BANGKOK akkurat nå
PHUKET akkurat nå
CHIANG MAI akkurat nå

Slik ser du norsk TV i Thailand

TAT skifter fokus: Fremmer Thailand som en bærekraftig turistdestinasjon



Thailands turistmyndighet (Tourism Authority of Thailand, TAT) skifter fokus for å fremme Thailand som et "bærekraftig reisemål" som er opptatt av miljøvern, ifølge TAT-guvernør Thapanee Kiatphaiboon.

Myndigheten har som mål å informere utenlandske turister om landets innsats for å tilpasse seg de globale bærekraftstrendene. Thapanee understreker at Thailand ønsker å bli et bærekraftig reisemål med høy verdi, samtidig som man tar tak i miljøutfordringer som skogbrannene i Nord-Thailand, som påvirket turismen i lengre perioder.

TATs strategi, som går under navnet "Sustainably Now", har som mål å forandre turistsektoren ved å innføre mål for bærekraftig turisme som er i tråd med FNs mål for bærekraftig utvikling. Byrået har også introdusert STAR-prosjektet (Sustainable Tourism Acceleration Rating), som tildeler stjerner til reiselivsbedrifter som forbedrer sin bærekraftpraksis. Målet er at minst 85 % av de deltakende reiselivsaktørene skal oppnå tre til fem stjerner innen 2025.

En fersk undersøkelse viser at utenlandske turister som besøker Thailand, prioriterer meningsfulle reiseopplevelser høyt.

TATs innsats omfatter partnerskap, bruk av digital teknologi og nisjemarkeder, som alle har som mål å styrke Thailands turistindustri og samtidig prioritere bærekraft. Et pilotprosjekt i fem provinser fokuserer på å oppmuntre reiselivsbedrifter til å tilby miljøvennlige tjenester.

Kilde: Pressemelding fra den thailandske regjeringens PR-avdeling

1.000.000 dyr kastrert og vaksinert av Soi Dog Foundation



En enøyd løshundvalp fra Nakhon Si Thammarat i Thailand er hund nummer én million som er blitt kastrert og vaksinert av dyrevelferdsorganisasjonen Soi Dog Foundation.

Den hjemløse valpen med det passende navnet "Million" ble tatt inn av et av stiftelsens mobile steriliseringsteam etter å ha blitt funnet på gatene i Nakhon Si Thammarat, og kort tid etter ble hun det millionte dyret som har gjennomgått det omfattende steriliserings- og vaksinasjonsprogrammet siden stiftelsen ble grunnlagt i 2003.

Det er første gang i historien at så mange hjemløse dyr har blitt kastrert og vaksinert av én enkelt organisasjon.

– Denne utrolige prestasjonen hadde ikke vært mulig uten støtten fra givere over hele verden, sier John Dalley MBE, en av Soi Dog Foundations grunnleggere og president.

– Hunder som Million fortjener så mye bedre enn å bli født inn i et kort og lidelsesfullt liv på gata. Det er, og har alltid vært, vår misjon å komme til roten av denne lidelsen ved hjelp av sterilisering, og vi er takknemlige for å ha støttespillere som også tror helhjertet på denne misjonen, legger han til.

Soi Dog Foundation kastrerer og vaksinerer i dag over 20.000 hjemløse dyr hver måned.

John og hans avdøde kone Gill, som kommer fra Yorkshire i Storbritannia, etablerte Soi Dog Foundation på Phuket for å gjøre noe med hordene av løshunder - såkalte "soi"-hunder - etter at de trakk seg tilbake til den thailandske øya i 2003.

Fra en sped begynnelse har Soi Dog Foundation vokst til å bli den største organisasjonen for velferd for hjemløse dyr i Sørøst-Asia, og i år feirer organisasjonen 20-årsjubileum.

Stiftelsens steriliserings- og vaksinasjonsprogram, kjent som CNVR-programmet (Catch, Neuter, Vaccinate, Return), har stått i sentrum for arbeidet helt fra starten. CNVR-tilnærmingen er allment anerkjent som den mest humane og effektive måten å redusere overbefolkningen av hjemløse dyr og stanse spredningen av sykdommer, inkludert rabies.

– I løpet av de tre første månedene klarte vi å sterilisere 175 dyr, og litt over 1200 hele det påfølgende året. Det høres lite ut, men som med alt annet i livet må man begynne et sted, sier John.

Programmet har gitt tydelige resultater i Phuket, der den vedvarende innsatsen har redusert bestanden av hjemløse dyr med over 90 %, og der sykdomskontrollen er så god at øya er i ferd med å bli Thailands første rabiesfrie provins.

Årlige undersøkelser utført av International Companion Animal Management Coalition (ICAM) viser tilsvarende positive resultater i Bangkok-området, der stiftelsen har kastrert og vaksinert over en halv million dyr. Hovedstadens store bestand av hjemløse dyr blir stadig mindre, og lokalsamfunnene har fått en mer medfølende holdning til dyr.

Arbeidet i Bangkok-området støttes av Dogs Trust Worldwide - den internasjonale delen av Storbritannias største veldedige organisasjon for hundevelferd - som har finansiert halvparten av programmet siden 2016. Soi Dog Foundation mottar ingen offentlig støtte til sitt arbeid og er helt avhengig av donasjoner fra velvillige enkeltpersoner og organisasjoner som Dogs Trust Worldwide, som deler Soi Dog Foundations lidenskap for å forbedre livet til hjemløse dyr.

– Vi er så stolte over å ha vært en integrert partner i prosjektet i Bangkok siden 2016, sier Karen Reed, direktør for Dogs Trust Worldwide.

– Vi er opptatt av å forbedre hundenes liv og forholdet mellom hunder og lokalsamfunnene de lever i over hele verden, så vi vet hvor viktig dette prosjektet er for hver eneste hund og katt.

Soi Dog Foundation driver også programmer for redning, behandling, undervisning og oppsøkende virksomhet i lokalsamfunnet fra sitt internat i Phuket. Det var på internatets toppmoderne hundesykehus at Million selv gjennomgikk en ny operasjon for å fjerne det høyre øyet, som var blitt alvorlig skadet etter at hun ble påkjørt av en bil, dessverre en altfor vanlig hendelse for løshunder som streifer fritt omkring i gatene.

Det anslås at det finnes 10-12 millioner løshunder i Thailand, og stiftelsen vil derfor fortsette å utvide CNVR-programmet og drive det parallelt med andre programmer som alle inngår i stiftelsens helhetlige tilnærming til å forbedre dyrevelferden i Asia.

Kilde: Pattaya Mail



Bangkoks byråd kutter klimaanlegg-budsjettet for over 400 skoler



Bangkok Metropolitan Council (BMC) har kuttet i budsjettet for det såkalte Dust Free Project. Rundt 219 millioner baht var satt av til å installere klimaanlegg på 429 skoler for barnehagebarn.

Tidligere denne uken arrangerte BMC en konferanse hvor årsbudsjettet for 2024 på over 90 milliarder baht ble debattert. Av denne summen ble 219 millioner baht, som skulle brukes på det såkalte «Dust Free»-prosjektet for 1743 klasser på 429 skoler, enstemmig kuttet av rådet. Enkelte medlemmer uttrykte bekymring for at budsjettet ikke ble brukt på riktig måte, skriver Prachatai English.

Formålet med prosjektet er å installere klimaanlegg og ventilasjonsvifter i klasserom for 3-6-åringer for å beskytte barne mot PM 2,5. 

Churachit Phongsingwitthaya, medlem av kommunestyret i Lat Krabang-distriktet, hevdet at prosjektkostnadene var høyere enn for støvfrie prosjekter i andre provinser, som bare brukte 10.000 baht. I Lampang-provinsen installerte de for eksempel luftrensere og organiserte treplanting.

Han mener at det ikke er nødvendig å bruke et så stort budsjett hvis BMC velger luftrensere, som bare koster 9 millioner baht, i stedet for klimaanlegg. Churachit stilte også spørsmål ved nødvendigheten av klimaanlegg, særlig i et distrikt som Pom Prap Sattru Phai, som bare har noen få klasserom.

Det ble også uttrykt bekymring for at prosjektet ville føre til at strømregningene ble høye, og det ble foreslått å vurdere å installere solcellepaneler.

Bangkoks guvernør Chadchart Sittipunt hevdet at små barn trenger spesiell omsorg fordi hjernen deres utvikler seg raskt, og la til at det vil koste landet verdifulle menneskelige ressurser å forsømme bena. Han gjentok at alle barn bør ha rett til å studere i gode klasserom, uavhengig av økonomisk status.

Viseguvernør Sanon Wangsrangboon argumenterte for at det ville være tryggere å investere i klasserom med klimaanlegg av hensyn til barnas utvikling.

The Active rapporterte at Sanon senere beklaget seg på sin Facebook-side og sa at han var lei seg for at han ikke kunne skape tryggere klasserom for barn i Bangkok. Han uttalte også at det er en lang vei å gå før utdanning er et universelt velferdsgode.

Kilde: Prachatai English - illustrasjonsfoto

En ting er ekstra viktig for thailandske Simawan i Norge



Simawan Kanpian Ødegaarden kom til Norge fra Thailand i 2016, og det å gå på tur i naturen ble en viktig måte for henne å tilpasse seg det nye hjemlandet og kulturen.

Hun ble medlem av DNT Telemark etter å ha fått tips fra en norsklærer. Etter å ha blitt mer trygg på å gå på tur alene gjennom DNT, meldte hun seg på kurs for å bli nærturleder og starte en turgruppe for innvandrerkvinner, skriver Telemarks Avisa..

Sammen med Odin Langslet i Skien Turlag arrangerer de turer for både kvinner og menn, hvor de oppfordrer deltakerne til å snakke norsk og praktisere språket.

Simawan forteller at det å være ute i naturen har vært avgjørende for henne etter at hun kom til Norge, og hun blir ofte beskrevet som "avhengig" av å gå på tur. Hun ønsker å inspirere andre og bidra til å gjøre dem trygge i den norske naturen.

De arrangere turer hver 14. dag gjennom høsten og oppfordrer flere til å bli med.

Les hele saken i TA


Thailands digitalminister: – Ingen planer om å stenge Facebook

Thailands nye minister for digital økonomi og samfunn dropper alle tidligere planer om å stenge Facebook i Thailand.

På en pressekonferanse den 21. august 2023 uttalte Thailands tidligere minister for digital økonomi og samfunn, Chaiwat Thanakamanusorn, at departementet hans planlegger å søke en rettslig kjennelse for å stenge Facebook i Thailand fordi det angivelig ikke har tatt grep mot en rekke svindler, bedragerier og falske annonser opprettet av brukere.

Over 200.000 personer har blitt utsatt for svindel på Facebook på grunn av ulike annonser, falske markedsplasser og annen svindel. Til sammen utgjør dette over ti milliarder baht i økonomisk skade for de berørte brukerne.

Den nye ministeren for digital økonomi og samfunn, Prasert Chantararuangthong, sier til The Pattaya News:

– Mange thaier drar større nytte av Facebook enn av nettsvindlere. Det er mer enn 45 millioner Facebook-brukere i Thailand. Mange driver små bedrifter og bruker Facebook live til å markedsføre sine produkter og tjenester. Det er også det primære kommunikasjonsverktøyet for mange bedrifter."

– Derfor er enhver plan om å stenge Facebook i Thailand skrotet. Vi må være svært forsiktige med hvordan vi går frem for å løse svindel og problemer på nettet. Å stenge Facebook er ikke den riktige løsningen for å bli kvitt disse nettsvindlerne. Vi kommer snart til å diskutere problemet videre med Facebook-ledere fra Singapore for å finne bedre løsninger. avslutter Prasert.

Kilde: The Pattaya News

MC-førere skadd av hengende kabler over Sri Racha-veien



Da Tham Inprasat (20) og hans 14 år gamle søster Chatravi Patsada kom kjørende på motorsykkelen foran landsbyen Lalin i Sri Racha kl. 01.00 om natten, ble de viklet inn i et farlig nettverk av telekabler, noe som resulterte i alvorlige skader i nakken og ansiktet.

Tham sier at han kjørte langs den velkjente veien om natten uten å legge merke til telekablene som hang lavt over veien. Han klarte ikke å unngå dem i tide, og kabelen kuttet ikke bare halsen hans, men viklet seg også rundt den. For å unngå å bli kvalt stoppet han umiddelbart og frigjorde seg fra ledningene.

Chatravi, som satt på førersetet, forteller at hun i samme øyeblikk så kablene foran, men ikke rakk å varsle broren i tide. Den livsfarlige ledningen kuttet henne brutalt i ansiktet.

De kjørte hjem og pleide de smertefulle skadene og først i morgenlyset ble de klar over hvor alvorlige skadene var, Da meldt anmelde de hendelsen til politiet.

Både broren og søsteren oppsøkte legehjelp, mens myndighetene iverksatte en etterforskning for å avdekke årsaken til den smertefulle hendelsen og sikre at de ansvarlige raskt blir stilt til ansvar.

Sri Racha ligger omkring 4 mil nord for Pattaya.

Kilde: Pattaya Mail


30 åring pågrepet for naskeri på vaskeri



Patong-politiet på Phuket har pågrepet en 30 åringen for naskeri på et populært vaskeri i Patong.

Politiet bekrefter at en 30 åring fra Songkhla-provinsen, som hadde tilhold i nærheten av Q Speed Wash & Dry-vaskeriet på Nanai road i Patong ble arrestert i fredag ettermiddag.

Arrestordren som er utstedt mot 30 åringen omfatter blant annet følgende lovbrudd: "Ta andres eiendom, bruke et kjøretøy for å begå et lovbrudd eller ta med seg eiendom eller for å unnslippe arrestasjon, fysisk angrep på en annen person slik at vedkommende lider fysisk eller psykisk skade."

Politiet bekreftet at mannen hadde stjålet flere gjenstander fra vaskeriet, blant annet klær og en veske.

De gikk imidlertid ikke nærmere inn på spesifikke siktelser i forhold til det fysiske overgrepet, ifølge rapporter fra Phuket Info Centers Facebook-side.

På spørsmål om hvorfor han begikk lovbruddet, siterer politiet mannens forklaring at han var arbeidsledig og ute av stand til å betale husleie for hybelen har leier, og at han derfor bestemte seg for å rappe salgbare ting for å betale for seg.

Ytterligere rettslige skritt vil bli tatt mot den blakke 30 åringen, bekrefter en offisiell kilde, selv om det ikke på det nåværende tidspunkt ikke forelå noen spesifikke detaljer.

Kilde: The Phuket News

Pattayas flytende marked åpner igjen tirsdag

Pattaya Floating Market planlegger å gjenåpne tirsdag etter storbrannen torsdag kveld.

Markedets administrerende direktør og advokat Sumaphon Srimueang kunngjorde den raske gjenåpningen på en pressekonferanse i lørdag. Med seg på pressekonferansen hadde hun distriktssjefen i Banglamung, Pisit Sirisawatdinukun.

Sumaphon sier til The Pattaya News om brannen:

– Sikkerhetsvaktene så røyk og ild fra midten av anlegget da brannen brøt ut rundt kl. 19.30. De har alle fått opplæring i grunnleggende brannforebygging. På det tidspunktet blåste det imidlertid kraftig, og markedsstrukturene var for det meste laget av tre som var lett antennelig. Brannen spredte seg svært raskt. Våre vakter og ansatte evakuerte raskt de berørte områdene, noe som er en viktig årsak til at det ikke var noen alvorlige personskader eller dødsfall.

– Brannvesenet ble tilkalt, og de kom raskt til stedet og fikk kontroll over brannen etter kl. 22.00. Brannen har vist oss at alle i Pattaya hjelper hverandre. Takk til alle relevante myndigheter, kriminalpolitiet og tjenestemenn fra sivilingeniørene ved Banglamung-kontoret. Disse etatene undersøker fortsatt brannstedet for å finne den nøyaktige årsaken til brannen, som fortsatt er uklar.

– Skadene utgjør ca. 30 prosent av markedets totale areal, som for det meste ligger i den nordlige sonen, som bare er én av våre fire soneattraksjoner. Skadekostnadene anslås til rundt 70 millioner baht. Denne kostnaden inkluderer ikke skadekostnadene for markedsoperatørene. Vi har en forsikring for markedet, men det er ikke snakk om noe stort beløp, men vi jobber med å avklare betalingsstrukturen og hvordan skadene skal repareres, sier Sumaphon.

–Mange planlagte utflukter til parken har blitt avlyst, men vi har fått betydelig støtte i stedet for klager fra kundene. Berørte forretningsdrivende på markedet vil også motta kompensasjon fra forsikringen.

– Vi vil ikke bli et glemt landemerke i Pattaya. Vi hadde allerede før brannen planlagt å åpne en ny sone denne måneden. Markedet forventes å bli gjenåpnet 12. september denne måneden, selv om enkelte områder fortsatt kan være under reparasjon og utilgjengelige.

– Størstedelen av parken og mange av attraksjonene er fortsatt uskadet, og branninspektører og ingeniører har forsikret oss om at det er trygt å gjenåpne disse delene, sier Sumaphon.

Kilde: The Pattaya News


Statsministeren legger planer for økonomien i Isan



Statsminister Srettha Thavisin sier at han vil avholde sitt første regjeringsmøte i Nong Bua Lam Phu-provinsen i november for å legge frem planer for å styrke økonomien i provinsen og den nordøstlige regionen.

I en tale på tollkontoret nær grensen til Laos i Nong Khai lørdag sa han at han valgte Nong Bua Lam Phu etter å ha foretatt en inspeksjonsreise til regionen, skriver Bangkok Post.

Han sa at regjeringsmøtet ville bidra til å kaste lys over problemer som lokalbefolkningen står overfor, blant annet lave inntekter, narkotika og tørke.

Før Nong Khai besøkte Srettha Khon Kaen og Udon Thani på fredag. Han sa at disse to provinsene har potensial til å få økonomien til å vokse ytterligere, ettersom de har flyplasser som kan betjene turismen og ligger i nærheten av Laos, som har en høyhastighetstogforbindelse til Kina.

En dobbeltsporet jernbanelinje fra Khon Kaen til Nong Khai er blant sakene Srettha sa ville bli tatt opp på neste ministermøte fordi det er utarbeidet et budsjett for byggingen.

– Dette anses som en hastesak. Banen koster kanskje ikke så mye penger, men den vil bidra til stor fortjeneste, sier han. – Den må bygges samtidig med en lastestasjon ved vennskapsbroen mellom Thailand og Laos som forbinder Nong Khai og Vientiane i Laos.

Han sier at mange offentlige etater har samarbeidet for å forbedre fasilitetene slik at den lokale eksportindustrien kan holde tritt med etterspørselen etter varer som skal sendes til Laos og Kina.

Tidligere internasjonale handelsdiskusjoner har vært fruktbare, og statsministeren forventes å returnere til nordøst for å følge opp infrastrukturprosjektet i slutten av neste måned.

Næringslivsledere i Nong Khai har fortalt Srettha at de ønsker seg en bro mellom Nong Khai og Vientiane innen 2029. De vil også at det skal bygges et forretningssenter for næringsdrivende.

De sa også at regjeringen bør støtte Khon Kaen-universitetets plan om å åpne en skole for høyhastighetsjernbaneteknikk for å forbedre arbeidsstyrkens kompetanse i nordøst, samt presse på for en mer Nong Khai-vennlig økonomisk politikk.

Kilde: Bangkok Post

Thailandsk UD undersøker om thailer er strandet i Marokko

Statsminister Srettha Thavisin har kondolert overfor Marokko, som fredag kveld ble rammet av et jordskjelv med en styrke på 6,8. 632 mennesker omkom og minst 329 ble skadet.

I en melding til den marokkanske regjeringen lørdag uttrykte statsministeren sin dypeste medfølelse med landet og folket og sa at Thailand var klar til å hjelpe.

Statsministeren har også instruert utenriksdepartementet om å følge situasjonen nøye og finne ut om det finnes thailandske statsborgere i det berørte området som trenger øyeblikkelig hjelp.

Det kraftige jordskjelvet rammet byen Marrakech, som er et populært turistmål.

Kilde: The Nation


Thaksin kan bli løslatt 13. oktober



Tidligere statsminister Thaksin kan bli løslatt fra fengsel enten 13. oktober eller 5. desember, ettersom fengsels/sykehus-oppholdet hans har blitt en lynavleder for politiske angrep på den nye Srettha-regjeringen.

Det skriver avisen Thai Examiner

I forrige uke nektet visedirektøren for Narong-fengselet å svare på spørsmål fra journalister om Thaksins sak.

Piyabutr, tidligere generalsekretær i partiet Future Forward og nå leder for den progressive bevegelsen, oppfordret denne uken den nyinnsatte regjeringen til å vurdere et bredere amnesti for alle politiske fanger som en del av en utvidet nasjonal forsoningsprosess.

Dette skjer samtidig som hans tilsynelatende gunstige behandling som fange truer med å tiltrekke seg ytterligere politisk oppmerksomhet som en sentral leder for den progressive bevegelsen som krever amnesti i kongeriket for alle fanger som soner dommer knyttet til politiske aktiviteter.

Det spekuleres stadig mer i om Thaksin, som torsdag 31. august ble benådet av Hans Majestet og fikk straffen redusert fra åtte år til ett år, kan bli løslatt allerede 13. oktober eller 5. desember.

Kilde: Thai Examiner

Forsvarsministeren vil bytte motorløs kinesisk ubåt mot kunstgjødsel



Thailands nye forsvarsminister, Suthin Khlangsaeng, sa i dag, lørdag, at han vurderer å ha samtaler med Kina for å bytte bort det motorløse ubåten med overflateskip eller kunstgjødsel siden den thailandske marinen motsetter seg å akseptere en kinesisk motor, ifølge Thai Newsrooom som viser til TV Channel 7.

Suthin ble spurt om den minst sagt forvirrende ubåtavtalen under en diskusjon med doktorgradsstudenter ved Rangsit-universitetet under temaet «Thailands sikkerhet i den nye verdensordenen og geografiske utfordringer».

Tyskland har hittil nektet å selge sin MTU396-motor til ubåten i Yuan-klassen S26T som bygges av China Shipbuilding & Offshore International Co.

Det er imidlertid tidligere rapportert at statsminister Srettha Thavisin og visestatsminister og utenriksminister Panpree Pahitthanukorn vil be sine tyske kolleger om dette under FNs generalforsamling i New York senere denne måneden.

Det kinesiske skipsbyggingsfirmaet insisterte tidligere på at en splitter ny, kinesiskprodusert CHD620-motor skulle installeres om bord på S26T-ubåten, som er et derivat av Russlands ubåt i Kilo-klassen, i stedet for den tyske motoren som ikke er tilgjengelig.

De thailandske admiralene skal ha vært usikre siden den kinesiske CHD620-motoren ikke hadde blitt utprøvd i strid noe sted eller brukt av noen av verdens mariner.

Den planlagte anskaffelsen av den kinesiskbygde ubåten til 12,4 milliarder baht, som vil bli Thailands første på seks tiår, var tidligere planlagt til i år, men ble utsatt til neste år, angivelig på grunn av pandemisituasjonen de siste årene, og deretter igjen utsatt til neste år, ifølge marinesjef Choengchai Chomchoengpaet.

Likevel nevnte Suthin i dag at han hadde kommet opp med en løsning på dette problemet, nemlig å bytte ut ubåten med et overflatefartøy - eller kunstgjødsel.

Masinens admiraler har sagt til ministeren at de ikke lenger ønsker ubåten, og at de vil akseptere flere overflatefartøyer, spesielt for å erstatte HTMS 442 Sukhothai, en korvett som sank i uvær i Thailandbukten i desember i fjor.

Suthin legger til at det kan bli vanskelig å kansellere kontrakten om kjøp av ubåten, der 7 milliarder baht av en totalpris på 12,4 milliarder baht allerede er betalt i forskuddsbetaling.

Derfor har han foreslått at hvis det ikke er mulig å bytte ubåten mot overflateskip, kan den kanskje byttes mot kunstgjødsel som kan selges til en lav pris eller til og med gis gratis til bøndene.

Admiralene har ikke noe imot å skrote ubåtkontrakten eller å fortsette med den, men personlig tror han at landets bønder vil bli glade hvis dette lot seg løse, siden fattigdom også er et sikkerhetsspørsmål.

Kilde: Thai Newsroom


Thai Smile trapper ned etter hvert som THAI gjenopptar innenriksflyvninger



Thai Airways International (THAI) vil fra 1. oktober gjenoppta flyvninger til ni innenriksdestinasjoner som tidligere ble betjent av lavprisdatterselskapet Thai Smile, opplyser en kilde lørdag.

Fra hjemmebasen Suvarnabhumi International Airport i Bangkok vil THAI fly til Krabi, Khon Kaen, Phuket, Narathiwat, Chiang Mai, Chiang Rai, Hat Yai, Udon Thani og Ubon Ratchathani.

Endringene vil tre i kraft i vinterprogrammet fra oktober 2023 til mars 2024, opplyser en THAI-kilde som er kjent med saken.

Fra 1. oktober vil THAI fly åtte ganger daglig mellom Bangkok og Phuket. Fra 29. oktober vil det nasjonale flyselskapet fly fem ganger daglig mellom Bangkok og Chiang Mai, og tre ganger daglig mellom Bangkok og Udon Thani fra 1. desember.

Fra 1. januar flyr THAI to ganger daglig mellom Bangkok og Krabi, fire ganger daglig mellom Bangkok og Khon Kaen, én gang daglig mellom Bangkok og Narathiwat, to ganger daglig mellom Bangkok og Chiang Rai, tre ganger daglig mellom Bangkok og Hat Yai og to ganger daglig mellom Bangkok og Ubon Ratchathani. 

Alle flyvningene vil bli gjennomført med Airbus A320-fly som tidligere ble operert av Thai Smile, med unntak av ruten Bangkok-Phuket, som ifølge kilden vil få tilført Boeing 777-200 ER.

Dette bredkroppsflyet med 292 seter skal hjelpe THAI med å håndtere det store volumet av turister som forventes å fly til ferieøya i den kommende høysesongen, opplyser kilden.

Thai Smile vil fortsette å fly mellom Bangkok og Phuket frem til slutten av november, før selskapet går over til THAIs flyselskapskode TG fra 1. desember.

I henhold til THAIs rehabiliteringsplan skal Thai Smile avvikle virksomheten og forberede seg på å fusjonere med moderselskapet tidlig i 2024.

I 2022 hadde Thai Smile et nettverk med 16 destinasjoner i Thailand og 14 destinasjoner i Asia som ble betjent av A320-fly. Lavprisselskapet begynte å fly innenriks- og regionalruter i juli 2012, slik at THAI kunne konsentrere seg om internasjonale langdistanseruter.

Kilde: The Nation

Hua Hin Wine Expo i november



Det som tegner til å bli det største vinarrangementet i sitt slag utenfor Bangkok, finner sted i Hua Hin i november.

Vinentusiaster i Thailand bør sette kryss i kalenderen for den etterlengtede Hua Hin Wine Expo, som blir større og bedre enn noensinne.

Det spennende arrangementet finner sted i Tamarind Ballroom på Intercontinental Hua Hin Resort fredag 3. november 2023. Denne messen, som er kjent som den kongelige kystens fremste vinarrangement, kommer på et avgjørende tidspunkt da Hua Hin er i front på Thailands voksende vinscene.

Besøkende vil få muligheten til å smake på en rekke viner i Hua Hins naturskjønne omgivelser.

Messen byr på en fantastisk blanding av globale og lokale viner som kan smakes og kjøpes, og et stort utvalg av internasjonale retter vil gi gjestene en innbydende opplevelse.

Arrangementet forventes å by på et imponerende utvalg av minst 50 produsenter med over 120 merker fra 11 forskjellige land.

Blant de kjente deltakerne er IWS (International Wines & Spirits), Siam Winery, Noble Marketing, McQuillan Wines, T/A Beverage, HP Supply, BB&B, Vinum Lector, GLT Italia, Tops Wine Cellar og Italasia, og mange flere vil bli bekreftet i forkant av arrangementet.

Messen vil bestå av to hovedsegmenter.

På dagtid, fra kl. 11.00 til 15.00, arrangeres det en bransjelunsj. Den vil inneholde innsiktsfulle workshops og være en plattform der bransjeaktører, som hotell- og restaurantdirektører og F&B-direktører, kan komme i direkte kontakt med vinleverandører og importører.

Når solen går ned, starter kveldsarrangementet fra kl. 18.30 til 21.00.

Denne kvelden byr på en blanding av gode viner, levende musikk og en atmosfære som innbyr både vinentusiaster og nybegynnere fra Hua Hin og omegn.

– Hua Hin Wine Expo har som mål å styrke det allerede blomstrende vinmarkedet i regionen, som har opplevd en betydelig diversifisering de siste årene, sier arrangør John Murphy.

– Dette initiativet utfyller Tourism Authority of Thailands (TAT) innsats for å tiltrekke seg turister med høyt forbruk og heve kvaliteten på turismen.

– Utvidelsen av vinmarkedet i regionen er et resultat av hotell- og restaurantbransjens felles innsats for å tilby produkter og tjenester av høy kvalitet. Hua Hin Wine Expo ønsker å samarbeide med lokale aktører i hotell- og restaurantbransjen for å oppnå en koordinert vekst, legger John til. 

Kveldspasset inkluderer en to timer lang vinsmaking, en tapasbuffé, brus, innsikt fra spesielle gjesteforelesere, levende musikk og en goodiebag.

Early bird-billetter koster 990 baht og er tilgjengelige frem til 30. september, og deretter øker prisen til 1250 baht.

Messen vil ikke bare fokusere på vin, men også på Hua Hins lokale gastronomi.

For første gang vil deltakerne på bransjelunsjen få oppleve hvordan viner kan kombineres med særegne retter med opprinnelse i Prachuap Khiri Khan, tilberedt med autentiske ingredienser fra Prachuap, noe som viser regionens rike kulinariske mangfold sammen med vinene.

I tillegg vil den anerkjente fotografen Patrick Jacobs stille ut en kuratert samling av fotografiene sine, som understreker skjønnheten i Hua Hin og området rundt. Bildene, som er plassert på staffelier rundt om i lokalet, vil være et perfekt supplement til vinsmakingen.

At vinmessen arrangeres i Hua Hin kunne ikke vært mer passende, og gjenspeiler den voksende vinkulturen i regionen.

I løpet av de siste årene har Hua Hin vært vitne til en betydelig utvidelse av vinscenen. I dag kan byen skilte med over 20 vinforhandlere, noe som bidrar til å øke bredden og variasjonen i det lokale tilbudet.

I Hua Hin ligger naturligvis Monsoon Valley Vineyard, som allerede har etablert seg som en av Thailands ledende vinprodusenter.

– Målet vårt er å skape en ramme der vinentusiaster kan komme sammen, dele lidenskapen sin og smake på et fantastisk utvalg av lokale og internasjonale viner, sier arrangør Punyisa Chalauysophon.

– Men vinmessen er ikke bare for vineksperter, det er også en flott mulighet for folk som ikke er vant til vin, til å utforske nye sorter og oppdage nye smaker, legger Punyisa til.

Du finner mer informasjon og billetter på https://huahinwineexpo.com/early-bird-rsvp

Kilde: Hua Hin Today


Én savnet etter oversvømmelser i landsbyer i Mae Hong Son



En landsbyboer er savnet og antas å ha druknet etter at sterke strømmer fra overfylte bekker feide gjennom flere landsbyer i Mueang-distriktet i Thailands nordligste provins Mae Hong Son etter kraftig regn fredag kveld.

Den berømte bambusbroen Su Tong Pae, som er en populær turistattraksjon, ble også sterkt skadet av strømmen, noe som gjorde den ubrukelig.

Det er satt i gang en leteaksjon for å finne den savnede landsbyboeren fra Ban Huai Pha.

Det ble rapportert at fem landsbyboere var strandet i Tham Pla-Namtok Pha Suea nasjonalpark, men de er nå evakuert og brakt i sikkerhet.

Mange risgårder har fått store skader, og en rekke stolper langs motorvei 1095 har kollapset.

Bambusbroen Su Tong Pae strekker seg 500 meter over rismarker og Mae Sa Nga-elven og forbinder et tempel i den ene enden med landsbyen Kung Mae Saak i den andre. Broens navn betyr "vellykket bønn" på Tai Yai-dialekten. Den er en kilde til stolthet for lokalsamfunnet.

Eierne av risplantasjene donerte jorda, og landsbyboerne gikk sammen om å bygge broen ved hjelp av sammenflettede bambusstrimler til gangveien og trestøtter for å heve broen over rismarkene. 

Se bilder av broen her

Kilde: Thai PBS




"Kamnan Nok" varetektsfengslet for beordring av politidrap



Straffedomstolen godkjente lørdag politiets begjæring om varetektsfengsling av en tidligere kamnan eller distriktsleder, som er anklaget for å ha beordret en bevæpnet mann til å drepe en politibetjent under et middagsselskap i Nakhon Pathom onsdag kveld.

Ifølge en høytstående kilde har politiet også bedt retten om tillatelse til å utstede arrestordre på fire politifolk som var til stede på festen, etter at bevis har vist at pistolen som ble brukt til drapet, tilhørte en politimann.

I tillegg er politiet i gang med å etterforske rundt 25 betjenter som var til stede på festen, ettersom gjerningsmannen klarte å rømme og bevismateriale senere viste seg å ha blitt ødelagt.

Distriktslederen (34) vil bli varetektsfengslet frem til 20. september mens politiet fortsetter etterforskningen og avhører rundt 30 vitner til drapet.

I henhold til loven kan en mistenkt varetektsfengsles i opptil sju 12-dagersperioder, eller 84 dager, før politiet må ta ut formell tiltale.

Mannens forsvarsadvokat sier at hans klient ikke har søkt om kausjon. Han gikk ikke nærmere inn på dette.

Politiet sa tidligere at de ville motsette seg kausjon, og viste til at den mistenkte hadde fungert som kamnan i Thakong i ni år og hadde myndighet som lokal tjenestemann til å arrestere personer som var involvert i lovbrudd i områder under hans jurisdiksjon.

De sa at den mistenkte var en innflytelsesrik lokal person som hadde knyttet bånd til politiet på mange stasjoner. Politifolk av ulike grader og andre tjenestemenn var jevnlige gjester på fester han arrangerte hjemme hos seg selv for å bygge relasjoner. Han skrøt også av å ha tette bånd til politikere på lokalt og nasjonalt nivå.

Hvis han ble løslatt mot kausjon, kunne han komme til å påvirke bevismateriale eller skremme vitner, ifølge politiet.

Visepolitisjef Surachate Hakparn, som leder etterforskningen, sier at etterforskerne har klare bevis for at den mistenkte beordret skytingen.

Den mistenkte har benektet enhver innblanding og sier at skytteren handlet på egen hånd. Øyenvitner har imidlertid tidligere fortalt politiet at distriktslederen ble sint etter at offeret avviste en forespørsel om forflytting av kamnans politinevø.

Noen minutter senere nærmet Thananchai Mamnak seg et bord og åpnet ild og drepte Sivakorn Saibua, en lokal politistasjonssjef. Wasin Pandee, nestkommanderende for Highway Police Sub-division 2, ble såret.

Thananchai flyktet fra åstedet, men ble sporet til Kanchanaburi fredag morgen. Han døde i en skuddveksling etter å ha åpnet ild mens han motsatte seg pågripelse, opplyser politiet.

Distriktslederen overga seg til politiet torsdag kveld.

Den mistenkte tjente 12.000 baht i måneden som kamnan, men ifølge lokale medier kom formuen hans fra eierskap i to byggefirmaer. Registreringer hos Department of Business Development viser at selskapene har hatt en omsetning på 2,6 milliarder baht de siste fem årene.

Det luksuriøse hjemmet hans har blant annet et svømmebasseng og en garasje i glass som rommer eksklusive biler, deriblant en Bentley, Mini Cooper og Mercedes-Benz.

Kilde: Bangkok Post


Strømforbruket vil øke kraftig i 2027 på grunn av økt bruk av elbiler



Thailands Energy Policy and Planning Office (EPPO) vil om kort tid legge frem sin kraftutviklingsplan (PDP) for energiminister Pirapan Salirathavibhaga, i forventning om at strømforbruket i Thailand vil toppe seg kraftig om natten innen 2027, på grunn av økningen i antall elbiler.

EPPO-direktør Wattanapong Kurovat sier imidlertid at PDP vil bli gjenstand for en siste offentlig høring etter at den er godkjent av energiministeren, før den sendes videre til regjeringen for endelig godkjenning.

Strømforbruket i år er anslått til 201.913 gigawattimer (GWh), en økning på ca. 2,4 % fra året før, noe som gjenspeiler den økonomiske ekspansjonen, som er anslått til 2,5-3 % for hele året, hovedsakelig på grunn av økt turisme, investeringer og privat forbruk.

Den kontraktsfestede kraftproduksjonen i år er på 53.022 megawatt, fordelt på 17.024 megawatt (32 %) fra uavhengige kraftprodusenter (IPP), 16 237 megawatt (31 %) fra Electricity Generating Authority of Thailand (EGAT), 9.303 megawatt (18 %) fra små kraftprodusenter (SPP), 6.235 megawatt (12 %) importert fra Laos og 4.223 megawatt (8 %) fra svært små kraftprodusenter (VSPP).

Det faktiske kraftforbruket i første halvår i år var 101.043 GWh, en økning på 2,2 % fra året før, noe som skyldes en økning i strømforbruket i privat sektor, som hoteller, leiligheter og pensjonater. Forbruket i industrisektoren falt imidlertid med 3,8 % på grunn av redusert eksport og en global økonomisk nedgang.

Wattanapong sier at de hans vil følge nøye med på EUs karbongrensejusteringsmekanisme (CBAM), som trer i kraft 1. oktober, og hvordan den vil påvirke industriproduksjonen i Thailand.

CBAM er en politisk avgift som skal redusere karbonutslippene ved å sikre at importerte varer pålegges de samme karbonkostnadene som produkter produsert i EU.

Kilde: Thai PBS

Srettha : – Landbrukssubsidier fører til økte priser



– Regjeringen ønsker å øke BNP-veksten, og målet er en årlig vekst på 5 %, sa han under et besøk i Khon Kaen-provinsen i nordøst i går.

I andre kvartal i år lå Thailands BNP-vekst på 1,8 %, ifølge tall fra National Economic and Social Development Council.

Dette var lavere enn de 2,6 % som ble oppnådd i første kvartal, og lavere enn medianprognosen på 3,1 % vekst i andre kvartal.

Srettha, som også er finansminister, sa også at regjeringen ikke kommer til å innføre en ordning med rispant eller prisgaranti, slik man har sett under tidligere regjeringer, med mindre det dreier seg om en naturkatastrofe.

Han sa at disse subsidieordningene forvrenger verdensmarkedsprisene og ikke er et riktig tiltak i henhold til de finansielle og monetære prinsippene.

– Vi vil fokusere på å øke bøndenes nettoinntekt. Med umiddelbar inntekt, høye avlinger og lave kostnader vil bøndenes nettoinntekt øke. Det er ikke behov for prisgaranti- eller rispantprogrammer, ettersom de forvrenger verdensmarkedsprisene. Dette gjelder også for andre typer jordbruksprodukter, sier Srettha.

Når det gjelder gjeldsmoratoriet for bønder, sa han at regjeringen vil gjennomføre denne politikken sammen med andre tiltak for å øke bøndenes inntekter. Han påpekte at det i løpet av de siste ni årene har blitt innført 13 gjeldsmoratorier for bønder.

– Men bøndenes inntekter har ikke økt. Vi må innføre andre tiltak for å hjelpe bøndene med å redusere kostnadene og lære dem hvordan de kan øke inntektene sine, sa statsministeren under et møte med lokale innbyggere ved Ubol Ratana-dammen i Khon Kaen.

Siden den nordøstlige delen av landet er utsatt for tørke, sa Srettha at regjeringen hadde en langsiktig løsning på problemet. Løsningen er å bygge en lang rørledning som skal transportere vann fra fire elver i nordøst til demningen.

– Vi ønsker ikke alltid å bruke kortsiktige tiltak for å løse dette problemet. Vi ønsker en langsiktig løsning. Dette prosjektet bør avhjelpe tørkeproblemet på lang sikt, sa han.

Statsministeren og følget hans, som inkluderte mange relevante statsråder, forlot Khon Kaen senere fredag for å reise til naboprovinsen Udon Thani.

I Udon Thani besøkte Srettha Nong Dae Park, der den internasjonale hagebruksutstillingen 2026 skal avholdes mellom november 2026 og mars 2027.

Statsministeren klaget over at arrangørene hadde bedt om ytterligere 3 milliarder baht i tillegg til de 2,5 milliardene som var bevilget til utstillingen, noe som ville øke totalkostnadene til hele 5,5 milliarder.

– Hvordan kunne budsjettet bli så høyt? Hvor skal regjeringen få tak i så mye penger? Vi har også økonomiske byrder på andre områder. Regjeringen har et begrenset budsjett som skal brukes på mange sektorer, sier han.

Srettha fortsatte sin nordøstlige reise lørdag med å reise fra Udon Thani til Nong Khai-provinsen på grensen til Laos.

Han og følget hans, med visestatsminister og handelsminister Phumtham Wechayachai og mange næringslivsledere, tok en togtur, på andre klasse, til naboprovinsen.

Underveis diskuterte Srettha og de andre høytstående passasjerene også transport av thailandske varer til Kina med tog.

Nirut Maneephan, guvernør for Thailands statsjernbaner, fortalte statsministeren at dobbeltsporene har nådd Khon Kaen og vil bli forlenget til Nong Khai i andre fase. Når prosjektet er ferdig, vil det åpne nye transportkorridorer mellom Thailand og Kina via Laos.

I Nong Khai inspiserte Srettha tomten for et varedistribusjonssenter med one-stop-tjenester som skal bygges ved siden av Natha jernbanestasjon. Prosjektet dekker et område på 193 rai (31 hektar) og forventes å kreve en investering på 5,4 milliarder baht.

Kilde: The Nation


På vei til Myanmar? Ha kontanter og returbilletter klare



Thaier som planlegger å besøke Myanmar og få «visum ved ankomst» eller turistvisum, må nå vise frem nok kontanter og returbillett ut av landet.

– I en kunngjøring fredag, sa Kanchana Patarachoke, talsperson for utenriksdepartementet, at Thailand er i ferd med å verifisere denne rapporten med myanmarske myndigheter.

Hun legger til at den thailandske ambassaden i Yangon spekulerer i om dette kravet kan være et nytt tiltak for å hindre at utlendinger blir lokket inn i Myanmar av callcenter-bander.

I påvente av bekreftelse fra Myanmar har utenriksdepartementet rådet alle thaier som besøker nabolandet, til å gjøre følgende forberedelser for å sikre en smidig immigrasjonsprosedyre:
  • Nok kontanter i forhold til lengden på oppholdet. Det rapporteres at utenlandske turister kan bli bedt om å fremvise opptil 1.000 USD i kontanter. 
  • En billett ut av Myanmar med tydelig angivelse av dato, klokkeslett og transportmiddel. 
  • Bevis på at de har booket hotell eller annen innkvartering under oppholdet i Myanmar. 
  • Helseforsikring som dekker covid-19 eller en pakke hos et selskap som er godkjent av Myanmar Insurance (www.mminsurance.gov.mm). 
Kanchana legger til at Utenriksdepartementet vil komme med kunngjøringer så snart de får oppdateringer fra Myanmars myndigheter.

Kilde: The Nation

Bangkok Air er interessert i ny flyplass på Phangnga

Bangkok Airways er ivrige etter å investere i den nye flyplassen som planlegges på Phangnga hvis regjeringen endrer planen fra et offentlig prosjekt til et offentlig-privat partnerskap, ettersom prosjektet har stort potensial til å bli et nytt turistknutepunkt i Thailand.

Regjeringen vurderer å bygge en ny flyplass i Phangnga i et forsøk på å håndtere overbelastningen på flyplassen i Phuket, skriver Bangkok Post.

Puttipong Prasarttong-Osoth, president i Bangkok Airways, sier at flyselskapet er interessert i å by på prosjektet fordi det kan bli en ny innfallsport for mange flyselskaper som ønsker å frakte passasjerer direkte til Sør-Thailand.

Han sier at det for øyeblikket ikke er mulig å utvide rullebanen på Phuket-flyplassen, og at en ny flyplass i nærheten vil kunne gi plass til flere flyvninger.

– I tillegg har Phangnga blitt anerkjent som et nytt reisemål blant utenlandske turister, sier Puttipong.

En studie for Phangnga-flyplassen, som er estimert til 80 milliarder baht, ble gjenopplivet av Airports of Thailand etter at statsminister Srettha Thavisin besøkte provinsen i forrige måned og sa at den nye utvidelsen var nødvendig for turismen.

Puttipong sier at flyplassinvesteringene kan bidra til solide inntekter.

Selskapet eier flyplasser i Samui, Sukhothai og Trat, som genererer rundt 2 milliarder baht i årlige inntekter for selskapet.

Han sa at ettersom etterspørselen etter flyreiser fortsatte å øke i siste kvartal, økte Bangkok Airways sine mål for årlige billettinntekter fra 15 til 16 milliarder baht, med en gjennomsnittlig fyllingsgrad på 78 %.

Driftskostnadene har fortsatt å øke kraftig etter pandemien, og den gjennomsnittlige billettprisen i år forventes å øke med 8 % i forhold til tidligere prognoser, fra 3 400 baht per flyvning til 3 643 baht per flyvning, sier Puttipong.

– Driftskostnadene etter pandemien har økt med 10-15 % for mange varer og tjenester, for eksempel bakketjenester på mange flyplasser i utlandet, flyvedlikehold og motordeler, sa han.

Puttipong sier at Bangkok Airways, som er medlem av Airlines Association of Thailand, allerede har sendt inn et forslag til regjeringen om å redusere avgiften på flydrivstoff.

Den nye satsen vil kanskje ikke bli redusert til pandemisk nivå på 0,2 baht per liter, men den bør være lavere enn dagens sats på 4,72 baht per liter, ettersom prisene på flydrivstoff fortsatt er høye, sa han.

Puttipong sier at flyselskapet planlegger å gjenoppta to flyvninger fra huben på Samui til Chongqing og Chengdu i Kina i november, noe som vil gjøre det mulig å dra nytte av den foreslåtte visumfritakspolitikken for det kinesiske markedet i høysesongen.

Flyselskapet har imidlertid ingen planer om å ekspandere de kinesiske rutene på grunn av den svake etterspørselen, sier han.

– Kapasitetsutnyttelsesgraden blant de thailandske flyselskapene som flyr på kinesiske ruter, er bare 30 %, sier Puttipong.

Han sa at flyselskapet vil være forsiktig med å anskaffe flere fly til flåten for å unngå å pådra seg en stor kostnadsbyrde, slik man så under pandemien.

Flyselskapet har 26 fly, hvorav 20-21 jetfly er i drift. De resterende venter på vedlikehold.

Om fem år har flyselskapet kanskje bare 30 fly, ned fra 40 før pandemien, sier Puttipong.

– I stedet vil flyselskapet fokusere på å fylle den eksisterende kapasiteten med en høyere fyllingsgrad ved å tilby rimelige billettpriser, sier han.

Kilde: Bangkok Post