BANGKOK akkurat nå
PHUKET akkurat nå
CHIANG MAI akkurat nå
Stacks Image 782

Bilvask-eier i Hua Hin fikk vannregning på 40.000 baht



Hua Hins kommunale myndigheter har satt i gang en etterforskning etter at Phudis Arunoros, eieren av Moly Car Care, mottok en usedvanlig høy vannregning på 38.624,70 baht (ca 11.500 kroner) for mars, et beløp som er nesten 80 ganger høyere enn hans vanlige månedlige utgifter.

Den 19. april gikk Arunoros inn på virksomhetens Facebook-side, Moly Car Care @Hua-Hin, for å uttrykke sin vantro ved å legge ut et bilde av regningen fra Hua Hin kommune, ledsaget av en forvirret kommentar: "Hva er dette... vannet renner ikke engang, hvor kommer dette fra, 38.624,70 baht? Jeg bruker nesten 10 000 baht på vann selv."

Arunoros, som har drevet bilpleiebutikken sin i 17 år, forteller at den typiske vannkostnaden for hans virksomheten ligger på rundt 500 baht i måneden, og i tillegg kjøper han vann fra private tankbiler, noe som gir ham en månedlig totalutgift på rundt 2.000-3.000 baht.

Men på grunn av den kjente vannmangelen i Hua Hin i mars-april fikk anlegget hans lite eller ingen kommunal vannforsyning, noe som tvang ham til å bruke nærmere 10.000 baht på vann fra private kilder.

Den brå økningen i det fakturerte beløpet, uten tilsvarende vannforbruk, har ført til omfattende diskusjon og bekymring på sosiale medier. Arunoros uttrykte frustrasjon over mangelen på klarhet fra kommunen da han ba om forklaring, noe som fikk ham til å ta direkte kontakt med vannforsyningsmyndigheten.

Montri Nuanarot ved Hua Hins kommunale vannverk, svarte at de innledende undersøkelsene avdekket en plutselig økning i det registrerte vannforbruket, noe som ikke stemmer overens med tidligere års data fra 2022 til 2024. Etterforskningen vil fokusere på om avviket skyldes en defekt måler, en lekkasje i rørene eller andre faktorer, for eksempel luft som kommer inn i rørene mens kranene står åpne i påvente av vanntilgang - en situasjon som forverres av den pågående tørken i regionen.

Nuanarot forklarer at man vurderer ulike muligheter, blant annet menneskelige feil i registreringen av måleravlesningene eller reelle forbrukstopper.

Kommunen forventer å finne årsaken i løpet av de neste 3-4 dagene. Han oppfordret også alle innbyggere som opplever lignende problemer, til å rapportere dem til Hua Hin kommune for umiddelbar hjelp.

Oversatt fra Hua Hin Today

RSS 

Slik ser du norsk TV i Thailand