Derfor er Phuket langt fra 'Andaman-rivieraens' perle
27.10.2024
KRONIKK: I løpet av de siste månedene har skribenten hatt gleden av å reise langs Andaman-kysten, ikke bare som en tilfeldig observatør, men som en dedikert tilhenger av Phuket Andaman FC. Mine reiser med laget har tatt meg langt utenfor Phukets velkjente gater, gjennom de svingete veiene og travle byene Satun, Trang, Krabi, Phang Nga og Khao Lak. Disse turene, ofte avbrutt av pitstop ved hver eneste 7-Eleven og Amazon Café langs veien, har gitt et unikt perspektiv på regionen, særlig i lys av det kommende «Andaman Riviera»-prosjektet.
Av Simon Causton
Dette ambisiøse initiativet, som beskrives i en rapport som kommer i februar neste år, innebærer en revitalisert Andaman-kyst med et nettverk av veier som forbinder seks provinser: Ranong, Phang Nga, Phuket, Krabi, Trang og Satun. Planen innebærer ikke bare nye veier som knytter sammen eksisterende ruter, men også oppgraderinger av eksisterende infrastruktur, slik at det blir flere fristende stoppesteder for både turister og reisende.
Etter å ha opplevd den unike karakteren til hver av disse provinsene (med unntak av Ranong, som jeg venter på å utforske i det nye året), har jeg blitt slått av en sterk erkjennelse: Phuket, den antatte «Andaman-øyas perle», henger betydelig etter sine naboer når det gjelder utvikling og vedlikehold.
Selv om mange innbyggere i Phuket kanskje ser på de andre provinsene som «bondeknøler», tegner mine observasjoner et annet bilde. Phang Nga, for eksempel, har begynt å satse på bærekraftig energi med solcelledrevne gatelys som lyser opp selv de mest avsidesliggende veiene. Krabi kan skilte med brede fortau, en pittoresk elvepromenade, tydelige turistkart og innbydende lekeplasser for barn. Trang ønsker besøkende velkommen med sjarmerende dekorasjoner i hele sentrum og en praktisk ringvei, mens selv den sørlige byen Satun har rene gater og fotgjengervennlige gangveier.
Dette reiser spørsmålet: Hvorfor er Phuket, med all sin angivelige rikdom og prominens, så dårlig forvaltet? Mange områder på øya mangler grunnleggende fasiliteter som fortau og tilstrekkelig gatebelysning. Veiene er fulle av hull, og tydelig turistskilting finnes praktisk talt ikke. Kontrasten mellom Phuket og naboprovinsene er skrikende, og man kan lure på hvordan øya kan påberope seg posisjonen som «Andamanenes perle» når den fremstår som så nedslitt i sammenligning.
Korrupsjon i lokalforvaltningen er selvsagt et velkjent problem som ofte trekkes frem. Det er ingen tvil om at tapping av midler som er tiltenkt offentlige arbeider, bidrar til problemene med infrastrukturen på øya. Problemet stikker imidlertid dypere enn bare korrupsjon. Den byråkratiske tregheten som plager Phukets lokale myndigheter, fører til uendelige forsinkelser selv for de mest grunnleggende prosjektene. Den pågående sagaen om Heroines Underpass er et godt eksempel på denne frustrerende ineffektiviteten.
Men den kanskje viktigste faktoren som bidrar til Phukets tilbakegang, er det mangelfulle systemet for tildeling av midler. I dag mottar Phuket støtte basert på det offisielle innbyggertallet, noe som er sørgelig unøyaktig. Det registrerte innbyggertallet er på bare 416 582, et tall som er grovt underrepresentert i forhold til det reelle antallet mennesker som bor på øya. Dette avviket skyldes flere faktorer:
- Mange thaier opprettholder sin offisielle bostedsadresse i hjemprovinsen, selv om de bor og arbeider på Phuket. Dette gir dem tilgang til tjenester og goder i hjembyen, samtidig som de bidrar til innbyggertallet andre steder.
- En betydelig del av expatsamfunnet er fortsatt uregistrert. Selv om de bidrar til den lokale økonomien, blir de ikke offisielt regnet som innbyggere, noe som bidrar til å forvrenge befolkningstallene ytterligere.
- Den betydelige andelen arbeidsinnvandrere, først og fremst fra Myanmar, er heller ikke med i de offisielle tallene. Disse personene spiller en viktig rolle i Phukets økonomi, særlig i turist- og bygg- og anleggssektoren, men likevel gjenspeiles ikke deres tilstedeværelse i den offisielle statistikken.
Prosjektet «Andaman Riviera» gir Phuket en avgjørende mulighet til å ta tak i disse problemene og gjenvinne sin rettmessige plass i regionen. Dette vil imidlertid kreve en samlet innsats for å bekjempe korrupsjon, effektivisere byråkratiske prosesser og, viktigst av alt, sikre en mer rettferdig fordeling av midler basert på en mer nøyaktig gjenspeiling av øyas reelle befolkning.
Hvis Phuket ikke griper denne muligheten, risikerer byen å bli forbigått av sine naboer, som helt klart viser større vilje til fremgang og utvikling. Tiden for selvtilfredshet er over. Phuket må handle nå for å gjenreise sin glans og sikre en lysere fremtid for både innbyggere og besøkende.
Av Simon Causton har bodd på Phuket i mange år, er grunnlegger av Citadel Phuket og forfatter av nyhetsbrevet «The Phuket Periodical». X (Twitter): @SimonCauston
Kronikkken er gjengitt i The Phuket News
Hua Hin-hotelldirektør sparket etter tannbørste-kommentar
27.10.2024
En hotelldirektør på et femstjerners hotell i Hua Hin har fått sparken etter etter tannbørste-kommentar hvor han reagerte på en anmeldelse fra en gjest som nevnte at han måtte betale for en tannbørste, noe som ble ansett som upassende, meldte Amarin TV lørdag.
Gjesten på det ikke navngitte femstjernershotellet hadde anmeldt det fornemme hotellet og lagt det ut på både Facebook og Google, der det blant annet sto: «Hvis du skal bo her, ikke glem tannbørsten din, for hotellet tar 20 baht for en tannbørste.»
Hotelldirektøren svarte på engelsk, men dette ble kritisert for å være upassende med tanke på kundeservice, særlig den følgende setningen:
«La meg nå forklare eller lære deg litt om grønne hoteller, vi bryr oss om miljøet, og det er grunnen til at vi ikke legger ut gratis tannbørstesett på rommene.»
Dette førte til omfattende kritikk på sosiale medier, der thailandske nettbrukere kritiserte hotellsjefens holdning til kundene.
I dag la hotellet ut en melding der de skriver: «Hotellet vil uttrykke sin dypeste beklagelse for hendelsen og ber oppriktig om unnskyldning for hotellsjefens handlinger. Vi har umiddelbart sagt opp ansettelseskontrakten til hotelldirektøren og tar respektfullt imot kritikken. Vi håper inderlig at du vil gi oss muligheten til å ta vare på og forbedre våre tjenester. Ledelsen xxxxx Hua Hin Resort.»
Øverst: Noen tannbørster og deler av hotellsjefens svar som førte til massive kommentarer fra thailandske nettbrukere. Foto: Amarin TV
Kilde: Thai Newsroom
Vietnams turisme vil blomstre med ny visumplan
27.10.2024
Visumplanen «Seks land, én destinasjon», som er inspirert av det europeiske Schengen-visumet, kan komme til å forandre Vietnams turistsektor. Denne felles visumsonen har som mål å gjøre det enklere å reise mellom seks land i Sørøst-Asia, noe som vil gjøre det enklere og øke den regionale turismen.
En felles visumsone for Sørøst-Asia, i likhet med Europas Schengen-visumordning, kan bli en «game-changer» for Vietnams turistsektor. Det foreslåtte initiativet «Seks land, én destinasjon» har som mål å legge til rette for sømløse reiser på tvers av seks naboland og dermed øke den regionale turismen, skriver Vien Nam News (gjengitt i The Nation).
På sidelinjen av det 44. og 45. ASEAN-toppmøtet i Laos 9. oktober ble Vietnams statsminister Pham Minh Chinh og hans thailandske kollega Paetongtarn Shinawatra enige om å pilotere turismeinitiativet som involverer Thailand, Malaysia, Singapore, Vietnam, Laos og Kambodsja.
Denne visumplanen, som opprinnelig ble foreslått av Thailand i april 2024, vil gjøre det mulig for turister å reise fritt mellom disse seks landene i regionen, noe som vil bidra til å styrke den lokale turistnæringen. Thailand håper til og med å kunne forhandle frem visumfrihet mellom disse ASEAN-landene og EUs Schengen-sone.
Vietnam lanserte en lignende idé for 14 år siden, som inkluderte fem land i Mekong-regionen: Vietnam, Kambodsja, Laos, Myanmar og Thailand, men planen rant ut i sanden og ble ikke noe av.
Nguyen Quoc Ky, styreleder i Vietravel Corporation, som først foreslo konseptet, understreket hvor viktig det er å handle raskt i dagens turistlandskap. Etter pandemien har turistmarkedene åpnet seg, og land som handler raskt, kan fange opp den økende etterspørselen.
Han påpekte at land som Thailand, Malaysia og Singapore raskt innførte en åpen visumpolitikk. Vietnam gjenåpnet tidlig etter pandemien, men turistpolitikken har utviklet seg sakte. For øyeblikket tilbyr Vietnam visumfritak til borgere fra 26 land, langt færre enn Thailands nesten 100.
– Hvis de seks landenes initiativ blir iverksatt raskt, kan Vietnam dra nytte av nabolandenes åpne politikk for å tiltrekke seg et stort antall internasjonale turister, sier han.
I tillegg vil felles markedsføring sammen med de fem andre landene gi større rekkevidde enn om Vietnam handler alene. Vietnam mangler imidlertid fortsatt et offisielt turistfremmende kontor i utlandet, noe som gir landet en ulempe når det gjelder internasjonal markedsføring.
Implementeringen av dette felles visumsystemet vil være til stor fordel for Vietnams turisme. Innen 2050 forventes det at Asia-Stillehavsregionen vil dominere den globale turismen, med Sørøst-Asia som en viktig destinasjon. Vietnam må handle raskt for å utnytte denne muligheten og styrke sin posisjon i det regionale turistkappløpet.
Eksperter advarte imidlertid om at en felles visumpolitikk også kan øke konkurransen mellom de seks landene.
Cao Tri Dung, formann i Da Nang Tourism Association, påpekte at selv om visumpolitikken kan utvide turismemarkedet for ASEAN, vil den også intensivere konkurransen. Landene vil konkurrere om å tiltrekke seg besøkende, og de som har mindre attraktive reisemål, kan tape på det.
Dung understreket at Vietnam må utarbeide unike turistprodukter av høy kvalitet for å sikre at turistene blir lenger og bruker mer penger.
Ky understreket behovet for å fremheve Vietnams særegne kulturtilbud, ettersom turister søker ulike kulturopplevelser. Vietnam må vise frem sine unike tradisjoner, sitt kjøkken og hverdagsliv for å skille seg ut, påpekte han.
I tillegg tilbyr Vietnams varierte klima, som spenner fra tempererte til tropiske soner, turister en rekke opplevelser på én og samme reise - en fordel få land kan matche.
For å holde seg konkurransedyktig etterlyste Ky umiddelbar forskning på de viktigste turistmarkedene i de seks landene og en analyse av produktene deres for å sikre at Vietnam kan tilby noe som skiller seg ut.
Visumet «Seks land, én destinasjon» gir Vietnam en unik sjanse til å forandre turistsektoren, men suksessen vil avhenge av hvor raskt og effektivt landet forbereder seg på å møte utfordringene.
Kilde: The Nation - Viet Nam Nyheter - Asia News Network
iCON-skandalen avslører på dypere problemer i Thailand
27.10.2024
iCON-saken viser at Thailands korrupsjon har økt over flere år, til tross visse forbedringer
Anklagene mot The iCON Group, et direktesalgsselskap ledet av «Boss Paul» Waratphol Waratvorakul, avdekker stadig dypere forbindelser til ulike sektorer.
Det starter med underholdningsbransjen, der kjendiser ble brukt som «marionetter», enten frivillig eller gjennom bedrag, for å styrke troverdigheten til The iCON Group og lokke ofrene til å tro på virksomheten, skriver The Nation.
Situasjonen strekker seg deretter til den politiske sfæren, med et lydklipp som dukker opp av en politiker som ber om bestikkelser og lover støtte fra «guddommelige krefter» (kjente politikere) for å beskytte gruppen.
Samtidig har det blitt stilt spørsmål ved de involverte «embetsmennene og offentlige etatene», korrupsjon og maktmisbruk til fordel for risikofylt forretningsvirksomhet.
Nylig har Office of the Consumer Protection Board (OCPB), som har som oppgave å føre direkte tilsyn med og beskytte borgernes rettigheter, kommet i søkelyset etter at lederne i etaten ble knyttet til saken.
Den nasjonale antikorrupsjonskommisjonen (NACC) har kontinuerlig vurdert integriteten og åpenheten i offentlige etater gjennom sin Integrity and Transparency Assessment (ITA).
I 2024 var den gjennomsnittlige ITA-scoren på landsbasis 93,05, en økning på 2,86 poeng fra 2023. Av de 8.325 evaluerte etatene fikk 7.696, eller 92,44 %, en poengsum på over 85 poeng.
I 2023 var den nasjonale gjennomsnittsscoren 90,19, en økning på 2,62 poeng fra 2022.
Oppsummert har NACCs ITA-poengsum blitt bedre for hvert år, og flere byråer oppfyller kriteriene. Korrupsjonen i det thailandske samfunnet fortsetter imidlertid å øke til tross for disse forbedringene.
ITA-poengene til OCPB var 90,87 i 2024, 91,46 i 2023, 90,14 i 2022, 89,66 i 2021 og 79,35 i 2020.
Resultatene til det thailandske politiet var 85,92 i 2024; 58,80 i 2023; 81,56 i 2022; 86,96 i 2021; og 83,95 i 2020.
Poengsummen til avdelingen for spesialetterforskning var 92,98 i 2024, 92,63 i 2023, 95,43 i 2022, 91,38 i 2021 og 86,63 i 2020.
Avdelingen for bekjempelse av hvitvasking fikk følgende poengsummer: 89,59 i 2024, 87,80 i 2023, 95,04 i 2022, 97,45 i 2021 og 84,32 i 2020.
Spørsmålet er om disse resultatene fører til sosiale konsekvenser, eller om det finnes noen tiltak for å gi myndighetspersoner insentiver til å unngå korrupsjon, som til syvende og sist er til skade for befolkningen.
Kilde: The Nation
Sommertiden er over - Thailand 6 timer foran
27.10.2024
Sommertiden er over, og Norge har i natt stilt klokken én time tilbake, tilbake til standardtid eller vintertid.
Dette betyr at tidsforskjellen mellom Norge og Thailand har økt til seks timer. Thailand ligger nå seks timer foran norsk tid, ettersom landet ikke benytter seg av sommertid og har en fast tidssone hele året.
Norge stiller klokken to ganger årlig; sommertid begynner siste søndag i mars, og vintertid begynner siste søndag i oktober. Når vi går tilbake til vintertid, blir kveldene lysere litt tidligere på dagen, men det blir også mørkere tidligere på ettermiddagen.
For de som kommuniserer eller jobber med kontakter i Thailand, er det lurt å huske på denne tidsforskjellen, da den nå vil vedvare frem til Norge igjen trolig går over til sommertid i mars neste år.
Brannbuss-ofrenes familier går til sak for uaktsomhet
26.10.2024
Familiene til ofrene for busstragedien på Vibhavadi Rangsit Road den 1. oktober leverte i går inn begjæringer til politiet, der de anklager fire etater for uaktsomhet som førte til katastrofen.
Senator Alongkot Worakee, leder av ad hoc-komiteen som gjennomgår budsjettforslaget for budsjettåret 2025, tok med seg 23 familier fra Uthai Thani som ble berørt av hendelsen til Central Investigation Bureau (CIB) for å levere inn begjæringene, skriver Bangkok Post.
Den 1. oktober reiste seks lærere og 39 elever i en buss som tok fyr mens de kjørte langs Vibhavadi Rangsit Road i Pathum Thani, i forbindelse med en skoletur som involverte tre busser. I brannen omkom 20 elever og tre lærere, mens tre andre ble alvorlig skadet.
Sen Alongkot sa at begjæringen var rettet mot Sing Buri Provincial Land Transportation Office, Sing Buri Provincial Energy Office, Sing Buri Provincial Industrial Office og ingeniører eller teknikere som var ansvarlige for å inspisere bussens gasstanker, og anklaget de for å ha forsømt sine plikter i henhold til straffelovens paragraf 157.
– Familiene har til hensikt å gå til både strafferettslige og sivile søksmål mot disse offentlige etatene, sier han, og legger til at etatene ikke har tatt kontakt med familiene til de omkomne eller skadde for å tilby hjelp.
Sen Alongkot la til at hver familie til ofrene i første omgang hadde mottatt rundt 3 millioner baht i erstatning fra forsikringskommisjonen, departementet for sosial utvikling og menneskelig sikkerhet og provinsavdelingen til justisdepartementet. De skadde ekoleelevene fikk rundt 1-2 millioner baht hver i erstatning.
Mahaphokai Khamkrasae, faren til et av ofrene, uttrykte takknemlighet overfor myndighetene for den økonomiske støtten familien har fått. Han er imidlertid, i likhet med de andre foreldrene, dypt berørt over tragedien, og oppfordret alle relevante instanser til å gi ofrene rettferdighet: – Som vanlige borgere har vi ikke myndighet til å søke rettferdighet for våre kjære som har mistet livet, sier han.
Surachai Liengboonlertchai, rådgiver for husets studiekomité for forebygging og begrensning av trafikksikkerhet, etterlyste også en fremskyndet inspeksjon av 11.453 gass-drevne busser som ennå ikke har gjennomgått sjekk. Department of Land Transportation (DLT) hadde kun inspisert 1-973 gass-drevne busser mellom 4. og 20. oktober, og 196 av disse ble funnet under standard og har fått midlertidig kjøreforbud.
– Tatt i betraktning at Thailand har over 13.400 gass-drevne busser, er DLTs fremgang ganske treg, sier han, med tanke på transportdepartementets frist 30. november for å sjekke alle bussene.
Kilde: Bangkok Post (Foto: Facebook/Fire & Rescue Thailand)
Russer reddet fra balkong i Patong
26.10.2024
En russisk mann ble trygt reddet ut etter en dramatisk hendelse i en sameiebygning i Patong fredag morgen
Patong-politiet ble tilkalt til leilighetsblokken, på Sirirat veien rundt kl. 09.10. Politi og nødetatene fant mannen på en balkong i fjerde etasje, ifølge The Phuket News.
Mannen hadde tilsynelatende løpt inn i bygningen og tatt seg til rommet i fjerde etasje, som sto ulåst.
Etter en kort forhandling gikk mannen med på å komme ned fra balkongen uten å gjøre motstand.
Han ble umiddelbart kjørt til Patong Hospital for medisinsk evaluering og behandling. Det er fortsatt uklart hva som var årsaken til mannens handlinger.
Kilde: The Phuket News
Dobbeltspor Khon Kaen til Nong Khai innen 2027
26.10.2024
Byggingen av den andre fasen av den dobbeltsporede jernbanen fra Khon Kaen til Nong Khai, til en verdi av 28,6 milliarder baht, vil starte i slutten av dette året og ta omtrent tre år å fullføre, sier Veeris Ammarapala ved State Railway of Thailand (SRT).
Ifølge Veeris godkjente SRTs styremøte torsdag anbudsresultatet for fase to av det dobbeltsporede jernbaneprosjektet mellom Khon Kaen og Nong Khai, melder Bangkok Post.
Den laveste tilbyderen, CHO Thavee-AS Construction joint venture, ble valgt til prosjektet. Signeringen forventes å finne sted i løpet av neste måned.
Jernbaneprosjektet, en viktig rute som forbinder Chira Junction i Nakhon Ratchasima med Khon Kaen og Udon Thani, og som ender i Nong Khai-provinsen, er en del av Thailands satsing på å utvikle transportinfrastrukturen i henhold til Intercity Network Development-planen, som ble godkjent av regjeringen i oktober i fjor.
Prosjektet omfatter bygging av en ekstra parallell jernbanelinje langs den eksisterende, med nye traséjusteringer over en samlet strekning på omtrent 167 kilometer.
Arbeidet omfatter også bygging av 14 stasjoner, fire stoppesteder og tre godsbanegårder med signal- og telekommunikasjonssystemer langs linjen. Den forventes å stå ferdig og være helt åpen innen 2027.
– Denne ruten vil styrke jernbanelogistikken for både gods- og persontransport. Den vil redusere logistikkostnadene, reisetiden med 1 til 1,5 time, drivstofforbruket og miljøforurensningen, samtidig som den vil forbedre sikkerheten ved å redusere risikoen ved jernbanekryssinger, sier Veeris.
– Dette prosjektet vil i betydelig grad oppgradere jernbanetransportens effektivitet og bekvemmelighet for pendlere, og skape forbindelser for godstransport på tvers av regioner.
Lokale medier har rapportert at togpassasjerer som bruker den første fasen av den dobbeltsporede jernbanen (fra Chira Junction til Khon Kaen), har klaget på den utilstrekkelige overbyggingen av en passasjerplattform, samt en bratt gangbro.
Øverst: Passasjerer ankommer jernbanestasjonen i Nong Khai. (Foto: Thailands statlige jernbane)
Kilde: Bangkok Post
‘Vinteren’ kommer til Thailand tirsdag - forventes å bli kaldere enn i fjor
26.10.2024
Den kjøligste perioden vil være fra desember til slutten av januar.
Thailands ‘kalde’ sesong starter offisielt neste tirsdag (29. oktober) og vil vare til slutten av februar 2025, opplyser Thailands meteorologiske institutt fredag.
Kunngjøringen er basert på vindretningen over landet, som markerer årstidsskiftet, melder The Nation.
Ifølge departementet begynner den kjølige årstiden når nordøstlige eller østlige vinder råder i en høyde av 100 til 3500 meter over havet, mens vestlige vinder råder i en høyde av over 5000 meter.
Departementet spår at årets kuldeperiode vil bli kaldere enn i fjor, med en gjennomsnittlig laveste temperatur i øvre Thailand på 20-21 grader (mot 21,6 grader i fjor).
I Bangkok vil de laveste gjennomsnittstemperaturene ligge på rundt 16-18 grader celsius, og 14-16 grader i provinsene rundt hovedstaden.
Den kaldeste perioden vil starte fra desember til slutten av januar, med laveste temperatur på 6-8 grader i de øvre delene av de nordlige og nordøstlige regionene. Fjelltoppene kan oppleve svært kaldt vær med mulig natte-/morgenfrost.
De øvre sørlige delene vil oppleve kaldt vær i perioder, men hele regionen vil fortsette å oppleve hyppige nedbørsmengder gjennom hele sesongen, heter det fra instituttet, som legger til at bølgene i Gulfen kan bli 2-3 meter høye, og 1-2 meter høye i Andamanhavet.
I november og desember kan det komme et kraftig lavtrykk eller en tropisk syklon som beveger seg nær bukten, noe som kan føre til kraftig til svært kraftig regn i flere områder i sør, og at bølgene kan bli 3-5 meter høye.
Det anbefales at alle i sør følger nøye med på værmeldinger og varsler.
Kilde: The Nation
Bare prat - ingen handling om Tak Bai-massakeren
25.10.2024
Lovgivere, menneskerettighetsaktivister og familier som håper på rettferdighet for ofrene for Tak Bai-tragedien i 2004, ble ikke tilbudt annet enn en debatt i parlamentet fredag, da klokken tikket mot foreldelsesfristens utløp.
Den 20 år lange foreldelsesfristen for tiltale i forbindelse med hendelsen som krevde 85 menneskeliv i Sør-Thailand, utløper kl. 23.59 fredag, skriver Bangkok Post
Ingen av de sju tiltalte, inkludert den tidligere sjefen for hærens region 4, general Pisal Wattahawongkiri, har så langt meldt seg. Inntil nylig var general Pisal også parlamentsmedlem for regjeringspartiet Pheu Thai.
– På denne tiden for tjue år siden begynte nedkjempingen av demonstranter, skrev Romadon Panjor, som er listeparlamentariker for People's Party, i en Facebook-melding med et svart banner klokken 15.30 fredag.
Han og Kamolsak Leewamoh, en Narathiwat-parlamentariker for Prachachat-partiet, reiste seg i Representantenes hus for å legge frem et hasteforslag gjennom en muntlig prosess for å ta opp saken.
– Jeg er dypt bekymret for situasjonen i den sørlige regionen, sa Kamolsak, og nevnte en eksplosjon i Panare-distriktet i Pattani i går, torsdag, som et eksempel.
Kamolsak advarte om at den utilfredsstillende avslutningen på Tak Bai-saken kan forsterke og utvide splittelsen i den sørlige grenseregionen dersom «de skyldige ikke blir straffet og rettferdigheten ikke skjer fyllest».
Pheu Thai-listens parlamentsmedlem Prayut Siripanich ledet en rekke av partiets parlamentsmedlemmer i et forsøk på å forhindre at saken ble tatt opp, men de klarte ikke å skyte ned forslaget, ifølge nyhetsbyrået INN.
25. oktober 2004 ble syv muslimske demonstranter drept under en demonstrasjon foran politistasjonen Tak Bai i Narathiwat-provinsen. Ytterligere 78 ble kvalt til døde under transport fra demonstrasjonsstedet til militærleiren Ingkayutthaboriharn i Nong Chik-distriktet i Pattani.
Etter hendelsen gikk det mange år uten at skiftende regjeringer - sivile eller militære - gjorde noen forsøk på å forfølge de ansvarlige for tragedien. Først i august i år lyktes det endelig for ofrenes familier og aktivister å bringe en sak inn for provinsdomstolen i Narathiwat.
I saken ble syv personer utpekt som tiltalte. Disse er
- General Pisal Wattanawongkiri, daværende sjef for hærens region 4
- Generalmajor Chaloemchai Wirunpetch, daværende sjef for 5. infanteridivisjon
- Pol Gen Wongkot Maneejan, daværende direktør for operasjonssenteret, Royal Thai Police front office
- Pol Lt Gen Manoj Kraiwong, daværende sjef for provinspolitiet i region 9
- Pol Maj Gen Saksommai Phutthakul, daværende politiinspektør ved Tak Bai politistasjon
- Siwa Saengmanee, daværende visedirektør for fredssenteret i de sørlige grenseprovinsene
- Wichom Thongsong, daværende guvernør i Narathiwat.
De tiltalte er
- Generalmajor Chaloemchai Wirunpetch, daværende sjef for 5. infanteridivisjon
- Oberstløytnant Prasert Mattamin
- Underløytnant Nutthawut Luamsai
- Wissanu Loetsongkram
- Løytnant JG Wissanukorn Chaisarn
- Piti Yarnkaew
- CPO3 Ratchadet Sisuwan
- Løytnant Ritthirong Promrit.
Det ble utstedt arrestordre på alle de siktede i de to gruppene, men myndighetene har ikke funnet eller arrestert noen av de. Mange antas å ha fløyet til utlandet eller sneket seg over grensen for å vente på foreldelsesfristen.
Massakren fant sted da Thaksin Shinawatra, faren til nåværende statsminister Paetongtarn, var statsminister. Thaksin ba om unnskyldning for hendelsen for to år siden, men tok ikke på seg ansvaret. Hærens øverstkommanderende på den tiden var general Prawit Wongsuwon, som fortsatt spiller en fremtredende rolle i thailandsk politikk i dag.
FNs spesialgruppe for menneskerettigheter sendte torsdag ut en uttalelse der de uttrykte bekymring over muligheten for at de skyldige kan gå fri.
– Vi ønsker velkommen det faktum at to straffesaker endelig er i gang i forbindelse med denne hendelsen, og at det er utstedt arrestordrer mot relevante nåværende og tidligere tjenestemenn, heter det i uttalelsen, som siterer uttalelsene fra FNs menneskerettighetseksperter.
– Vi er imidlertid svært bekymret for at disse sakene uten ytterligere tiltak vil avsluttes for tidlig når foreldelsesfristen utløper den 25. oktober 2024.
Thailand fikk i forrige måned en plass i FNs menneskerettighetsråd etter flere års lobbyvirksomhet.
Andre menneskerettighetsforkjempere har krevd rettferdighet for ofrene og lagt press på regjeringen for å få den til å gjøre mer.
Rundt 30 syklister ankom fredag militærleiren Ingkayutthaboriharn i Pattani etter å ha syklet fra demonstrasjonsstedet i Tak Bai, omtrent 85 kilometer unna, for å kreve rettferdighet.
– Vi har syklet fra Tak Bai for å minnes dem som døde under transporten til leiren, sier Anus Pongprasert, en representant for syklistene.
– De var i fasteperioden (ramadan). De hadde ikke daddelpalmer eller vann å drikke. Og de hadde ikke oksygen for å puste.
Statsminister Paetongtarn ba torsdag om unnskyldning for dødsfallene i Tak Bai. Pheu Thai-parlamentariker Prayut Siripanich sa fredag at det var urettferdig av henne å ta ansvar siden hun bare var 18 år gammel på den tiden, ifølge INN.
Muhamahsawari Useng, som mistet sin eldre bror i de blodige overgrepene, sa på et forum på tirsdag at familiene og slektningene til ofrene hadde ubesvarte spørsmål de siste to årene, og oppfordret alle tiltalte til å kjempe i retten.
– Når loven blir sett på som myndighetenes lov, lider landsbyboerne enda mer fordi de tiltalte unnslipper rettsprosessen, sa han under et forum som ble arrangert av Cross Cultural Foundation og Asia Justice and Rights.
Øverst: Tilhengere av ofrene for massedrapene i Tak Bai i 2004 samles utenfor den sentrale masjiden i Muang-distriktet i Pattani på fredag. (Foto: Abdullah Benjakat)
Kilde: Bangkok Post
– Vi har syklet fra Tak Bai for å minnes dem som døde under transporten til leiren, sier Anus Pongprasert, en representant for syklistene.
– De var i fasteperioden (ramadan). De hadde ikke daddelpalmer eller vann å drikke. Og de hadde ikke oksygen for å puste.
Statsminister Paetongtarn ba torsdag om unnskyldning for dødsfallene i Tak Bai. Pheu Thai-parlamentariker Prayut Siripanich sa fredag at det var urettferdig av henne å ta ansvar siden hun bare var 18 år gammel på den tiden, ifølge INN.
Muhamahsawari Useng, som mistet sin eldre bror i de blodige overgrepene, sa på et forum på tirsdag at familiene og slektningene til ofrene hadde ubesvarte spørsmål de siste to årene, og oppfordret alle tiltalte til å kjempe i retten.
– Når loven blir sett på som myndighetenes lov, lider landsbyboerne enda mer fordi de tiltalte unnslipper rettsprosessen, sa han under et forum som ble arrangert av Cross Cultural Foundation og Asia Justice and Rights.
Øverst: Tilhengere av ofrene for massedrapene i Tak Bai i 2004 samles utenfor den sentrale masjiden i Muang-distriktet i Pattani på fredag. (Foto: Abdullah Benjakat)
Kilde: Bangkok Post
12 pågrepet for ‘overstay’ og ulovlig arbeid på Phuket
25.10.2024
Phuket-politiet har arrestert et dusin utlendinger som har brutt utlendingsloven eller arbeidet ulovlig i løpet av en serie inspeksjoner som har pågått i to uker.
I løpet av to uker, fra 9. til 18. oktober, har immigrasjonsmyndighetene intensivert innsatsen for å slå ned på ulovlige aktiviteter som involverer utlendinger, ifølge en rapport fra PR-avdelingen i Phuket, melder The Phuket News.
Betjentene inspiserte 22 steder over hele øya, inkludert etablissementer og boliger der utenlandske statsborgere ofte er sett samlet
Totalt 621 utlendinger ble kontrollert, og 12 av disse ble arrestert for brudd på immigrasjonsloven eller unntakstilstanden om håndtering av utenlandsk arbeidskraft fra 2017, heter det i rapporten.
"Immigrasjonspolitiets innsats vil fortsette, med fokus på utlendinger som driver ulovlig virksomhet, opptrer som kriminelle påvirkere eller deltar i «gjengrelaterte» aktiviteter, og er fast bestemt på å ta dem som bryter loven i et forsøk på å sikre offentlig sikkerhet i området", heter det i politiets rapport.
Kilde: The Phuket News
Nyfødt baby funnet forlatt nær grønnsakshage i Pattaya
25.10.2024
En nyfødt jentebaby ble i går morges funnet forlatt i en grønnsakshage i Øst-Pattaya.
Da politiet og nødetatene ankom, hadde lokale innbyggere allerede båret den lille jenta, som var forlatt i grønnsakshagen, inn i et nærliggende hus. Babyen, som viste tegn på insektbitt og blåmerker på beina, ble pakket inn i et teppe av redningsmannskapene for å holde henne varm. Det ble funnet blodflekker langs gjerdet, noe som tyder på at barnets mor sannsynligvis har født i nærheten i løpet av natten.
Huseieren (51) forteller at hun hørte det hun trodde var en geiteunge som gråt i løpet av natten, men at hun ikke tenkte så mye over det, skriver Pattaya News.
Om morgenen, da hun skulle plukke grønnsaker fra hagen, hørte hun den samme lyden igjen. Da hun undersøkte det nærmere, oppdaget hun til sin store sjokk at det ikke var en geitekilling, men en nyfødt baby dekket av maurbitt. Hun ringte raskt etter hjelp fra naboene og kontaktet myndighetene.
Den nyfødte jenta ble fraktet til Banglamung sykehus og Chonburi Child Welfare Home ble kontaktet for videre omsorg.
Nå leter politiet etter spor fra vitner i nærheten og overvåkningsvideoer for å spore opp foreldrene som har forlatt spedbarnet.
Øverst: En nyfødt jente, som ble forvekslet med en gråtende geit, ble funnet forlatt i nærheten av en grønnsakshage i Nongprue, full av insektbitt.
Kilde: Pattaya Mail
Bangkok og Chiang Mai blant verdens verste
25.10.2024
Etter flommen følger luftforurensningen i Thailand.
Bangkok og Chiang Mai er blant de 50 byene i verden som er mest forurenset av små støvpartikler, ifølge de siste dataene fra sveitsiske IQAir.
Klokken 10.25 fredag lå den thailandske hovedstaden på 13. plass med en luftkvalitetsindeks (AQI) på 101, til tross for at den tidligere på dagen hadde ligget på 7. plass. Chiang Mai lå på 43. plass med en AQI på 66, melder Bangkok Post.
Bangkok var fortsatt under oransje varsel for luftkvaliteten, mens den nordlige provinsen ble klassifisert i gul sone, noe som indikerer en relativt bedre situasjon.
Delhi i India var den mest forurensede byen i verden, med en AQI på 287. I Sørøst-Asia var Hanoi i Vietnam den fjerde verste byen med en indeks på 174.
Overvåkingen av luftkvaliteten fokuserer først og fremst på storbyene.
I Bangkok ble de høyeste nivåene av svevestøv med en diameter på 2,5 mikrometer eller mindre (PM2,5) funnet i Nong Khaem-distriktet, med 53,1 mikrogram per kubikkmeter, etterfulgt av Sathon (49,8), Bangkok Yai (49,3), Bang Bon (47,9) og Phasi Charoen (45,3). Byens gjennomsnittlige forurensningsnivå lå på 35,5 µg/m³.
Chiang Mai er fortsatt i ferd med å komme seg etter de alvorlige oversvømmelsene som forstyrret de daglige aktivitetene, forårsaket av kraftig regn og stigende vannstand i Ping-elven. Bangkok ser imidlertid ut til å være beskyttet mot oversvømmelser, ettersom det kongelige vanningsdepartementet rapporterte at vannstanden i viktige områder for øyeblikket er under terskelverdiene for nødssituasjoner.
– Når regnet avtar, kommer støvet tilbake, sa Bangkoks guvernør Chadchart Sittipunt på BMAs Facebook-side fredag.
Rådhuset er i ferd med å iverksette tiltak for å redusere forurensningen fra kjøretøy og byggeaktivitet, særlig rettet mot anleggsbiler, sa Chadchart.
Øverst: Bygninger i Bangkok, sett fra Chao Phraya-elven, var dekket av forurenset støv den 2. oktober 2024. Små partikler kom tilbake til hovedstaden igjen på fredag. (Foto fra Bangkok Post)
Kilde Bangkok Post
Leopard observert i Kaeng Krachan-parken
25.10.2024
En leopard ble observert på en vei i Kaeng Krachan nasjonalpark i Phetchaburi-provinsen onsdag kveld.
Parkansatte tilknyttet Bang Krang-området oppdaget leoparden som gikk og hvilte seg midt på en vei i parken onsdag kveld, skriver Bangkok Post.
Samtidig hørte de skrik fra rådyr som om de ante fare. De ansatte parkerte patruljebilen for å observere leoparden, som de trodde kanskje var på jakt etter rådyr i området. Kort tid etter gikk leoparden mot en skog, forteller Mongkol.
Leoparden var den samme som tidligere ble observert den 15. oktober.
Dette tyder på at denne delen av veien var et godt sted for leoparden å jakte på byttedyr, særlig langurer som ofte klatret opp i trær for å finne mat i området.
De hyppige observasjonene av leoparden og en svart panter viste også balansen i næringskjeden i parkens økosystem, både for rovdyr og byttedyr som langurer, heter det fra parken.
Øverst: En leopard slapper av midt på en vei i Kaeng Krachan nasjonalpark i Phetchaburi-provinsen. (Foto: Kaeng Krachan nasjonalpark)
Kilde: Bangkok Post
«Big Jokes» ektefelle mistenkt for tyveri av 5,7 millioner baht
24.10.2024
En gjesteforeleser har anmeldt Sirinadda Hakparn til politiet for å ha stjålet gull og kontanter fra en luksusleilighet i Bangkok. Hun avviser påstanden kontant.
Phra Khanong Criminal Court utstedte torsdag en arrestordre på den tidligere visepolitisjefen Surachate «Big Joke» Hakparns kone.
Anklagene gjelder tyveri og inntrenging på privat eiendom.
Hun ble politianmeldt søndag av en gjesteforeleser ved Royal Police Cadet Academy, skriver The Nation.
Saksøkeren hevder at Sirinadda angivelig skal ha stjålet gullsmykker og kontanter til en verdi av 5,7 millioner baht fra en luksusleilighet i Sukhumvit Soi 101 i Bangkok den 18. august. Hun hevdet at hun hadde ventet så lenge med å anmelde tyveriet fordi hun forgjeves hadde forsøkt å kontakte den tiltalte for å få tilbake tyvegodset.
Sirinaddas juridiske medarbeidere ankom Phra Khanong politistasjon klokken 13.00 og brukte rundt 10 minutter på å diskutere saken med stasjonssjefen.
Omtrent halvannen time senere dukket Sirinadda opp på stasjonen sammen med advokaten sin for å svare på arrestordren.
Da hun ble spurt om detaljer av media, som bruk av nøkkelkort for å få tilgang til leiligheten, hennes forhold til saksøkerens ektemann og tyveripåstanden, sa hun bare:
– Jeg er ikke involvert. Alt vil bli håndtert av advokaten min.
Hun avviser påstandene på det sterkeste og møtte etterforskerne uten å gi ytterligere detaljer.
Kilde: The Nation
Hun avviser påstandene på det sterkeste og møtte etterforskerne uten å gi ytterligere detaljer.
Kilde: The Nation
Thainytt.no legger ned: – Ikke grunnlag for videre aktiv drift
24.10.2024
Thainytt.no har dessverre kommet til den tunge beslutningen om å avslutte den aktive driften av nettstedet.
Etter å ha vært en informasjonskilde for nyheter og hendelser relatert til Thailand i mange år, har vi i en lengre periode forsøkt å tilpasse oss dagens utfordrende mediesituasjon.
Det har imidlertid vist seg å være en svært krevende oppgave å tiltrekke seg de nødvendige inntektene som kreves for å opprettholde en bærekraftig drift.
Til tross for flere ideer om å skape nye inntektsmodeller, inkludert ulike former for abonnementsløsninger, har vi ikke kunnet identifisere et tilstrekkelig kundegrunnlag som kan støtte en slik løsning.
I medielandskapet vi opererer i, har konkurransen om oppmerksomheten økt betraktelig, og det har vært vanskelig å nå ut til nye brukere samtidig som vi opprettholder et fast publikum.
Dessverre har vi i forbindelse med våre forsøk på å sikre økonomisk støtte gjennom innsamlingsaksjoner også møtt motgang. Noen av våre initiativer har møtt hard kritikk. Dette har bidratt til at vi nå må innse at det ikke er grunnlag for videre drift av Thainytt.no i sin nåværende form.
Selv om den aktive driften nå opphører, vil Thainytt.no fortsatt bestå i en begrenset form med nyheter på engelsk som i løpet av kort tid tar over. Dette betyr at enkelte oppdateringer og innhold fortsatt vil være tilgjengelig, men uten den menneskelige innsatsen og engasjementet som har preget arbeidet vårt.
Vi takker alle våre lesere og støttespillere for den tiden vi har hatt sammen, og vi er takknemlige for støtten vi har fått gjennom årene. Det er med tungt hjerte vi avslutter denne epoken, men vi ser dessverre ingen annen utvei slik det ser ut i dag.
Nettstedet vil inntil videre være tilgjengelig, men i en mer passiv og automatisert form.
Vi håper de som har fulgt oss vil ha forståelse for avgjørelsen og verdsette det vi har levert så langt.
Tidlig i november takker vi helt og holdet for oss - men mindre det skulle skje et mirakel.
«Koh Kham» til salgs for 1,8 mrd baht
24.10.2024
Den private øya ‘Koh Kham’ i Trat-provinsen er til salgs for 1,8 milliarder baht (ca 600 millioner kroner).
Lokale myndigheter bekrefter at dette er et ekte salg, og bemerker at øya har vært omsatt før, sannsynligvis på grunn av byggerestriksjoner i området.
‘Koh Kham’ er en vakker, liten øy med fine, hvite sandstrender. Det juridisk dokumenterte arealet som er til salgs er bare på rundt 10 rai (16 mål), og det betales årlig eiendomsskatt til Koh Mak SAO. Øya har skiftet eier flere ganger, ifølge Khaosod.
For tiden er det eieren av restauranten «Mum Aroi» som er øyas eier, etter å ha kjøpt den fra flere forretningsfolk. Tidligere var Chakraphan Tawetikul, tidligere president i Trat Tourism Business Association og tidligere sjef for Koh Mak SAO, en av eierne som kjøpte den av en lokal innbygger i Trat.
Øya har ingen offisielle overnattingssteder, og det er bare små bygninger på øya. Resten er for det meste skogkledd. Turister kan besøke øya, men må betale en avgift for å gå i land.
I salgsannonsen står det et at øya er en av Thailands topp 10 vakreste øyer. Ren, privat, vakkert hav, klart vann, hvit sand, og har en sandbanke og vulkanske steiner arrangert som naturlige skulpturer.
Øya ligger omtrent 35 kilometer fra Laem Ngop-kysten i Trat-provinsen, nær Koh Mak (bare 1 km unna).
Lokale myndigheter har avdekket at det er bygget en over 500 meter lang mur langs stranden, en 149 meter lang pir og ulovlig bygging av boliger og arbeiderboliger utenfor den lovlige grensen på 10 rai. De fant også inngrep i åssidene for å bygge utsiktspunkter og omfattende skogrydding.
Det var i sin tid snakk om at myndighetene anmelde den ulovlige byggingen for rettslig forfølgelse. Påtalemyndigheten i Trat avviste imidlertid senere å ta ut tiltale, beslutningen ble ikke anket av de lokale myndighetene.
Kilde: Khaosod English
Nordmann dømt for NAV-svindel i Thailand
24.10.2024
Nordmannen fikk til sammen 730.000 norske kroner utbetalt som han ikke hadde krav på.
Den 62 år gamle nordmannen er dømt til åtte måneders fengsel for grovt trygdesvindel. Han mottok arbeidsavklaringspenger fra Nav mens han bodde i Thailand, melder NRK.
I flere år unnlot han å opplyse om at han oppholdt seg mesteparten av tiden utenfor Norge. Denne unnlatelsen var i strid med meldeplikten. Vestfold tingrett kom frem til at han mottok til sammen 730.000 kroner som han ikke hadde krav på, da han ikke oppfylte kriteriene for ytelsen.
Under rettssaken erkjente mannen delvis straffskyld. Han erkjente at han hadde oppgitt feil oppholdsstatus. Straffen på åtte måneder gjenspeiler alvoret i det økonomiske bedrageriet, som foregikk over tre år.
Kilde: NRK
Turistskatten vil ramme flypassasjerer først
24.10.2024
Innkrevingen av den bebudede turistskatten på 300 baht vil ramme flypassasjerer i første fase, men ifølge turistdepartementet vil det ta minst seks måneder før systemet kan tas i bruk.
– Departementet er i ferd med å revidere detaljene i programmet, og vil legge det frem for godkjenning hos regjeringen i januar, sier turistminister Sorawong Thienthong, ifølge Bangkok Post.
Selv om prosjektet ble godkjent av den forrige regjeringen, ledet av Prayut Chan-o-cha, i februar 2023, må det nå godkjennes av den nye regjeringen, ettersom administrasjonen har endret seg siden parlamentsvalget.
Sorawong sa at det er mulig at innkrevingen vil starte med flypassasjerer, selv om skatteordningen vil trenge seks måneder etter at regjeringen har gitt sitt samtykke, for å forberede systemet før det settes i gang.
– Når systemet er på plass, vil den andre fasen, som omfatter reiser over land, følge etter, sier han.
Ifølge departementet står flypassasjerer for 70 % av alle utenlandske ankomster til Thailand.
Transaksjonssystemet er utarbeidet og drives av Krungthai Bank.
– Turister kan betale via en nettside eller en app som er under utvikling for neste fase, sier Sorawong.
Betalingssystemet vil likne Sør-Koreas K-ETA-registreringssystem, som krever at utenlandske reisende registrerer seg og betaler på nettet før de reiser inn i landet.
– Når regjeringen har godkjent prosjektet, vil departementet starte en prosessen for å rekruttere programvareutviklere og forsikringsselskaper som kan tilby forsikringspoliser for utenlandske turister, sier han.
Forsikringspremien for turister er begrenset til maksimalt 60 baht per person, av de 300 baht som kreves inn.
Varigheten på forsikringen er 30 dager, ettersom 87 % av turistene i gjennomsnitt ikke oppholder seg mer enn en måned i landet. Erstatningen er den samme som tidligere thailandske turistforsikringer, med 1 million baht ved dødsfall som følge av en ulykke, og 500 000 baht ved personskade.
Sorawong sa at departementet kan komme til å foreslå en justering av avgiften til 300 baht for alle innreisehavner for å forhindre beskyldninger om diskriminering, ettersom den forrige regjeringen fastsatte ankomstavgiften for land- og sjøpassasjerer til kun 150 baht.
Ifølge departementets studie vil folk som ofte krysser grensene i handelsøyemed ikke bli berørt, ettersom de kan bruke et grensepass for å bli fritatt for avgiften.
Øverst: Ankommende passasjerer står i kø til immigrasjonsskrankene på Suvarnabhumi flyplass. (Foto: Somchai Poomlard)
Kilde: Bangkok Post
Qatar Airways innfører gratis high-speed wifi
23.10.2024
Qatar Airways setter fart på sine ambisiøse planer om å rulle ut Starlinks pålitelige, raske, lav-latens internett over hele sin Boeing 777-flåte innen et år.
Passasjerer kan nå holde seg underholdt og tilkoblet gjennom hele reisen, strømme favorittprogrammene sine og live-sport, spille spill på nett, eller arbeide sømløst i 35,000 fot – alt helt kostnadsfritt, skriver FinalCall.
Passasjerer kan nå holde seg underholdt og tilkoblet gjennom hele reisen, strømme favorittprogrammene sine og live-sport, spille spill på nett, eller arbeide sømløst i 35,000 fot – alt helt kostnadsfritt, skriver FinalCall.
Qatar Airways tok fremtidens tilkobling ombord til nye høyder ved å operere verdens første Starlink-utstyrte Boeing 777-fly fra Doha til London i går, tirsdag.
Flyselskapet tilbyr passasjerer Starlink sitt ultra-høyhastighets internett med lav latens. Starlink er gratis for alle passasjerer og fungerer fra gate til gate.
Flyselskapet har også som mål å overgå sitt opprinnelige mål om tre Starlink-utstyrte fly ved å introdusere 12 Boeing 777-300s oppgradert med denne tjenesten innen slutten av 2024.
Qatar Airways har også forpliktet seg til å rulle ut teknologien på hele sin Boeing 777-flåte i 2025, ett år foran planen, og Airbus A350-flåten følger etter sommeren 2025.
Dette markerer en viktig utvikling i Qatar Airways’ innsats for å knytte sammen himmelen og bakken ved å tilby raskt internett.
Starlink, som er utviklet av SpaceX, er verdens første og største satellittkonstellasjon i lav jordbane som tilbyr pålitelig internett til passasjerer, slik at de kan holde kontakten med venner og familie, strømme underholdning, se sport live, spille spill eller jobbe effektivt i 35,000 fot – alt gratis med enkel tilgang.
Kilde: FinalCall.travel
For ordens skyld: Starlink venter på driftstillatelser i Thailand og utstyret vil ikke fungere uten videre i Thailand. Dog finnes det mulighet for å aktivere starlink-enhetene ved hjelp av roamingabonnement fra Filippinene.