BANGKOK akkurat nå
PHUKET akkurat nå
CHIANG MAI akkurat nå

Slik ser du norsk TV i Thailand

Ombudsmannen sjekker en rekke klager mot tjenestemenn på Phuket



Khanitnan Aphicharn, fra ombudsmannens kontor, har besøkt Phuket for å bli orientert om en rekke klager som er innlevert mot Phukets tjenestemenn for deres handlinger, eller mangel på handlinger, for å ha tillatt at ulovlige handlinger kan fortsette.

Khanitnan var «gjest» på et møte i Phuket Provincial Hall mandag , som ble ledet av Phukets viseguvernør Samawit Suphanphai.

Representanter fra en rekke relevante offentlige etater var til stede under møtet.

Diskusjonene fokuserte på flere viktige spørsmål som ble tatt opp av publikum, blant annet
  • Påstand om at en innflytelsesrik person ulovlig okkuperer landområder og krever inn bompenger ved Laem Hin-Koh Maphrao Pier, noe som har ført til store problemer for befolkningen.
  • Klager over at politibetjenter i Phuket-provinsen ikke har arrestert en mistenkt til tross for en utestående arrestordre fra provinsdomstolen i Phuket.
  • Bekymring over at politibetjenter i Chalong ikke meklet i en tvist slik en klager hadde bedt om.
  • Påstander om at Phuket kommune ikke har håndhevet regelverket for boligbygging, noe som har ført til lovbrudd på landområder som grenser til landsbyboeres hjem.
  • Påstander om at Phuket kommune ikke iverksatte tiltak mot et kjøpesenter i Muang-distriktet som hadde ulovlig oppført en bygning.
Møtet ga de berørte innbyggerne en plattform der de kunne gi uttrykk for sine bekymringer, og tjenestemennene lovet å iverksette nødvendige tiltak som svar på problemene som ble tatt opp, heter det i en offisiell rapport fra møtet.

Den offisielle rapporten ga ingen detaljer om noen av sakene som ble gjennomgått av visegeneralsekretæren ved det nasjonale ombudsmannskontoret.

En tjenestemann som The Phuket News snakket med nektet å gi noen detaljer om noen av sakene som ble gjennomgått, og sa at sakene fortsatt var under etterforskning.

Kilde: The Phuket News

18 drept og 32 skadd i bussulykke



18 mennesker omkom og 32 andre ble skadet da en buss med folk på studietur veltet i en nedoverbakke i Nadi-distriktet i Prachin Buri, øst for Bangkok, tidlig onsdag.

Bussen var en av tre som fraktet rundt 200 personer fra Bueng Kan-provinsen, ved Mekong-elven, til Rayong.

Ulykken skjedde rundt kl. 03.20 på motorvei 304. Sjåføren mistet kontrollen i en nedoverbakke, og bussen stupte av veien ned en skråning og veltet.

Ifølge rapporter døde 17 personer på stedet, og en annen døde senere på et sykehus.

Av de 32 skadde ble 19 fraktet til Nadi sykehus og 13 til Kabin Buri sykehus.

Politiet etterforsket årsaken til ulykken.

Øverst: Redningsmannskaper kommer til den forulykkede bussen for å hjelpe skadde passasjerer i Nadi-distriktet, Prachin Buri, tidlig onsdag. (Foto: Mongkol Sisama, redningsarbeider i Prachin Buri)

Kilde: Bangkok Post



Svindel i Thailand økte med 112 % i 2024



Thailand har opplevd en kraftig økning i antall svindelanrop og SMS-meldinger, som nådde 168 millioner i 2024, noe som er det høyeste antallet på fem år, ifølge Gogolook Thailands årlige rapport for 2024.

Økningen tilskrives det intrikate økosystemet for svindel, som drives frem av fremskritt innen generativ AI-teknologi via telefon, SMS-meldinger og ondsinnede lenker.

Disse taktikkene omfatter svindel med falske identiteter, ulike former for økonomisk svindel og brudd på persondatasikkerheten.

Gogolook Thailand er et ledende selskap innen tillitsteknologi og leverandør av den digitale anti-svindelappen Whoscall.

Manwoo Joo, administrerende direktør i Gogolook Thailand, sier at siden selskapet lanserte sin årsrapport i 2020, har det fortsatt å følge nøye med på utviklingen i svindelbildet i Whoscalls viktigste markeder.

Fjorårets 168 millioner svindelanrop og SMS-meldinger markerer en svimlende økning på 112 % fra de 79,2 millionene som ble registrert i 2023. Antallet svindelanrop økte til omtrent 38 millioner i 2024, opp fra 20,8 millioner i 2023, mens antallet oppdagede svindel-SMS-meldinger skjøt i været til

Gogolook Thailand er et ledende tillitsteknologiselskap og leverandør av den digitale anti-svindelapplikasjonen Whoscall.

Manwoo Joo, administrerende direktør i Gogolook Thailand, sier at siden selskapet lanserte sin årsrapport i 2020, har det fortsatt å følge nøye med på utviklingen i svindelbildet i Whoscalls viktigste markeder.

Fjorårets 168 millioner svindelanrop og SMS-meldinger markerer en svimlende økning på 112 % fra de 79,2 millionene som ble registrert i 2023. Antallet svindelanrop økte til rundt 38 millioner i 2024, opp fra 20,8 millioner i 2023, mens antallet oppdagede svindel-SMS-er skjøt i været til nesten 130 millioner, mer enn en dobling fra 58,3 millioner i 2023.

Whoscalls Smart SMS-assistentfunksjon klarte å blokkere og filtrere nesten 130 millioner SMS-svindelmeldinger i 2024. Dette indikerer at svindlere fortsatt i stor grad bruker SMS som sin primære svindelkanal.

Gambling og svindel med pengelån er de to vanligste typene av SMS-svindel. Svindlerne har også gått over til å utgi seg for å være fra leveringstjenester og offentlige tjenester i forbindelse med regjeringens politikk for å redusere prisen på strømregninger og andre tiltak, som for eksempel ordningen med digitale lommebøker.

I fjor lanserte Whoscall funksjonen «Web Checker», som gjør det mulig for brukere å sjekke mot ukjente lenker mens de surfer på nettet.

Rapporten belyser også problemet med lekkasje av personlig informasjon. I Thailand oppdaget Whoscalls ID-sikkerhetsfunksjon at 41 % av brukerne hadde fått eksponert personopplysningene sine på det mørke nettet og deep web.

En betydelig majoritet av de lekkede dataene inneholdt e-postadresser (97 %) og telefonnumre (88 %), potensielt sammen med fødselsdatoer, navn, passord og annen sensitiv informasjon.

Øverst: En mann identifisert som Thanawut (28) snakker på en pressekonferanse hos Central Investigation Bureau etter at han ble siktet for å ha utgitt seg for å være politimann på vegne av et svindelsyndikat på nettet tidlig denne måneden. (Foto: CIB)

Kilde: Bangkok Post

Statsministeren beordrer tiltak mot ‘vaping’



Statsminister Paetongtarn Shinawatra har beordret å intensivere kampen av e-sigaretter og endre loven for å skjerpe straffene midt i en krise med ‘vaping’ blant tenåringer og mistanke om korrupsjon blant tjenestepersoner til fordel for den ulovlige virksomheten.

– Ordren kom etter en orientering om e-sigarettbruken i landet og dens negative innvirkning på unge mennesker, sa regjeringens talsmann Jirayu Huangsub etter kabinettmøtet tirsdag.

Den forsterkede innsatsen er også et svar på en strøm av offentlig bekymring over saken med tre skolejenter fra Buri Ram som har ligget på sykehus i en uke med alvorlige lungekomplikasjoner forårsaket av vaping.

Orienteringen ble fortalt om arrestasjonene av selgere og beslagleggelsen av mer enn 3000 e-sigaretter og relaterte produkter i områder under jurisdiksjonen til Khannayao og Khok Khram politistasjoner i Bangkok på søndag.

– Det store beslaget og de negative konsekvensene av vaping på små barn, og fremveksten av billige «toy pod»-produkter som er lett tilgjengelige i butikker i nærheten av skoler, viser at e-sigaretter er utbredt blant unge mennesker, og at politiet ikke gjør nok for å kontrollere produktene, sa Jirayu.

– Statsministeren har tidligere tatt til orde for å slå ned på ulovlig import og salg av vapingprodukter, uten nevneverdig hell og problemet er i ferd med å eskalere, sa han.

– Problemet har vokst til den grad at blandinger av sterke narkotiske stoffer blir laget for misbruk med e-sigaretter ... ogr brukere har vært yngre enn 14 år, sa Jirayu.

– Paetongtarn beordret alle berørte organisasjoner til ytterligere å intensivere undertrykkelse, utvide arrestasjoner og arbeide ut langsiktige og effektive løsninger, sa talsmannen.

– Organisasjonene må fremskynde lovendringene for å fastsette klare og strengere straffer. De må rapportere fremdriften til statsministeren innen 15 dager, sa Jirayu.

Ifølge talsmannen fant et team som studerte vapingsituasjonen i landet, at produktene er tilgjengelige i tusenvis av butikker i gatene i større byer og turistprovinser, og at markedsverdien er estimert til over 5 milliarder baht i året.

– Bekjempelsen av e-sigaretter har vært utilstrekkelig eller ikke-eksisterende i mange provinser, der myndighetene har ignorert de unges velvære, sa Jirayu.

Han pekte på det faktum at vaping var åpent tilgjengelig i butikker i nærheten av skoler, noe som tyder på at mange som skal håndheve loven tor imot bestikkelser for å lukke øynene.

Kilde: Bangkok Post



Thailands luftvåpen tester Gripen-fly for motorvei



Det thailandske flyvåpenet skal torsdag gjennomføre en motorveistart- og landingstest for Gripen-jagerflyet på motorvei 4287 i Songkhla-provinsen i det sørlige Thailand.

Øvelsen vil omfatte to flyvninger; en landing etterfulgt av en takeoff, med sikte på å øke den operative fleksibiliteten og sikre at de kan operere fra andre egnede områder dersom flyplasser skulle bli ødelagt, sier en kilde i luftforsvaret.

Riksvei 4287 i den sørlige provinsen ble valgt ut for øvelsen på grunn av dens fysiske egnethet, noe som ble bekreftet av veidepartementet.

Politiet, militæret og lokale tjenestemenn vil skjerpe sikkerheten under hele testen.

Ifølge kilden vil Gripen-flyene ikke trenge mer enn 800 meter som rullebane.

I januar gjennomførte 701-skvadronen ved Wing 7 en kortbanetest med to Gripen-fly på Wing 5-flyplassen i Prachuap Khiri Khan, som har en 2 057 meter lang rullebane.

Flyene skal ha gjennomført en kortbanelanding på bare 640 meter.

Luftforsvaret har foreslått å bruke 19 milliarder baht på å anskaffe fire nye Gripen-jagerfly, etter en lang vurdering av tilbudene fra den svenske flyprodusenten Saab og amerikanske Lockheed Martin, produsenten av F-16.

Øverst: Et Gripen-jagerfly gjennomgår kapasitetstesting ved Wing 7 i Surat Thani i januar. (Foto: RTAF)

Kilde: Bangkok Post

Brite arrestert for 25 års ‘overstay’



I går, mandag, ble en britisk borger pågrepet av immigrasjonen i Chiang Mai med intet mindre enn 25 års ‘overstay’.

I en aksjon som rettet seg mot utenlandske borgere ble den britiske mannen pågrepet og han ble siktet for «å være en utlending som reiste inn og oppholdt seg i kongeriket etter at tillatelsen hadde utløpt».

Etter å ha informert ham om siktelsen og hans juridiske rettigheter, ble han overført til politistasjonen i Chiang Mai for videre rettslig behandling. Han venter nå på å bli deportert til Storbritannia.

Briten innrømmet å ha kommet til Thailand den 9. januar 2000 på et 30-dagers visumfritak. Da tillatelsen hans gikk ut, unnlot han å søke om forlengelse, og i stedet klarte han å unndra seg myndighetene i over to tiår.

Han skal ha bodd i Bangkok i 13 år før han flyttet til Chiang Mai, hvor han bodde i ytterligere 12 år. I løpet av denne tiden skaffet han seg et nytt pass, muligens i et forsøk på å unngå å bli oppdaget.

Selv om det er vanlig å arrestere og utvise personer som har oppholdt seg for lenge i Thailand, er det svært uvanlig med et så langvarig illegalt opphold, og selv immigrasjonsmyndighetene var sjokkerte over hvor lenge den mistenkte, hvis navn ikke ble offentliggjort, hadde unndratt seg myndighetene.

Navnet hans ble holdt tilbake mens immigrasjonsmyndighetene undersøkte mannen og hans forbindelser nærmere for å finne ut nøyaktig hvordan han hadde unngått lovens arm så lenge, og om han eventuelt hadde noe kriminelt rulleblad eller en fortid i Storbritannia.

Kilde: The Pattaya News


Thailands eksport økte for 7. måned på rad



Eksporten overgikk forventningene i januar, og økte for syvende måned på rad, ifølge tall som ble offentliggjort tirsdag.

Handelsdepartementet opprettholdt også sin prognose om at eksporten vil øke med 2 % til 3 % i år, til tross for usikkerheten rundt USAs handelspolitikk.

Eksporten, som er en viktig drivkraft i Sørøst-Asias nest største økonomi, økte med 13,6 % i januar sammenlignet med året før, noe som var høyere enn prognosen på 7,15 % i en Reuters-undersøkelse, og sammenlignet med desember, som viste en økning på 8,7 %.

– Eksporten hadde en tosifret vekst i første kvartal, noe som ble forsterket av bekymringene for USAs president Donald Trumps tollsatser, sa Poonpong Naiyanapakorn, leder for Trade Policy and Strategy Office, på en pressekonferanse.

– Eksporten ble drevet av forhåndsbestillinger på grunn av usikkerheten knyttet til Trumps tiltak, sa han. Thailand forsøker å importere mer fra USA for å redusere det bilaterale handelsoverskuddet, som var på 35,4 milliarder dollar i fjor.

– Vi må se hva som kan redusere underskuddet med USA. Kan vi importere mer mais og soyabønner enn vi allerede gjør, i tillegg til råolje?

Importen økte med 7,9 % i januar sammenlignet med året før, noe som var over en forventet økning på 2,95 %. Det førte til et handelsunderskudd på 1,88 milliarder dollar i januar, i tråd med et forventet underskudd på 1,9 milliarder dollar. I 2024 økte Thailands eksport med 5,4 % til rekordhøye 301 milliarder dollar.

Departementet har prognostisert en mer moderat økning på 2-3 % på grunn av usikker amerikansk handelspolitikk, langvarige geopolitiske spenninger og svingninger i valutakurser.

Handelsminister Pichai Naripthaphan har sagt at han håper at Thailand ikke vil bli ilagt toll fra USA, samtidig som han er bekymret for at landets handelsoverskudd med Washington kan bli et problem. I januar økte eksporten til USA, Thailands største marked, med 22,4 % sammenlignet med året før, mens eksporten til Kina økte med 13,2 % på årsbasis.

Eksportvolumet av ris gikk ned med 32,8 % på årsbasis i januar. Thailand, som er verdens nest største riseksportør etter India, forventes å eksportere 7,5 millioner tonn i år, ned fra 9,95 millioner tonn i 2024, etter at India gjenopptok eksporten av ris, ifølge handelsdepartementet.

Kilde: Bangkok Post

To tiår med opprør i sør har koster 500 mrd baht med nær 10.000 angrep



Det pågående opprøret i Thailands sørlige grenseprovinser har vedvart i over to tiår. Til tross for at regjeringen har bevilget betydelige budsjettmidler for å løse problemet, er situasjonen fortsatt uløst.

Bombeangrep har vært opprørernes primære taktikk siden 2004. De fleste eksplosivene som brukes, er improviserte sprengladninger (IED-er) laget av lokalt tilgjengelige materialer.

Siden 4. januar 2004 har til sammen 5484 bomber blitt detonert i 4369 hendelser. Det høyeste antallet bombeattentater ble registrert i 2007, med 468 hendelser.

Provinsen Narathiwat har gjennomgående hatt det høyeste antallet bombeangrep, bortsett fra i 2015, da Yala opplevde flere hendelser. En mulig årsak til dette er at Narathiwat er den største av de tre sørligste provinsene.

I 2024 ble gassflaskebomber brukt i 58 hendelser, noe som overgår bruken av rørbomber. Den økte bruken av gassflaskebomber understreker alvoret i situasjonen, ettersom de er større og har større ødeleggelseskraft.

Den 3. januar 2025 eksploderte en bombe ved en kontrollpost i Sai Buri-distriktet i Pattani-provinsen. Seks politibetjenter og et tre år gammelt barn ble skadet i eksplosjonen. Gjerningsmennene hadde gjemt en veibombe i en batteriboks som var plassert på et opplyst «Stopp for inspeksjon»-skilt.

Denne hendelsen er knyttet til 21-årsdagen for angrepet på en militærbase i Cho Airong-distriktet i Narathiwat-provinsen 4. januar 2004, en hendelse som anses som «begynnelsen» på den nåværende opprørsbølgen i sør.

Budsjettbevilgninger til konfliktløsning

I løpet av de siste 22 budsjettårene (2004-2025) har det blitt brukt til sammen 510,365 milliarder baht på å håndtere uroen i sør. Den høyeste budsjettbevilgningen var i 2016, da det ble bevilget 30,5128 milliarder baht under regjeringen National Council for Peace and Order (NCPO).

NCPO restrukturerte budsjettet under en ny kategori kalt «Integrated Southern Border Provinces Conflict Resolution Plan» i regnskapsåret 2017. Undersøkelser avslørte imidlertid at midler knyttet til konflikten i sør også var innbakt i «andre budsjettplaner».

En del av budsjettet er avsatt som «kompensasjonsmidler» til ofre for opprøret. Per 3. januar 2025 er det utbetalt til sammen 4,4688 milliarder baht i kompensasjon.

Konsekvenser av konflikten

De pågående urolighetene i Thailands sørlige grenseprovinser har resultert i
  • 5.936 dødsfall (3 644 sivile og 2 292 statsansatte) 
  • 13.129 skadde (6 442 sivile og 6 687 statsansatte) 
  • 903 tilfeller av permanent invaliditet (465 sivile og 438 statstjenestemenn) 
Erstatning for tap av menneskeliv og legemsbeskadigelse utgjør den største andelen av den økonomiske støtten, til sammen 3,4119 milliarder baht, mens 1,0568 milliarder baht er bevilget til erstatning for materielle skader. Siden konflikten startet har det vært 9 948 voldelige hendelser, som har rammet til sammen 19 968 personer.

Opprøret i sør er fortsatt en kompleks og vedvarende utfordring.Til tross for betydelige offentlige utgifter fortsetter volden.

For å løse problemet kreves det en dyp forståelse av regionens kontekst, inkluderende deltakelse fra alle interessenter og bærekraftige løsninger for å oppnå varig fred.

Kilde: The Nation 





Bangkok drukner i mat-svinn



Bangkok sliter med store utfordringer når det gjelder avfallshåndtering, ettersom mat utgjør nesten halvparten av søppelet som genereres i byen.

Spørsmålet er hvordan myndighetene, næringslivet og befolkningen kan samarbeide for å få bukt med matsvinnet i Bangkok.

I regnskapsåret 2024, som strekker seg fra 1. oktober 2023 til 30. september 2024, samlet myndighetene i gjennomsnitt inn 9 238 tonn avfall per dag, ifølge miljøavdelingen i Bangkok Metropolitan Administration (BMA).

Dette er en beskjeden økning fra de 8.775 tonnene med avfall som ble generert i gjennomsnitt per dag i regnskapsåret 2023.

Panuwatt sier at matavfall utgjorde mer enn 49 % av det totale avfallet som ble samlet inn i 2024.

Ifølge Panuwatt utgjorde matavfallet mer enn 49 % av den totale avfallsmengden som ble samlet inn i 2024.

Panuwatt Ontes, direktør for kontoret for håndtering av fast avfall og kloakk i BMAs miljøavdeling, tilskriver denne økningen til gjenopprettingen av forretningsaktiviteter, som for eksempel tilbakekomsten av bespisning på restauranter.

Avfallsøkningen henger også sammen med turistboomen, som har resultert i mer avfall fra lokalsamfunn, restauranter og hoteller.

– Matavfall utgjorde mer enn 49 % av det totale avfallet som ble samlet inn i 2024, noe som tilsvarer mer enn 4500 tonn per dag, sier Panuwatt.

Ifølge avdelingen utgjør ikke-resirkulert plast rundt 18 % av det totale avfallet, mens ikke-resirkulert papir står for 10 % av den daglige innsamlingen.

For budsjettåret 2024 ble det bevilget mer enn 7 milliarder baht til avfallshåndtering i Bangkok, sa han.

Å håndtere organisk avfall som matavfall og løv er ingen enkel oppgave. Når organisk materiale begraves på søppelfyllinger og brytes ned uten tilstrekkelig oksygen, produserer det metangass, som er en betydelig klimagass, sier Panuwatt.

Thaniwan erkjente at restauranter er en betydelig kilde til matsvinn.

Thaniwan Kulmongkol, president i Thai Restaurant Association, erkjenner at restaurantsektoren er en betydelig kilde til matsvinn.

– En stor restaurant kan produsere opptil ett tonn avfall om dagen, sa hun.

Derfor er det viktig at restaurantdrivere implementerer effektive strategier for avfallshåndtering, som for eksempel kildesortering, sa Thaniwan.

Waewrut Chananpukdee, visepresident for HR og bedriftskommunikasjon i Yip In Tsoi & Co Ltd, sier at med mer enn 100 ansatte på stedet genererer selskapet en betydelig mengde avfall.

Selskapets kafeteriadrift kan føre til matsvinn, og for å løse problemet har de iverksatt flere planer for å minimere matsvinnet, sier hun.

Waewrut forteller at Yip In Tsoi har utviklet YWASTES-appen for å spore alt avfall som genereres.

Waewrut fremhever viktigheten av matkunnskap i dette arbeidet.

– Når vi er klar over matens unike egenskaper, for eksempel når det gjelder erstatning av ingredienser og tilgjengeligheten av sesongbaserte ingredienser, kan vi forbedre matlagingen og kostnadsstyringen, sier hun.

Ved å bruke sesongbaserte ingredienser tilbyr selskapet ikke bare kundene rimelige alternativer, men reduserer også risikoen for kjemikalier som er forbundet med dyrking utenfor sesongen, sier Waewrut.

– En annen effektiv strategi går ut på å styre tilgangen på råvarer slik at den matcher etterspørselen i kafeteriaen, sier hun.

– Vår tilnærming er å tilberede maten i passende mengder, noe som nesten eliminerer rester og dermed minimerer matsvinnet, sier Waewrut.

– Ved å forstå ingrediensene kan kokketeamet lage nye retter som bruker eventuelle rester og sørger for maksimal utnyttelse av maten, sier hun.

Waewrut sa at det å gi de ansatte næringsrik og god mat også kan redusere risikoen for sykdom, og dermed redusere kostnadene for bedriften.

Yip In Tsoi har også utviklet appen «YWASTES» for å spore alt avfall som genereres, inkludert mat og andre typer søppel.

Verktøyet hjelper brukerne med å planlegge strategier for avfallshåndtering og utvikle tiltak for å redusere søppelmengden.

Ved å implementere disse tiltakene har selskapet oppnådd en betydelig reduksjon i matavfallet, fra 775 kg per år i 2020 til 443 kg i 2024.

Waewrut sa at matavfall som rester av grønnsaker, frukt og kjøtt blir lagt i matkomposteringsmaskiner for å lage gjødsel.

Hun oppfordret restauranter til å vurdere å donere overskuddsmat som er trygg å spise, til sårbare lokalsamfunn i et forsøk på å bekjempe matsvinn.

Panuwatt sa at BMA planlegger å revidere avgiftene for søppeltømming snart.

For husholdninger som ikke genererer mer enn 20 liter søppel per dag, eller ca. 4 kg, vil den månedlige avgiften øke fra 20 baht til 60 baht.

Den nye forskriften forventes å tre i kraft i oktober i år, og vil berøre 2 millioner husholdninger.

Husholdninger som registrerer seg hos BMA og deltar i en søppelsorteringskampanje, kan imidlertid ta bilder av sin innsats og sende dem inn via mobilappen BKK WASTE PAY. Disse husholdningene vil fortsette å betale den månedlige avgiften på 20 baht, sier Panuwatt.

For store eiendommer som kjøpesentre som produserer mer enn 200 kg søppel om dagen, øker BMA innsamlingsgebyret fra 2 000 baht til 8 000 baht for hver 200 kg.

I tillegg fremmer BMA en kildesorteringskampanje kalt «Mai Te Ruam», som tar sikte på å forenkle resirkuleringsprosessene.

Han sa at rundt 40 % av husholdningsavfallet er matavfall, 40 % er resirkulerbart avfall og 20 % er ikke-resirkulerbart avfall.

– Hvis vi kan skille matavfall fra andre typer søppel og omdanne det til gjødsel, samtidig som vi sorterer resirkulerbart avfall på riktig måte, kan vi redusere avfallsmengdene betraktelig, sier Panuwatt.
Han sier at en utfordring for BMA er mangelen på spesialiserte matavfallsinnsamlingsbiler, ettersom de for øyeblikket bare har 1-2 slike biler i hvert distrikt.

Derfor prioriterer myndigheten innsamling av matavfall fra restauranter og store kjøpesentre først.

Myndigheten har til hensikt å øke mengden avfall som omdannes til gjødsel, og utvide mengden søppel som brennes i forbrenningsanlegg for å produsere elektrisitet, sier Panuwatt.

BMA planlegger også å bygge et spesialisert komposteringsanlegg for matavfall.

Etter hvert som offentligheten blir stadig mer opptatt av globale miljøspørsmål, kan restauranter med initiativer for å redusere matsvinn utnytte denne strategien for å tiltrekke seg miljøbevisste kunder, sier Waewrut.

For å redusere matsvinnet anbefaler Panuwatt at folk bare kjøper inn de nødvendige mengdene mat.

Hvis det er mulig, bør de sortere ut matavfall og omdanne det til gjødsel, sa han.

Panuwatt oppfordret private bedrifter til å installere beholdere for organisk avfall på eiendommene sine, slik at det blir lettere å sortere søppelet på riktig måte.

Videre sa han at private aktører bør vurdere å senke prisene på mat som nærmer seg utløpsdatoen for å redusere svinnet, eller sette i gang prosjekter for å donere mat til trengende.

Å redusere matsvinnet i Bangkok krever samarbeid mellom offentlig og privat sektor, sier Panuwatt.

– De grunnleggende strukturene må forbedres, og kampanjer for kildesortering og avfallsreduksjon må opprettholdes, sa han.

Kilde: Bangkok Post

Vil skrote 60 dager visumfritt opphold



Reiselivsledere i Thailand oppfordrer regjeringen til å revidere sin frie visumpolitikk, ikke ved å skrote den helt, men ved å forkorte den tillatte oppholdstiden.

Oppfordringen kommer på bakgrunn av en økende bekymring for oppførselen til enkelte utenlandske besøkende og konsekvensene for lokalsamfunnene.

Representanter for Association of Thai Travel Agents (ATTA) og Thai Hotels Association (THA) tok opp disse bekymringene på sitt 21. årlige fellesmøte i Bangkok på mandag.

De hevdet at den nåværende ordningen med 60 dagers visumfrihet for 93 land er overdrevet, og at en grense på 30 dager vil være mer hensiktsmessig.

ATTAs president Sisdivachr Cheewarattanaporn understreket at løsningen ikke var å avskaffe ordningen med visumfritt opphold.

– Thailand trenger fortsatt inntektene turistene bringer med seg, og ordningen med gratis visum er en viktig attraksjon, sa han. Han hevdet imidlertid at perioden på 60 dager rett og slett var for lang.

– Min erfaring er at det gjennomsnittlige turistoppholdet ikke varer mer enn 20 dager, og på det meste 30 dager. Derfor er en periode på 60 dager i overkant lang.

Sisdivachr understreket også behovet for strengere lovhåndhevelse. Han uttrykte forferdelse over rapporter om utlendinger som oppfører seg upassende og utnytter smutthull i lovverket.

– Det smerter meg å høre utlendinger si at de kan gjøre hva som helst i Thailand så lenge de har penger, sa han. – Jeg oppfordrer myndighetene til å håndheve loven på alvor, og til å elske landet mer enn penger.

Han fikk støtte fra THA-president Thienprasit Chaiyapatranun, som sa at lengre opphold ofte ikke er til fordel for de thailandske hotellene.

– Langtidsturister har en tendens til å velge leiligheter, condos og villaer, ikke hoteller, forklarte han. THAs statistikk viser at det gjennomsnittlige hotelloppholdet er på rundt 15 dager, noe som allerede er i tråd med eksisterende regelverk. Han foreslo at en redusert periode med gratis visum indirekte kunne øke hotellbelegget.

Begge presidentene var enige om at det bør innføres egne visumvilkår for besøkende med lengre opphold.

Thailands turistmyndighet har satt seg et ambisiøst mål om 38,31 millioner turister i 2025, noe som skal generere 3,5 billioner baht i inntekter.

Thapanee Kiatphaibool, guvernør i TAT, anerkjente bekymringene, men oppfordret til å skille mellom politikken med gratis visum og spørsmål om turistenes atferd.

– Politikken med langt visumfritt opphold skaper etterspørsel og gjør det enklere for folk å besøke Thailand, sa hun. – Men kontroll og sikkerhet er av største betydning, og vi samarbeider med alle relevante parter for å forbedre dette, spesielt når det gjelder inspeksjon og kontroll av turister.

Thapanee understreket at bedre sikkerhet var avgjørende for å øke tilbudet og tiltrekke seg flere besøkende, særlig luksusreisende med høye utgifter. Hun fremhevet viktigheten av kommende arrangementer, samarbeid med artister som Lisa fra Blackpink og markedsføring av nye ruter fra India og andre fremvoksende markeder.

TAT fokuserer også på å forbedre transportforbindelsene og servicestandarden. Thapanee understreket behovet for å oppgradere forsyningskjedene for å møte den forventede økningen i etterspørselen, blant annet ved å forbedre sikkerheten, tilgjengeligheten og servicen.

Hun gjentok viktigheten av visumfrie politikken for å tiltrekke seg flere turister, og TATs fokus på å utvikle nye reiseruter fra India og andre fremvoksende markeder.

Kilde: The Nation