Strømforbruket vil øke kraftig i 2027 på grunn av økt bruk av elbiler
09.09.2023
Thailands Energy Policy and Planning Office (EPPO) vil om kort tid legge frem sin kraftutviklingsplan (PDP) for energiminister Pirapan Salirathavibhaga, i forventning om at strømforbruket i Thailand vil toppe seg kraftig om natten innen 2027, på grunn av økningen i antall elbiler.
EPPO-direktør Wattanapong Kurovat sier imidlertid at PDP vil bli gjenstand for en siste offentlig høring etter at den er godkjent av energiministeren, før den sendes videre til regjeringen for endelig godkjenning.
Strømforbruket i år er anslått til 201.913 gigawattimer (GWh), en økning på ca. 2,4 % fra året før, noe som gjenspeiler den økonomiske ekspansjonen, som er anslått til 2,5-3 % for hele året, hovedsakelig på grunn av økt turisme, investeringer og privat forbruk.
Den kontraktsfestede kraftproduksjonen i år er på 53.022 megawatt, fordelt på 17.024 megawatt (32 %) fra uavhengige kraftprodusenter (IPP), 16 237 megawatt (31 %) fra Electricity Generating Authority of Thailand (EGAT), 9.303 megawatt (18 %) fra små kraftprodusenter (SPP), 6.235 megawatt (12 %) importert fra Laos og 4.223 megawatt (8 %) fra svært små kraftprodusenter (VSPP).
Det faktiske kraftforbruket i første halvår i år var 101.043 GWh, en økning på 2,2 % fra året før, noe som skyldes en økning i strømforbruket i privat sektor, som hoteller, leiligheter og pensjonater. Forbruket i industrisektoren falt imidlertid med 3,8 % på grunn av redusert eksport og en global økonomisk nedgang.
Wattanapong sier at de hans vil følge nøye med på EUs karbongrensejusteringsmekanisme (CBAM), som trer i kraft 1. oktober, og hvordan den vil påvirke industriproduksjonen i Thailand.
CBAM er en politisk avgift som skal redusere karbonutslippene ved å sikre at importerte varer pålegges de samme karbonkostnadene som produkter produsert i EU.
Kilde: Thai PBS
Srettha : – Landbrukssubsidier fører til økte priser
09.09.2023
– Regjeringen ønsker å øke BNP-veksten, og målet er en årlig vekst på 5 %, sa han under et besøk i Khon Kaen-provinsen i nordøst i går.
I andre kvartal i år lå Thailands BNP-vekst på 1,8 %, ifølge tall fra National Economic and Social Development Council.
Dette var lavere enn de 2,6 % som ble oppnådd i første kvartal, og lavere enn medianprognosen på 3,1 % vekst i andre kvartal.
Srettha, som også er finansminister, sa også at regjeringen ikke kommer til å innføre en ordning med rispant eller prisgaranti, slik man har sett under tidligere regjeringer, med mindre det dreier seg om en naturkatastrofe.
Han sa at disse subsidieordningene forvrenger verdensmarkedsprisene og ikke er et riktig tiltak i henhold til de finansielle og monetære prinsippene.
– Vi vil fokusere på å øke bøndenes nettoinntekt. Med umiddelbar inntekt, høye avlinger og lave kostnader vil bøndenes nettoinntekt øke. Det er ikke behov for prisgaranti- eller rispantprogrammer, ettersom de forvrenger verdensmarkedsprisene. Dette gjelder også for andre typer jordbruksprodukter, sier Srettha.
Når det gjelder gjeldsmoratoriet for bønder, sa han at regjeringen vil gjennomføre denne politikken sammen med andre tiltak for å øke bøndenes inntekter. Han påpekte at det i løpet av de siste ni årene har blitt innført 13 gjeldsmoratorier for bønder.
– Men bøndenes inntekter har ikke økt. Vi må innføre andre tiltak for å hjelpe bøndene med å redusere kostnadene og lære dem hvordan de kan øke inntektene sine, sa statsministeren under et møte med lokale innbyggere ved Ubol Ratana-dammen i Khon Kaen.
Siden den nordøstlige delen av landet er utsatt for tørke, sa Srettha at regjeringen hadde en langsiktig løsning på problemet. Løsningen er å bygge en lang rørledning som skal transportere vann fra fire elver i nordøst til demningen.
– Vi ønsker ikke alltid å bruke kortsiktige tiltak for å løse dette problemet. Vi ønsker en langsiktig løsning. Dette prosjektet bør avhjelpe tørkeproblemet på lang sikt, sa han.
Statsministeren og følget hans, som inkluderte mange relevante statsråder, forlot Khon Kaen senere fredag for å reise til naboprovinsen Udon Thani.
I Udon Thani besøkte Srettha Nong Dae Park, der den internasjonale hagebruksutstillingen 2026 skal avholdes mellom november 2026 og mars 2027.
Statsministeren klaget over at arrangørene hadde bedt om ytterligere 3 milliarder baht i tillegg til de 2,5 milliardene som var bevilget til utstillingen, noe som ville øke totalkostnadene til hele 5,5 milliarder.
– Hvordan kunne budsjettet bli så høyt? Hvor skal regjeringen få tak i så mye penger? Vi har også økonomiske byrder på andre områder. Regjeringen har et begrenset budsjett som skal brukes på mange sektorer, sier han.
Srettha fortsatte sin nordøstlige reise lørdag med å reise fra Udon Thani til Nong Khai-provinsen på grensen til Laos.
Han og følget hans, med visestatsminister og handelsminister Phumtham Wechayachai og mange næringslivsledere, tok en togtur, på andre klasse, til naboprovinsen.
Underveis diskuterte Srettha og de andre høytstående passasjerene også transport av thailandske varer til Kina med tog.
Nirut Maneephan, guvernør for Thailands statsjernbaner, fortalte statsministeren at dobbeltsporene har nådd Khon Kaen og vil bli forlenget til Nong Khai i andre fase. Når prosjektet er ferdig, vil det åpne nye transportkorridorer mellom Thailand og Kina via Laos.
I Nong Khai inspiserte Srettha tomten for et varedistribusjonssenter med one-stop-tjenester som skal bygges ved siden av Natha jernbanestasjon. Prosjektet dekker et område på 193 rai (31 hektar) og forventes å kreve en investering på 5,4 milliarder baht.
Kilde: The Nation
På vei til Myanmar? Ha kontanter og returbilletter klare
09.09.2023
Thaier som planlegger å besøke Myanmar og få «visum ved ankomst» eller turistvisum, må nå vise frem nok kontanter og returbillett ut av landet.
– I en kunngjøring fredag, sa Kanchana Patarachoke, talsperson for utenriksdepartementet, at Thailand er i ferd med å verifisere denne rapporten med myanmarske myndigheter.
Hun legger til at den thailandske ambassaden i Yangon spekulerer i om dette kravet kan være et nytt tiltak for å hindre at utlendinger blir lokket inn i Myanmar av callcenter-bander.
I påvente av bekreftelse fra Myanmar har utenriksdepartementet rådet alle thaier som besøker nabolandet, til å gjøre følgende forberedelser for å sikre en smidig immigrasjonsprosedyre:
- Nok kontanter i forhold til lengden på oppholdet. Det rapporteres at utenlandske turister kan bli bedt om å fremvise opptil 1.000 USD i kontanter.
- En billett ut av Myanmar med tydelig angivelse av dato, klokkeslett og transportmiddel.
- Bevis på at de har booket hotell eller annen innkvartering under oppholdet i Myanmar.
- Helseforsikring som dekker covid-19 eller en pakke hos et selskap som er godkjent av Myanmar Insurance (www.mminsurance.gov.mm).
Kilde: The Nation
Bangkok Air er interessert i ny flyplass på Phangnga
09.09.2023Bangkok Airways er ivrige etter å investere i den nye flyplassen som planlegges på Phangnga hvis regjeringen endrer planen fra et offentlig prosjekt til et offentlig-privat partnerskap, ettersom prosjektet har stort potensial til å bli et nytt turistknutepunkt i Thailand.
Regjeringen vurderer å bygge en ny flyplass i Phangnga i et forsøk på å håndtere overbelastningen på flyplassen i Phuket, skriver Bangkok Post.
Puttipong Prasarttong-Osoth, president i Bangkok Airways, sier at flyselskapet er interessert i å by på prosjektet fordi det kan bli en ny innfallsport for mange flyselskaper som ønsker å frakte passasjerer direkte til Sør-Thailand.
Han sier at det for øyeblikket ikke er mulig å utvide rullebanen på Phuket-flyplassen, og at en ny flyplass i nærheten vil kunne gi plass til flere flyvninger.
– I tillegg har Phangnga blitt anerkjent som et nytt reisemål blant utenlandske turister, sier Puttipong.
En studie for Phangnga-flyplassen, som er estimert til 80 milliarder baht, ble gjenopplivet av Airports of Thailand etter at statsminister Srettha Thavisin besøkte provinsen i forrige måned og sa at den nye utvidelsen var nødvendig for turismen.
Puttipong sier at flyplassinvesteringene kan bidra til solide inntekter.
Selskapet eier flyplasser i Samui, Sukhothai og Trat, som genererer rundt 2 milliarder baht i årlige inntekter for selskapet.
Han sa at ettersom etterspørselen etter flyreiser fortsatte å øke i siste kvartal, økte Bangkok Airways sine mål for årlige billettinntekter fra 15 til 16 milliarder baht, med en gjennomsnittlig fyllingsgrad på 78 %.
Driftskostnadene har fortsatt å øke kraftig etter pandemien, og den gjennomsnittlige billettprisen i år forventes å øke med 8 % i forhold til tidligere prognoser, fra 3 400 baht per flyvning til 3 643 baht per flyvning, sier Puttipong.
– Driftskostnadene etter pandemien har økt med 10-15 % for mange varer og tjenester, for eksempel bakketjenester på mange flyplasser i utlandet, flyvedlikehold og motordeler, sa han.
Puttipong sier at Bangkok Airways, som er medlem av Airlines Association of Thailand, allerede har sendt inn et forslag til regjeringen om å redusere avgiften på flydrivstoff.
Den nye satsen vil kanskje ikke bli redusert til pandemisk nivå på 0,2 baht per liter, men den bør være lavere enn dagens sats på 4,72 baht per liter, ettersom prisene på flydrivstoff fortsatt er høye, sa han.
Puttipong sier at flyselskapet planlegger å gjenoppta to flyvninger fra huben på Samui til Chongqing og Chengdu i Kina i november, noe som vil gjøre det mulig å dra nytte av den foreslåtte visumfritakspolitikken for det kinesiske markedet i høysesongen.
Flyselskapet har imidlertid ingen planer om å ekspandere de kinesiske rutene på grunn av den svake etterspørselen, sier han.
– Kapasitetsutnyttelsesgraden blant de thailandske flyselskapene som flyr på kinesiske ruter, er bare 30 %, sier Puttipong.
Han sa at flyselskapet vil være forsiktig med å anskaffe flere fly til flåten for å unngå å pådra seg en stor kostnadsbyrde, slik man så under pandemien.
Flyselskapet har 26 fly, hvorav 20-21 jetfly er i drift. De resterende venter på vedlikehold.
Om fem år har flyselskapet kanskje bare 30 fly, ned fra 40 før pandemien, sier Puttipong.
– I stedet vil flyselskapet fokusere på å fylle den eksisterende kapasiteten med en høyere fyllingsgrad ved å tilby rimelige billettpriser, sier han.
Kilde: Bangkok Post
Regjeringen vurderer å bygge en ny flyplass i Phangnga i et forsøk på å håndtere overbelastningen på flyplassen i Phuket, skriver Bangkok Post.
Puttipong Prasarttong-Osoth, president i Bangkok Airways, sier at flyselskapet er interessert i å by på prosjektet fordi det kan bli en ny innfallsport for mange flyselskaper som ønsker å frakte passasjerer direkte til Sør-Thailand.
Han sier at det for øyeblikket ikke er mulig å utvide rullebanen på Phuket-flyplassen, og at en ny flyplass i nærheten vil kunne gi plass til flere flyvninger.
– I tillegg har Phangnga blitt anerkjent som et nytt reisemål blant utenlandske turister, sier Puttipong.
En studie for Phangnga-flyplassen, som er estimert til 80 milliarder baht, ble gjenopplivet av Airports of Thailand etter at statsminister Srettha Thavisin besøkte provinsen i forrige måned og sa at den nye utvidelsen var nødvendig for turismen.
Puttipong sier at flyplassinvesteringene kan bidra til solide inntekter.
Selskapet eier flyplasser i Samui, Sukhothai og Trat, som genererer rundt 2 milliarder baht i årlige inntekter for selskapet.
Han sa at ettersom etterspørselen etter flyreiser fortsatte å øke i siste kvartal, økte Bangkok Airways sine mål for årlige billettinntekter fra 15 til 16 milliarder baht, med en gjennomsnittlig fyllingsgrad på 78 %.
Driftskostnadene har fortsatt å øke kraftig etter pandemien, og den gjennomsnittlige billettprisen i år forventes å øke med 8 % i forhold til tidligere prognoser, fra 3 400 baht per flyvning til 3 643 baht per flyvning, sier Puttipong.
– Driftskostnadene etter pandemien har økt med 10-15 % for mange varer og tjenester, for eksempel bakketjenester på mange flyplasser i utlandet, flyvedlikehold og motordeler, sa han.
Puttipong sier at Bangkok Airways, som er medlem av Airlines Association of Thailand, allerede har sendt inn et forslag til regjeringen om å redusere avgiften på flydrivstoff.
Den nye satsen vil kanskje ikke bli redusert til pandemisk nivå på 0,2 baht per liter, men den bør være lavere enn dagens sats på 4,72 baht per liter, ettersom prisene på flydrivstoff fortsatt er høye, sa han.
Puttipong sier at flyselskapet planlegger å gjenoppta to flyvninger fra huben på Samui til Chongqing og Chengdu i Kina i november, noe som vil gjøre det mulig å dra nytte av den foreslåtte visumfritakspolitikken for det kinesiske markedet i høysesongen.
Flyselskapet har imidlertid ingen planer om å ekspandere de kinesiske rutene på grunn av den svake etterspørselen, sier han.
– Kapasitetsutnyttelsesgraden blant de thailandske flyselskapene som flyr på kinesiske ruter, er bare 30 %, sier Puttipong.
Han sa at flyselskapet vil være forsiktig med å anskaffe flere fly til flåten for å unngå å pådra seg en stor kostnadsbyrde, slik man så under pandemien.
Flyselskapet har 26 fly, hvorav 20-21 jetfly er i drift. De resterende venter på vedlikehold.
Om fem år har flyselskapet kanskje bare 30 fly, ned fra 40 før pandemien, sier Puttipong.
– I stedet vil flyselskapet fokusere på å fylle den eksisterende kapasiteten med en høyere fyllingsgrad ved å tilby rimelige billettpriser, sier han.
Kilde: Bangkok Post
Tom Kha Gai kåret til verdens beste kyllingsuppe
09.09.2023
En tradisjonell thailandsk kyllingsuppe, Tom Kha Gai, gikk til topps på listen over de 10 best rangerte kyllingsuppene i verden, som TasteAtlas' globale matkartleggingsside avslørte denne uken.
Kokosmelksuppen, som er tilsatt galangal, kapret førsteplassen med 4,7 av fem stjerner, og overgikk dermed 1.376 andre supper.
Tom Kha Gai er full av kylling og en blanding av friske urter som galangal, sitrongress, kaffirlimeblader, sjalottløk, chili og sopp, og er en suppe med en særegen smaksprofil.
Den syrlige smaken av limesaft og den smakfulle dybden av fiskesaus kjennetegner denne behagelige retten, som forsterkes ytterligere av tamarindjuice og palmesukker. Tom Kha Gai garneres vanligvis med stekt chili og serveres med dampet ris.
Tom Kha Gai er en thailandsk nasjonalrett som har sin opprinnelse i den nordlige delen av landet og er påvirket av det laotiske kjøkkenet. Rettens egentlige opprinnelse er imidlertid fortsatt uklar, og mange thailendere ser på den som en tradisjonell rett fra den sentrale regionen.
Andreplassen gikk til rumenske ‘ciorba radauteana’, en syrlig suppe laget på kylling, løk, paprika, selleri, gulrøtter, sitronsaft, hvitløk, persille og rømme. Moldovas zeama og Algeries chorba beida kom på henholdsvis tredje- og fjerdeplass.
På femteplass kom en annen rumensk suppe, ‘supa (de pui) cu taietei’, etterfulgt av Serbias ‘bela corba’, El Salvadors ‘sopa de gallina india’, Perus inchicapi, Polens ‘rosol z kury’ og Georgias ‘chikhirtma’.
Kåringen fra TasteAtlas har gitt Tom Kha Gai internasjonal anerkjennelse og ytterligere styrket Thailands rykte som et kulinarisk sted med en rik og mangfoldig matkultur.
Kilde: The Thaiger
Varsler kraftig regn over det meste av Thailand
09.09.2023
Isolert kraftig regn vil ramme Nord-, Sentral-, Øst- og Sør-Thailand i dag, lørdag, men de vil være kraftigst i nordøst, advarer Meteorologisk institutt.
Nedbøren vil bli forårsaket av monsuntrenget som ligger over det øvre nord og det øvre nordøst som strekker seg til en lavtrykksone over Tonkinbukten.
En sørvestlig monsun som strekker seg over Andamanhavet, Thailandbukten, det sentrale, østlige og sørlige Thailand er i ferd med å styrke seg og vil føre til isolerte tordenbyger i disse områdene, opplyser departementet.
Instituttet advarer de som som bor på eller i nærheten av åser om å være på vakt mot flom, mens de som bor i nærheten av lavtliggende områder, bør være forberedt på oversvømmelser fra overfylte vannveier.
Bilister bør også være forsiktige under tordenvær, ifølge instituttet.
Bølgene i Andamanhavet og den øvre delen av Thailandbukten kan bli over to meter høye under tordenbyger, men bør ellers ligge på mellom én og to meter. Båtførere bør unngå tordenbyger.
De sier også at den tropiske stormen Yun Yeung er blitt nedgradert til et tropisk lavtrykk og vil bli ytterligere nedgradert til et lavtrykk når den treffer land i det sentrale Japan. Denne stormen vil ikke ha noen innvirkning på Thailand.
Kilde: The Nation
Tjue prosent av Pattaya Floating Market brant
08.09.2023
Tjue prosent av Pattaya Floating Market ble skadet av brannen natt til torsdag, og skadene anslås til mellom 50 og 60 millioner baht.
Sytti personer har blitt økonomisk berørt av brannen, men det lokale politiet etterforsker fortsatt brannårsaken.
Kide: KhaoSod
Møter grasrota: Den nye statsministeren besøker Khon Kaen
08.09.2023
Statsminister Srettha Thavisin møtte i dag, fredag, folket i den nordøstlige provinsen Khon Kaen for å diskutere tørkeproblemer.
Dette er hans første provinsbesøk etter at han avla embetseden tirsdag. Regjeringen vil være i full funksjon etter at den har avgitt sin politiske erklæring til parlamentet på mandag.
Rundt kl. 08.15 ledet han følget sitt til hellige helligdommer i Muang-distriktet, der han ble ønsket velkommen av landsbyboere som ropte «Statsminister Srettha vil gjøre oss rike».
Deretter spiste gruppen frokost på en populær Kai Kata-restaurantfør de dro til Ubol Ratana-dammen.
Der fikk han en oppdatering om tørken og andre problemer. Khon Kaens guvernør Kraisorn Kongchalad orienterte ham om vannforvaltningen og den generelle situasjonen i provinsen.
I Nam Phong-distriktet klaget folk til Srettha over vanskelighetene som følge av de fortsatt lave prisene på landbruksprodukter og de økende levekostnadene.
I kveld reiser Srettha til Udon Thani-provinsen, der han vil bli orientert om fremdriften for Udon Thani International Horticultural Expo 2026.
Kilde: Thai PBS
Bangkok-taxier vil ha støtte for elbil-kjøp
08.09.2023
Drosjesjåførene vil at den nye transportministeren skal tilby en insentivpakke slik at de kan investere i elbiler, ifølge Thai Public Taxi Association.
Sadit Jaitiang, foreningens formann, sier at medlemmene vil ta opp spørsmålet med transportminister Suriya Jungrungreangkit når de møtes neste fredag for å diskutere ulike spørsmål som angår drosjesjåførenes ve og vel.
Han sier at å fremme bruken av elbiler vil bidra til å redusere karbonutslippene og støvforurensningen i hovedstaden.
For å oppmuntre drosjesjåfører til å kjøre elbil, ønsker foreningen skattelettelser og subsidier, inkludert et tilskudd på 300.000 baht for hver elbil.
Sadit sier at mange drosjesjåfører har mindre kjøreoppdrag under pandemien og de er såvidt kommet på fote igjen økonomisk, så det vil være en stor utfordring for de å gå over til elbiler uten støtte.
Han sa at rundt 20.000 drosjer snart vil nå slutten av sin 12-årige levetid og må byttes ut, helst med elbiler hvis det er mulig. I den innledende fasen vil det være behov for rundt 10.000 elbiler til utskiftningen.
Foreningen har allerede gitt uttrykk for at den foretrekker modeller på 90 og 120 kilowatt, og har foreslått at SME Development Bank skal tilby taxisjåfører lån med lav rente for å gå til innkjøp av elbil.
Andre saker som skal diskuteres med ministeren, er utnevnelsen av en komité som skal vurdere nye takster, og et veikart for hvordan drosjesjåfører skal kunne registrere seg hos apper som tilbyr kjøretjenester.
Han sier også at et parkeringshus for drosjer på Suvarnabhumi lufthavn ble godkjent i 2019, men at det ennå ikke er bygget. Foreningen vil også be om et tak på venteområdet for drosjer på flyplassen.
Kilde: Bangkok Post
Fem skadd, fire biler skadet da utlending kjørte mot kjøreretningen
08.09.2023
En utlending ble skadd og kjørt til sykehus i bevisstløs tilstand etter at han skal ha kjørt inn i fire andre biler mens han kjørte mot trafikken i provinsen Chonburi.
Fem andre personer ble skadet i ulykken, deriblant en fire år gammel gutt, ifølge The Nation
Mannen, hvis identitet og nasjonalitet ikke var kjent ved pressetid, skal ha kjørt av gårde i sin hvite Subaru sedan med Bangkok-skilt etter å ha vært involvert i en trafikkulykke med en pickup. Ifølge vitner skal bilen hans ha blitt jaget av pickupen etter at han skal ha kjørt inn i den bakfra.
Mannen, som beskrives som en mann i 40-årene og trolig fra et vestlig land, var skjorteløs og bare iført et par shorts. Redningsarbeidere måtte lirke opp den sterkt skadde bildøren for å få ut den bevisstløse mannen før han ble kjørt til Chonburi-sykehuset.
Sedanen veltet etter ulykken.
Ved siden av sedanen stod to Isuzu pickuper, den ene med Bangkok-skilt og den andre med Chonburi-skilt, en Suzuki sedan med Bangkok-skilt og en Honda scooter med Chonburi-skilt. Alle kjøretøyene ble skadet i ulykken.
Sjåføren av pickupen med registreringsnummer fra Bangkok, Piyachart Yajinda (60), forteller at hans parkerte bil ble truffet av sedanen som ble kjørt av utlendingen. Han forteller at bilen kjørte mot kjøreretningen. Piyachart og hans fire år gamle sønn ble skadet i ulykken.
Politiets etterforskere studerer nå opptak fra overvåkningskameraer for å fastslå hendelsesforløpet før de tar videre rettslige skritt.
Kilde: The Nation
To år på flukt er over: Svenske pågrepet for narkotikasmugling og "overstay"
08.09.2023
En 60 år gammel svensk mann som har vært på flukt i to år for angivelig narkotikasmugling og visumoverskridelse på Koh Samui, ble pågrepet og varetektsfengslet av Surat Thanis immigrasjonspoliti.
Den svenske mannen ble arrestert i går ved 19-tiden
Svensken var etterlyst av Bangkok South Criminal Court for narkotikasmugling i Thonglor-distriktet i 2020, og har vært på flukt siden domstolen utstedte arrestordren.
Det var mulig å følge svenskens gjøre og laden på grunn av innleggene han la ut på sosiale medier. Han var smart nok til å tilkjennegi at han var på et hotell på Koh Samui i dag tidlig, noe som gjorde det mulig for politiet å spore ham opp og pågripe ham.
Det ble også avdekket at han hadde nær 2 års «overstay» og har gjemt seg på Koh Pha Ngan og Koh Samui, noe som resulterte i en samlet overskridelse på 624 dager.
Nå venter etterhvert rettssak, dom, soning og deportasjon tilbake til hjemlandet for svensken.
Kilde: The Thaiger - Foto: Thairath
Kilde: The Thaiger - Foto: Thairath
Mannen med ‘den gyldne pistolen’ skremte vannet av russisk turist
08.09.2023
En russisk kvinne anmeldte en thailandsk mann som angivelig truet henne med en gullpistol på et hotell i Phuket.
Politiet fra Patong politistasjon rykket ut til stedet og arresterte den bevæpnede thaien (37) på hotellet og beslagla hans 9 mm Beretta gullpistol og 14 kuler. Arrestasjonen ble foretatt etter en anmeldelse fra den russiske kvinnen.
Den russiske kvinnen fortalte politiet at hun møtte mannen på et utested i Soi Bangla. Mannen inviterte henne til en drink med ham på hotellet. Under oppholdet på hotellet skal 37 åringen, uten forvarsel, ha viftet med pistolen sin og lagt den på bordet.
Russerinnen legger til at mannen var svært beruset og også truet henne. Han skal ha sagt til den russiske kvinnen at han ville skyte henne hvis hun forlot ham. Offeret skal ha blitt skremt, flyktet fra hotellet og søkte hjelp hos politiet.
37 åringen hevdet at han ikke hadde noen skadelige tanker om kvinnen. Han ville bare vise frem gullpistolen sin i den tro at den kunne imponere henne.
Han er siktet for å ha båret våpen på offentlig sted uten tillatelse. Strafferammen er fengsel i inntil fem år, en bot på inntil 10 000 baht eller begge deler.
Kilde: The Thaiger
Bangkok bedrer byens fortau - for trær
08.09.2023
Bangkok Metropolitan Administration (BMA) har satt i gang et prosjekt for å forbedre fortauene ved hjelp av porøs asfalt for å løse problemer med trerøtter.
Denne innovative løsningen gjør at trerøttene langs fortauene får bedre vann- og lufttilførsel og dermed bedre helse.
Bangkoks guvernør, Chadchart Sittipunt, inspiserte torsdag testingen av porøs asfalt, et materiale som brukes til å asfaltere området rundt trerøttene på fortauene langs Soi Inthamara 14 til Saphan Khwai-krysset i Phaya Thai-distriktet. Utbedringene av fortauene omfatter prinsipper for universell utforming og landskapsarbeid for å grave ned kommunikasjonskabler i bakken.
Guvernøren forklarte at Bangkok for tiden er i ferd med å forbedre 17 fortau, og at ca. 200 kilometer skal utbedres i år.
Et viktig aspekt ved dette initiativet er å sørge for at trærne langs fortauene får tilstrekkelig med vann og luft. Guvernøren lot seg inspirere av et besøk i Fukuoka i Japan nylig, der han observerte bruken av porøs asfalt under fortauflisene, noe som gjør det mulig for vannet å trenge gjennom og bidra til drenering. Denne spesielle asfalttypen er kjent for sine gjennomtrengelige egenskaper og vertikale dreneringsevne, noe som bidrar til bedre luftsirkulasjon og vannopptak for trerøttene. Det gir også større plass på fortauet.
Prosessen innebærer jordforbedring, gjødsling og tilsetning av sand og grus før den porøse asfalten legges, for å sikre effektiv vanngjennomstrømning til trerøttene, slik at de får nødvendig næring og kan nå sitt fulle potensial, til fordel for både miljøet og fotgjengerne.
Kilde: Thai News Agency - MCOT
Flyselskapene må forklare grunnen til høye bilettpriser
08.09.2023
De thailandske flyselskapene forbereder seg på å svare på beskyldningene om dyre billetter, og konstaterer at luftfartsindustrien står foran en ny prisøkning på flydrivstoff på grunn av stigende råoljepriser.
Airlines Association of Thailand (AAT) vil avholde et seminar neste uke for å utdype flyprisstrukturen og prisreguleringer under kontroll av Civil Aviation Authority of Thailand (CAAT), etter at forbrukerne har ropt varsko om dyre flybilletter etter pandemien.
Wutthiphum Jurangkool, administrerende direktør i Nok Air, sier at den betydelige prisøkningen kun har skjedd i forbindelse med lange ferier, da prisene har økt på grunn av økt etterspørsel.
Prisen på siste liten-bestillinger er vanligvis høyere enn gjennomsnittet.
Han sa imidlertid at gjennomsnittsprisene ikke ble hevet for mye for å tjene mer penger, ettersom flyselskapene fortsatt måtte justere prisene for å takle de økte driftskostnadene, hovedsakelig på grunn av drivstoffkostnadene.
Wutthiphum sier at drivstoffprisen har hatt en oppadgående trend de siste ukene og steg til 119 USD per fat i går, noe som er høyere enn det årlige gjennomsnittet på 98,5 USD per fat som International Air Transport Association (IATA) har anslått for 2023.
Wutthiphum sier at det er vanskelig for flyselskapene å absorbere denne kostnaden på grunn av den reduserte etterspørselen i lavsesongen, ettersom de må unngå tap på hver flyvning.
– Flyselskapene kan bare oppnå en høy fyllingsgrad i forbindelse med lange ferier. Da det ikke var noen ferie i september, sank etterspørselen etter innenriksflyvninger betraktelig, med en gjennomsnittlig kabinfaktor på under 80 % for Nok Air, samtidig som gjennomsnittsprisen for innenriksruter var lavere enn 1000 baht per flyvning, sier Wutthiphum.
Wutthiphum sa at takprisen for innenriksruter som reguleres av CAAT er for statisk, ettersom den ikke kan tilpasses svingende driftskostnader og passasjeretterspørsel.
Nuntaporn Komonsittivate, kommersiell sjef i Thai Lion Air, sier at den gjennomsnittlige kabinfaktoren på selskapets innenriksflygninger har falt til 75 %. Den forventes å komme tilbake til 85 % i høysesongen.
Hun sier at flyselskapet følger med på etterspørselen fra det kinesiske markedet, noe som forventes å bidra til å fylle opp ledige seter i oktober, ettersom passasjerer fra fastlandet har forhåndsbestilt flybilletter i forbindelse med nasjonaldagen, og at fyllingsgraden på de 10 rutene til Kina ligger på 70 %.
Til tross for den negative oppfatningen av Thailand blant nettbrukere i Kina, forbereder Thai Lion Air seg på å gjenoppta alle de 17 rutene selskapet opererte før pandemien, ettersom det fortsatt er etterspørsel fra dette markedet.
Wutthiphum sier at markedet vil ta seg raskere opp hvis myndighetene innfører visumfrihet, slik de lovet AAT i forrige måned.
Wutthiphum la til at flytrafikken fra Kina gikk ned i september, men at volumet er ventet å øke kraftig den første uken i oktober under den lange ferien, med en gjennomsnittlig fyllingsgrad på over 90 % på de kinesiske rutene.
Han opplyser at Nok Air vil fly til ytterligere åtte byer i Kina og gjeninnføre nye direkteruter fra Phuket og Chiang Mai til Kina, som ble kansellert under pandemien.
IATA rapporterte i går om en økning på 105,8 % for flyselskapene i Asia-Stillehavsområdet i juli sammenlignet med tilsvarende periode i fjor, mens fyllingsgraden økte til 84,5 %.
Kilde: Bangkok Post
Pattaya Beach Road skal være ferdig i løpet av september
08.09.2023
I et forsøk på å forbedre den ikoniske Pattaya Beach Road er det utarbeidet en revidert byggeplan for å fremskynde asfalteringsprosjektet.
I henhold til den nye planen vil anleggsarbeiderne legge asfalt fra mandag til torsdag, med arbeidstid fra kl. 08.00 til 00.00 (midnatt). På fredager starter anleggsarbeidet kl. 08.00 og avsluttes kl. 18.00. Det er viktig å merke seg at anleggsaktivitetene vil bli innstilt på lørdager og søndager for å ta høyde for tilstrømningen av turister i helgene.
Den justerte byggeplanen forventes å fremskynde ferdigstillelsen av prosjektet, noe som kan føre til at den opprinnelige fristen 30. september blir fremskyndet.
Asfalteringsprosjektet på Pattaya Beach Road omfatter flere viktige forbedringer, blant annet utvidelse av parkeringsplassene ved sjøen, forbedring av gangveier på stranden og på land, bedre gatebelysning for å øke sikkerheten, offentlige toaletter i Sør-Pattaya-området, fotvaskestasjoner for turister og asfaltering med trafikkmerking for å definere kjørefelt.
Kilde: Pattaya Mail
Tuk Tuk-sjåfør i Patong ilagt 500 baht i bot for overgrep mot indiske passasjerer
08.09.2023
En Tuk Tuk-taxisjåfør har blitt siktet og bøtelagt med 500 baht for å ha angrepet sine indiske passasjerer i Patong.
Politiet i Patong opplyser til Phuket Express at en video fra et dashbordkamera ble spredt på sosiale medier tidligere denne uken. Videoen viser en gruppe drosjesjåfører som krangler med en gruppe utenlandske turister på en vei i Patong. En av taxisjåførene i videoen ser ut til å fysisk angripe en av de indiske turistene ved å slå ham i ansiktet.
Patong-politiet fortsatte etterforskningen etter hendelsen og fant ut at en Tuk Tuk-sjåfør hadde plukket opp fem indiske turister i Bangla Road i Patong for å kjøre de tilbake til hotellet. Da de ankom hotellet, oppsto det imidlertid en voldsom verbal krangel om prisen, før situasjonen eskalerte og det oppsto kaos på veien til stor sjenanse for trafikantene.
Tuk Tuk-sjåføren som angrep den indiske turisten ble senere arrestert. Han ble siktet for å være til sjenanse for allmennheten og fikk en bot på 500 baht. Han fikk også beskjed om å oppføre seg ordentlig mot turister, noe mannen lovet å gjøre i fremtiden.
De involverte indiske turistene ville ikke snakke med media eller komme med noen uttalelse.
Kilde: Phuket Express
Antatt politimorder skutt og drept av politiet i Kanchanaburi-provinsen
08.09.2023
En mann som er mistenkt for å ha skutt og drept en politimann og skadet en annen i Nakhon Pathom onsdag kveld, ble skutt og drept av politiet i Kanchanaburi-provinsen tidlig fredag morgen.
Politiet hevder at den mistenkte motsatte seg arrestasjon ved å åpne ild mot en politibil, noe som tvang betjentene til å skyte tilbake i selvforsvar. Skytingen fant sted i Tha Rua-distriktet i Kanchanaburi rundt kl. 05.45 i morges (lokal tid).
En annen mistenkt, kjent som "Kamnan Nok", den innflytelsesrike høvdingen i Ta Klong-distriktet i Nakhon Pathom, overga seg til politiet i Crime Suppression Division (CSD) på politistasjonen i Mueang-distriktet i går. Han nektet for alle anklagene mot ham.
Det var utstedt arrestordre på begge mennene etter at de ble beskyldt for å ha drept en politibetjent og skadet en annen. Den ene av de mistenkte skal ha invitert blant annet de to betjentene hjem til seg for å bli kjent med dem, og i løpet av middagen skal han ha bedt en av betjentene om å forfremme noen politifolk som står ham nær, men betjenten skal ha nektet. Deretter skal middagsverten blitt sint og forlatt middagsbordet brått. Kort tid etter ankom en gruppe bevæpnede menn og åpnet ild mot de to betjentene.
Hendelsen fikk sjefen for Central Investigation Bureau til å beordre "Hanuman"-teamet av CSD-betjenter til å jakte på de bevæpnede mennene, med beskjed om å bruke "avgjørende" makt hvis de mistenkte motsetter seg pågripelse, med henvisning til at de var bevæpnet og farlige.
Samtidig har visepolitisjef Surachate Hakparn beordret etterforskning av oppførselen til rundt 20 politibetjenter som skal ha spist middag hos Praween onsdag kveld. En etterforskningsleder fra Nakhon Pathom-provinsen skal ha vært blant dem.
Noen av betjentene er anklaget for å ha hjulpet de bevæpnede mennene med å rømme og for å ha bidratt til å ødelegge bevis i et forsøk på å dekke over skytingen.
Kilde: Thai PBS
Planene for utvidelse av Loei lufthavn er klare
08.09.2023
Handelskammeret er i ferd med å legge frem planer for regjeringen om å utvide og forbedre flyplassen i Loei-provinsen i håp om å styrke forbindelsene for turismen i de nordøstlige provinsene.
Initiativet kommer i kjølvannet av en lignende plan som ble lansert under tidligere statsminister Prayuth Chan-o-cha, da han og regjeringen besøkte Loei og holdt et mobilt regjeringsmøte i Phetchabun-provinsen, skriver The Nation.
Regjeringen godkjente utbyggingen av Loei flyplass for å øke kapasiteten og standarden slik at den kan ta imot det økende antallet turister, og bevilget et budsjett på 987,8 millioner baht til prosjektet. Utbyggingen er en del av den økonomiske og sosiale vekststrategien for de øvre nordøstlige provinsene, inkludert Loei.
Ifølge handelskammeret for de øvre nordøstlige provinsene, kommer Loeis primære inntekter fra landbruk og turisme. Forbedring av infrastrukturen antas å bidra til økonomisk vekst, særlig i turistsektoren.
Flyplassutvidelsen anses som en nøkkelfaktor for å øke antall besøkende. I dag reiser turister vanligvis til Loei med bil fra Bangkok, noe som tar rundt 7-8 timer. Utvidelsen av flyplassen forventes å gjøre det enklere for turister som kommer til provinsen.
Loei lufthavn kan håndtere 300,000 passasjerer årlig i dag, noe som ikke er nok til å ta imot de over 3 millioner turistene som besøker Loei hvert år. Derfor har provinsen som mål å få en flyplass som kan håndtere minst 1 million passasjerer i året.
Handelskammeret for de øvre nordøstlige provinsene, som representerer fem provinser (Udon Thani, Loei, Nong Bua Lam Phu, Nong Khai og Bueng Kan), tar til orde for utbygging av flyplasser i både Udon Thani og Loei, noe som vil forbedre forbindelsene mellom de fem provinsene betydelig.
Handelskammeret planlegger å presentere forslaget om bygging og utbedring av flyplassen i Loei under handelskammerets årsmøte 14.-16. september.
De har allerede utført design- og konsulentarbeid for prosjektet og søker nå myndighetenes godkjennelse av prosjektet, som ikke bare vil fremme turismen i den sekundære byen, men også gjøre det mulig for Loei flyplass å bli en tollhavn for import av varer fra Kina via Laos og for eksport av thailandske varer til Kina via Laos.
Kilde: The Nation
Brann rammet det flytende markedet i Pattaya
08.09.2023
Et kriminalteknisk team er på plass i Talad Nam 4 Park i Pattaya i dag, fredag, for å lete etter spor etter en brann torsdag kveld som rammet en del av det flytende markedet og forårsaket skader som er anslått til rundt 50 millioner baht.
En mann ble røykforgiftet, men har kommet seg etter å ha blitt behandlet på sykehus.
Brannen skal ha startet i den nordlige delen av det tre hektar store markedet i Nong Prue i Bang Lamung-distriktet. Flammene, som ble blåst opp av sterk vind, slukte raskt de fleste butikkene, og sporadiske eksplosjoner ble hørt.
Over 20 brannbiler rykket ut til stedet, og det tok dem omtrent en time å få kontroll over brannen og hindre at den spredte seg til andre deler av markedet.
Chonburis guvernør Thawatchai Srithong, som dro til stedet, sier til media at brannen spredte seg raskt fordi de fleste butikkene var laget av tre og andre brennbare materialer.
I dag ble det opprettet et nødhjelpssenter for å hjelpe de som ble rammet av brannen.
En av butikkeierne forteller at butikken hans ble fullstendig ødelagt, og at hans største bekymring er å miste inntektskilden sin, som i gjennomsnitt ligger på flere tusen baht om dagen, ettersom markedet er populært blant utenlandske turister.
Kilde: Thai PBS
Dagens valutakurser, fredag 8. september 2023
08.09.2023
En litt sterkere krone i dag, men vi får ikke 3,3 baht for krona.
På dagens første oppdatering av kurser, har de 8 bankene disse tallene.
Bank of Ayudhya Krungsri Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3,27839 baht.
Bangkok Bank.
Veksling av kontanter er på 1,50000 baht. TT overføring er på 3,28900 baht.
CIMB Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3,27720 baht.
Kasikorn Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3,27738 baht.
Siam Commercial Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3,28625 baht.
TTB Bank.
Veksling av kontanter er på 3,17000 baht. TT overføring er på 3,29625 baht.
Krung Thai Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3,29300 baht.
UOB Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3,28700 baht.