BANGKOK akkurat nå
PHUKET akkurat nå
CHIANG MAI akkurat nå
Stacks Image 782

Ingen billige flybilletter i sikte før om tre år



Global luftfart har fått en lovende start i år, med Pacific Asia Travel Association som spår en vekst på 71 % for regionen. Ulempen er at den utvinnende industrien ikke kan få nok arbeidskraft til å henge med, og den massive økningen i etterspørselen har ført med seg en massiv økning i flyprisene.

Reiserestriksjoner har blitt opphevet over hele verden, noe som muliggjør enklere og mer praktisk flyreise. Til og med det ultra-låste Kina har åpnet for frie reiser. Men forsinkelsen deres i gjenåpningen gjorde at Asia ble hengende i bedring, ettersom World Tourism Organization tror Europa og Midtøsten vil nå 80-95% av sine pre-pandemiske tall i år.

Det er en massiv oppdemmet etterspørsel fra reisende, men pandemien slo flyselskapene til bakken, og det har vært utfordrende å komme seg på fote igjen. Mange selskaper gikk konkurs, og permitteringer og oppsigelser var uunngåelige i hele bransjen. Noen returnerte sine innleide fly og må nå bestille nye for å fylle opp flåten.

To tredjedeler av alle passasjerfly ble satt på bakken, og i midten av fjoråret var 5.161 av 28.674 fly i verden fortsatt i dvale. Estimater viser at 23 % av alle flyreiser i Asia var ute av drift på grunn av Kinas nedleggelse.

Men ting har stadig bedret seg, og ved slutten av fjoråret var den globale flytrafikken opp fra 41,7 % av pre-pandemien i 2021 til 68,5 % i 2022. Men ser vi på desember 2022, mens flykapasiteten var på 77,9 % av 2019-nivåer over hele verden var de bare på 59,8 % i Asia, ifølge International Air Transport Association (IATA)

Mens det er massiv etterspørsel etter å reise, har det dannet seg et betydelig tilbakeslag ettersom flyprisene har økt til det mange anser som et urimelig nivå. Det overveldende hoppet i etterspørselen var likt det for frakttjenester under Covid da folk ble «låst inne» og prisene steg.

Legg til det den enorme økningen i drivstoffprisene, som steg med nesten 80 % i 2022, og kostnadene ved å få flytjenester reetablert, og man har en oppskrift på smertelig høye billettpriser.

Eksperter tror prisene vil holde seg høye til flere fly kan komme i gang og etterspørselen ikke lenger overgår de tilgjengelige flyreisene og setene. Merkostnadene ved bemanning for å fylle mangelen og svingende drivstoffpriser kan ytterligere hindre prisnedgang. Noen i bransjen spår at prisstigningen vil vare i to eller til og med tre år etter pandemien.

Den eneste gode nyheten er at innenlandsflyvningene har bedre seg raskere og prisene for flyreiser i Thailand har kommet seg betydelig. Thai AirAsia sier at deres internasjonale flypriser vil øke med 20 % og gjennomsnittlige flypriser til Kina er omkring 50 % høyere.

Flybilletter fra Europa forventes å holde seg over 40.000 baht (ca 13.000 kroner) og flyreiser fra Japan er mellom 26.000 og 35.000.

Kilde: The Thaiger
RSS 

Slik ser du norsk TV i Thailand