BANGKOK akkurat nå
PHUKET akkurat nå
CHIANG MAI akkurat nå
Stacks Image 782

Yngre asiatiske turister velger billigere regionale ferier



Med skyhøye reisekostnader velger flere turister fra Asia og Stillehavsområdet å reise i sin lokale region, særlig generasjon Z og millenniumsgenerasjonen, ettersom et flertall av yngre voksne ønsker å spare til reiser, ifølge Marriott International.

– I 2023 vil over 60 % av bestillingene i Asia-Stillehavsregionen komme fra reisende i regionen, sammenlignet med 40-50 % før pandemien, sier John Toomey, salgs- og markedsføringssjef for Asia-Stillehavsregionen utenom Kina i Marriott International.

Selskapet spurte 1.000 reisende i april, og målgruppen var Gen Z (18-24 år) og millenniumsgenerasjonen (25-41 år) i ti land i regionen.

John Toomey sier at disse to kohortene utgjør to tredjedeler av den voksne befolkningen på verdensbasis, og at de vil utgjøre mer enn halvparten av de reisende i Asia og Stillehavsregionen innen 2025. Rundt 55 % av respondentene valgte destinasjoner i regionen som kan gi en unik opplevelse.

Ettersom regionen har ulike reisemål, inkludert strender og fjell, kan reisende spare reisetid og -kostnader, i motsetning til langdistanseflyvninger til Europa, der flyprisene etter pandemien har økt.

Han sier at selv om generasjon Z og millenniumsgenerasjonen har lavere budsjetter enn eldre generasjoner, er reiselysten deres ekstremt høy.

– De ønsker å maksimere hver eneste dollar og strekke disse pengene til den ultimate opplevelsen, sier Toomey.

Omtrent 73 % av respondentene planlegger å foreta minst to reiser i løpet av de neste 12 månedene, og 91 % planlegger å bruke like mye penger eller mer enn året før.

Mange av de er til og med villige til å ofre penger i det daglige for å kunne reise. 60 % forbereder seg på å redusere utelivet, og 57 % vil begrense shoppingbudsjettet.

Nesten fire av fem respondenter forventer også at hotellene skal tilby lokale programmer og opplevelser, mens 84 % foretrekker et hotellkonsept som gjenspeiler destinasjonene.

– Vi tror at denne trenden vil fortsette, og at folk vil gi avkall på materielle goder til fordel for mer fantastiske opplevelser, sier Toomey.

Marriott driver i dag over 570 hoteller fordelt på 24 varemerker i 22 land i Asia-Stillehavsregionen, unntatt Kina, og har ytterligere 320 hoteller på trappene.

I Thailand har Marriott 53 hoteller, og de vil åpne fire nye hoteller i år.

Han sa at Thailand definitivt vil dra nytte av denne trenden, ettersom landet er et av de tre sterkeste markedene i regionen, sammen med Japan og India.

Antallet regionale medlemmer av lojalitetsprogrammet Marriott Bonvoy i 2023 økte med 50 % fra 2019.

57 % av generasjon Z og millenniumsgenerasjonen i regionen ønsker et reiseprogram som dekker alle deres behov, og Toomey sa at Marriott Bonvoy kan imøtekomme deres behov med ulike fordeler, inkludert tilgang til eksklusive arrangementer og partnerskap med flyselskaper, kredittkort og reiseplattformer på nettet.

Øverst: Generasjon Z og millenniumsgenerasjonen utgjør to tredjedeler av den voksne befolkningen på verdensbasis og vil utgjøre mer enn halvparten av de reisende i Asia og Stillehavsregionen innen 2025.

Kilde: Bangkok Post

RSS 

Slik ser du norsk TV i Thailand