![Stacks Image 903](resources/bangkokpost.gif)
Nye skatteregler reiser spørsmål og bekymringer
18.09.2023![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjdj66N_Jo8_cVQFxunwBUaP9mGvnWQC98qxWvDZpEtz9aZ1r41sP8W21LEtzRUYeXiSKzXBWOr68zRqov33dfdvsmiqIcjRyNSVbBI7vwIU6SuZfO86UaamZXHg8azJwBrut0F9tKFswIjzRlc8d8FOW5SDYMtgs6Cc1xEKPtzXGlZbhuzaKuX5GwXPNo/s16000/1212-tax.webp)
Thailands skattemyndigheter har nylig kommet med nye retningslinjer for beskatning av utenlandsk inntekt. Ifølge juridiske eksperter ser det ut til at retningslinjene har tre spesifikke mål: innbyggere som handler på utenlandske aksjemarkeder gjennom utenlandske meglerhus, kryptovalutahandlere og thailendere som har utnyttet et smutthull som har gjort det mulig for dem å ta med seg utenlandsk inntekt skattefritt inn i landet etter å ha oppbevart den på en utenlandsk konto i over et kalenderår.
Retningslinjene reiser imidlertid betydelige spørsmål om hvor effektive de er når det gjelder å håndheve de nye reglene. Det er en krevende oppgave for myndighetene å sikre åpenhet om inntekter som er opptjent i utlandet, skriver Thai Enqurier.
Selv med avanserte finansielle sporingssystemer kan det være vanskelig å sikre full etterlevelse av retningslinjene, særlig når det gjelder kryptovalutaer. Dette problemet forsterkes ytterligere av at mange thailandske skattebetalere ikke er villige til å oppgi alle sine utenlandske inntekter, noe som igjen svekker myndighetenes muligheter til å håndheve regelverket.
I tillegg kan de nye skattereglene få den utilsiktede konsekvensen at de avskrekker folk fra å bruke lovlig lisensierte selskaper i Thailand. De strenge rapporteringskravene kan føre til at enkeltpersoner og bedrifter velger å bruke mindre transparente finansielle kanaler, noe som ironisk nok vil gjøre det vanskeligere for myndighetene å spore transaksjoner og håndheve skattelovgivningen.
Retningslinjene reiser også spørsmål om dette er den mest effektive måten å generere inntekter til Thailand på. Eksperter er bekymret for at de nye retningslinjene kan støte fra seg private bankfolk og finansinstitusjoner, som kan oppleve regelverket i Thailand som for usikkert eller byrdefullt.
De rikeste personene, som er har ressurser og private banktjenester, kan potensielt unndra seg disse rapporteringskravene og eksponere næringsdrivende i middelklassen og de som ikke har økonomiske muskler og regnskaper til å omgå systemet.
I tillegg reiser lovens omfang noen spørsmål. Selv om det er klart at aksje- og obligasjonshandlere er omfattet, gir den brede formuleringen rom for tolkning. Gjelder dette også vanlige kommersielle transaksjoner som gjennomføres med offshore-enheter? Et så bredt anvendelsesområde kan virke avskrekkende på utenlandske investeringer og dermed føre til mindre kapitaltilførsel til Thailand.
Selv om skattemyndighetenes nye retningslinjer har som mål å øke inntektene ved å tette eksisterende smutthull, kan de potensielle konsekvensene bli betydelige. Retningslinjene gjør det vanskeligere å drive næringsvirksomhet, skaper hindringer for effektiv håndhevelse og reiser spørsmål om hvordan de vil påvirke den økonomiske og sosiale strukturen i Thailand.
Nå som implementeringsdatoen 1. januar 2024 nærmer seg, er det flere spørsmål enn svar, og det kan være på sin plass med en grundig gjennomgang av retningslinjenes konsekvenser.
Kilde: Thai Enqurier
I tillegg kan de nye skattereglene få den utilsiktede konsekvensen at de avskrekker folk fra å bruke lovlig lisensierte selskaper i Thailand. De strenge rapporteringskravene kan føre til at enkeltpersoner og bedrifter velger å bruke mindre transparente finansielle kanaler, noe som ironisk nok vil gjøre det vanskeligere for myndighetene å spore transaksjoner og håndheve skattelovgivningen.
Retningslinjene reiser også spørsmål om dette er den mest effektive måten å generere inntekter til Thailand på. Eksperter er bekymret for at de nye retningslinjene kan støte fra seg private bankfolk og finansinstitusjoner, som kan oppleve regelverket i Thailand som for usikkert eller byrdefullt.
De rikeste personene, som er har ressurser og private banktjenester, kan potensielt unndra seg disse rapporteringskravene og eksponere næringsdrivende i middelklassen og de som ikke har økonomiske muskler og regnskaper til å omgå systemet.
I tillegg reiser lovens omfang noen spørsmål. Selv om det er klart at aksje- og obligasjonshandlere er omfattet, gir den brede formuleringen rom for tolkning. Gjelder dette også vanlige kommersielle transaksjoner som gjennomføres med offshore-enheter? Et så bredt anvendelsesområde kan virke avskrekkende på utenlandske investeringer og dermed føre til mindre kapitaltilførsel til Thailand.
Selv om skattemyndighetenes nye retningslinjer har som mål å øke inntektene ved å tette eksisterende smutthull, kan de potensielle konsekvensene bli betydelige. Retningslinjene gjør det vanskeligere å drive næringsvirksomhet, skaper hindringer for effektiv håndhevelse og reiser spørsmål om hvordan de vil påvirke den økonomiske og sosiale strukturen i Thailand.
Nå som implementeringsdatoen 1. januar 2024 nærmer seg, er det flere spørsmål enn svar, og det kan være på sin plass med en grundig gjennomgang av retningslinjenes konsekvenser.
Kilde: Thai Enqurier