Toyota skal produsere elektriske pickuper i Thailand
28.03.2024
Den japanske bilprodusenten Toyota ønsker å dra nytte av den raske veksten i elbilindustrien i Thailand ved å produsere elektriske pickuper i landet, noe en observatør i bransjen ser på som et nytt forsøk på å få fart på utviklingen av nullutslippsbiler.
Toyota ønsker også å utvikle hydrogendrevne biler, ettersom Japan ikke har tilgang på nikkel, som brukes til å produsere elbilbatterier.
Landet har en teknologi som kan separere hydrogen fra vann, men har bestemt seg for å fokusere mer på elektrisk mobilitet fordi de ikke vil "gå glipp av båten" innen elbilteknologi, sier en kilde med kjennskap til Japans bilprodusenter.
Selskapet planlegger å produsere batteridrevne pickuper ved to fabrikker: én i Samrong-distriktet i Samut Prakan og én i Gateway City Industrial Estate i Chachoengsao.
– Vi skal produsere batteridrevne Toyota Hilux-pickuper. Elektriske pickuper passer til kundenes etterspørsel og støtter kampanjen for karbonnøytralitet, sier Noriaki Yamashita, president for Toyota Motor Thailand.
Thailand har forpliktet seg til å oppnå karbonnøytralitet, det vil si balanse mellom utslipp og opptak av karbondioksid, innen 2050.
Yamashita avslørte ikke detaljene i investeringen, som omfatter en plan om å bygge produksjonslinjer for elbiler ved de to fabrikkene.
Toyota valgte landet som produksjonssted for elektriske pickuper fordi Thailand, som er en ledende bilprodusent, er i ferd med å utvikle sin elbilindustri under et statlig insentivprogram for å fremme produksjon og forbruk av nullutslippsbiler, sier Yamashita.
Han erkjente at pickup-salget i Thailand har gått tregt etter at bankene innførte strengere kriterier for billån på grunn av husholdningenes høye gjeldsnivå, men han tror at elbiler vil spille en nøkkelrolle i utviklingen av Thailands bilindustri.
Ifølge Federation of Thai Industries falt det innenlandske salget av rene pickuper med 31 % til 264 738 enheter i fjor, sammenlignet med året før.
Toyota forventer å selge 250.000 biler i Thailand i år, noe som tilsvarer en markedsandel på 34,4 %.
Selskapet anslår at det totale bilsalget i landet vil ligge på 730 000 enheter i 2024, ned fra et tidligere anslag på mellom 750 000 og 800 000, noe som tilskrives husholdningenes høye gjeldsnivå, nedgang i pickup-salget og svak kjøpekraft.
I fjor ble det solgt drøyt 775 000 biler på hjemmemarkedet, en nedgang på 8,7 % fra året før.
Yamashita tror at den thailandske økonomien vil bedre seg i andre og tredje kvartal i år, hovedsakelig drevet av turismen. Han sier at de forventede stimuleringspakkene fra myndighetene vil bidra til å gi økonomien et løft.
Øverst: Publikum besøker Bangkok International Motor Show, som åpnet onsdag og varer frem til 7. april på Impact Muang Thong Thani. (Foto: Pattarapong Chatpattarasill)
Kilde: Bangkok Post