BANGKOK akkurat nå
PHUKET akkurat nå
CHIANG MAI akkurat nå
Stacks Image 782

Toyota skal produsere elektriske pickuper i Thailand



Den japanske bilprodusenten Toyota ønsker å dra nytte av den raske veksten i elbilindustrien i Thailand ved å produsere elektriske pickuper i landet, noe en observatør i bransjen ser på som et nytt forsøk på å få fart på utviklingen av nullutslippsbiler.

Toyota ønsker også å utvikle hydrogendrevne biler, ettersom Japan ikke har tilgang på nikkel, som brukes til å produsere elbilbatterier.

Landet har en teknologi som kan separere hydrogen fra vann, men har bestemt seg for å fokusere mer på elektrisk mobilitet fordi de ikke vil "gå glipp av båten" innen elbilteknologi, sier en kilde med kjennskap til Japans bilprodusenter.

Selskapet planlegger å produsere batteridrevne pickuper ved to fabrikker: én i Samrong-distriktet i Samut Prakan og én i Gateway City Industrial Estate i Chachoengsao.

– Vi skal produsere batteridrevne Toyota Hilux-pickuper. Elektriske pickuper passer til kundenes etterspørsel og støtter kampanjen for karbonnøytralitet, sier Noriaki Yamashita, president for Toyota Motor Thailand.

Thailand har forpliktet seg til å oppnå karbonnøytralitet, det vil si balanse mellom utslipp og opptak av karbondioksid, innen 2050.

Yamashita avslørte ikke detaljene i investeringen, som omfatter en plan om å bygge produksjonslinjer for elbiler ved de to fabrikkene.

Toyota valgte landet som produksjonssted for elektriske pickuper fordi Thailand, som er en ledende bilprodusent, er i ferd med å utvikle sin elbilindustri under et statlig insentivprogram for å fremme produksjon og forbruk av nullutslippsbiler, sier Yamashita.

Han erkjente at pickup-salget i Thailand har gått tregt etter at bankene innførte strengere kriterier for billån på grunn av husholdningenes høye gjeldsnivå, men han tror at elbiler vil spille en nøkkelrolle i utviklingen av Thailands bilindustri.

Ifølge Federation of Thai Industries falt det innenlandske salget av rene pickuper med 31 % til 264 738 enheter i fjor, sammenlignet med året før.

Toyota forventer å selge 250.000 biler i Thailand i år, noe som tilsvarer en markedsandel på 34,4 %.

Selskapet anslår at det totale bilsalget i landet vil ligge på 730 000 enheter i 2024, ned fra et tidligere anslag på mellom 750 000 og 800 000, noe som tilskrives husholdningenes høye gjeldsnivå, nedgang i pickup-salget og svak kjøpekraft.

I fjor ble det solgt drøyt 775 000 biler på hjemmemarkedet, en nedgang på 8,7 % fra året før.

Yamashita tror at den thailandske økonomien vil bedre seg i andre og tredje kvartal i år, hovedsakelig drevet av turismen. Han sier at de forventede stimuleringspakkene fra myndighetene vil bidra til å gi økonomien et løft.

Øverst: Publikum besøker Bangkok International Motor Show, som åpnet onsdag og varer frem til 7. april på Impact Muang Thong Thani. (Foto: Pattarapong Chatpattarasill)

Kilde: Bangkok Post
RSS 
Stacks Image 797