Utkast til strengere cannabisregler kommer
15.11.2023
Regjeringen ønsker å stramme inn kontrollen over landets gryende cannabisindustri, og reviderer et lovforslag for å forhindre misbruk av planten etter tidligere å ha lovet å dempe rekreasjonsbruken.
Et nytt utkast til cannabisloven, som ikke klarte å fjerne parlamentariske hindringer før valget i mai, har blitt betydelig omskrevet for å gjenspeile bekymring for at misbruk av cannabis kan føre til avhengighet, sier helseminister Cholnan Srikaew .
– Mellom økonomiske og helsemessige fordeler setter vi helse først, sa han.
Dr. Cholnan sa imidlertid ikke om regjeringen vil gå så langt som å forby fritidsbruk av cannabis.
De tusenvis av virksomhetene som har dukket opp etter at cannabis ble avkriminalisert, venter spent på å få klarhet i fremtiden.
– Revisjonene inkluderer strengere tiltak for å tette smutthull som tillater bruk av marihuana til rekreasjon, nye protokoller for dyrking og strafferettslige sanksjoner, sier ministeren.
Lovforslaget vil sannsynligvis bli lagt frem for regjeringen i desember.
Tiltaket om å omskrive lovforslaget følger statsminister Srettha Thavisins løfte om å begrense bruken av marihuana til medisinske formål, etter at tusenvis av marihuana-butikker har åpnet over hele landet siden landet ble det første i Asia til å avkriminalisere cannabis.
Etter at marihuana ble avkriminalisert som narkotika i juni i fjor, har det oppstått et vakuum i regelverket som har ført til en oppblomstring av utsalgssteder, anslagsvis 6000, over hele landet. De selger alt fra cannabisknopper til oljeekstrakter som inneholder mindre enn 0,2 % tetrahydrocannabinol - det psykoaktive stoffet som gir brukerne en rus.
Pheu Thai-partiet kjørte en knallhard kampanje mot narkotika før valget 14. mai, og lovet å igjen klassifisere cannabis som narkotika. Men partiet er nå i koalisjon med Bhumjaithai-partiet, som har 71 mandater og ledes av landets tidligere helseminister og cannabisforkjemper Anutin Charnvirakul.
– Utkastet til lovforslag vil bli gjennomgått flere ganger, og regjeringen vil lytte til tilbakemeldinger fra interessenter før teksten ferdigstilles neste måned, sier ministeren.
Kilde: Bangkok Post
– Mellom økonomiske og helsemessige fordeler setter vi helse først, sa han.
Dr. Cholnan sa imidlertid ikke om regjeringen vil gå så langt som å forby fritidsbruk av cannabis.
De tusenvis av virksomhetene som har dukket opp etter at cannabis ble avkriminalisert, venter spent på å få klarhet i fremtiden.
– Revisjonene inkluderer strengere tiltak for å tette smutthull som tillater bruk av marihuana til rekreasjon, nye protokoller for dyrking og strafferettslige sanksjoner, sier ministeren.
Lovforslaget vil sannsynligvis bli lagt frem for regjeringen i desember.
Tiltaket om å omskrive lovforslaget følger statsminister Srettha Thavisins løfte om å begrense bruken av marihuana til medisinske formål, etter at tusenvis av marihuana-butikker har åpnet over hele landet siden landet ble det første i Asia til å avkriminalisere cannabis.
Etter at marihuana ble avkriminalisert som narkotika i juni i fjor, har det oppstått et vakuum i regelverket som har ført til en oppblomstring av utsalgssteder, anslagsvis 6000, over hele landet. De selger alt fra cannabisknopper til oljeekstrakter som inneholder mindre enn 0,2 % tetrahydrocannabinol - det psykoaktive stoffet som gir brukerne en rus.
Pheu Thai-partiet kjørte en knallhard kampanje mot narkotika før valget 14. mai, og lovet å igjen klassifisere cannabis som narkotika. Men partiet er nå i koalisjon med Bhumjaithai-partiet, som har 71 mandater og ledes av landets tidligere helseminister og cannabisforkjemper Anutin Charnvirakul.
– Utkastet til lovforslag vil bli gjennomgått flere ganger, og regjeringen vil lytte til tilbakemeldinger fra interessenter før teksten ferdigstilles neste måned, sier ministeren.
Kilde: Bangkok Post
Derfor er Thailand er et politisk ustabilt land
15.11.2023
Siden revolusjonen i 1932, utløst av et kupp fra en progressiv elite som erstattet det absolutte monarkiet med et konstitusjonelt monarki,har Thailands politikk vært preget av vedvarende konflikt og ustabilitet.
Av: Peerasit Kamnuansilpa
Dekan ved College of Local Administration ved Khon Kaen-universitetet
Denne uroen skyldes en pågående kamp mellom konservative leire støttet av en gruppe rojalister og Folkepartiet (PP), noe som har preget thailandsk politikk i betydelig grad.
Historiske beretninger viser at den konservative fraksjonen tok i bruk ulike taktikker for å bekjempe Folkepartiet, inkludert stenging av parlamentet, Boworadet-opprøret (et thailandsk opprør i 1933 ledet av den rojalistiske prins Boworadet) og Phraya Songsuradet-opprøret.
Til tross for disse utfordringene gikk Folkepartiet seirende ut av alle konfliktene frem til november 1947, da Thailand opplevde et kupp som førte til at den sivile Khuang Aphaiwong, også han rojalist, ble statsminister.
Hans periode ble imidlertid kortvarig, for han ble avsatt ved et nytt kupp i april 1948. Khuang grunnla senere det konservative partiet Democrat Party og ble deretter statsminister i ytterligere tre perioder.
Kuppet i 1947 markerte et viktig vendepunkt i historien om det moderne Thailands politiske ustabilitet. Det gjorde statskupp til et effektivt politisk våpen i det politiske landskapet, og gjorde konstitusjonalismen ineffektiv når det gjaldt å legitimere regjeringsmakten.
I 1948 gjenerobret Folkepartiet den politiske makten gjennom et kupp under ledelse av den militære fraksjonen og utnevnte feltmarskalk Plaek Phibunsongkhram til statsminister.
Til tross for dette varte ikke regjeringen lenge, da den høyreorienterte feltmarskalk Sarit Thanarat orkestrerte et nytt kupp i 1957. Dette markerte Folkepartiets fall og fremveksten av «dypstatsstrategier» i thailandsk politikk.
Dypstat er et mangefasettert begrep som brukes innen statsvitenskapen og har ulike tolkninger.
Uansett hva man legger i begrepet, viser det vanligvis til en hemmelig strategi som brukes av et fremtredende nettverk av enkeltpersoner, både innenfor og utenfor regjeringen, eller innflytelsesrike organisasjoner.
Disse aktørene påvirker eller styrer regjeringens politikk og beslutninger i det skjulte, bak kulissene i byråkratiet. Thailands vedvarende politiske ustabilitet, preget av militærkupp og sporadiske perioder med juntastyre, har fått enkelte analytikere til å se elementer som minner om en dypstat.
Dette fenomenet er fortsatt iøynefallende, selv i perioder med sivilt styre, ettersom det militære etablissementet fortsetter å utøve betydelig innflytelse over den sivilvalgte regjeringens politikk og beslutningsprosesser.
Dette gjelder ikke minst tildelingen av militærbudsjetter, særlig til hemmelige operasjoner og innkjøp av militært materiell.
Andre aspekter ved den dype staten kommer til syne i det faktum at parlamentsvalgene ikke er helt fri for påvirkning fra eksterne krefter utenfor den politiske arenaen.
Ved valgene i 2019 og 2023 ble valgkommissærene, som var håndplukket av juntaen, kritisert av offentligheten og sivilsamfunnet for manglende uavhengighet og dårlige resultater.
Etter at Future Forward Party (FFP) gjorde suksess ved valget i 2019, ble partiets leder siktet for en rekke kriminelle forhold, mange av dem knyttet til brudd på valgloven og oppvigleri.
Thanathorn Juangroongruangkit, grunnleggeren av FFP og opphavsmannen til Move Forward Party, ble i 2019 diskvalifisert av forfatningsdomstolen for å eie aksjer i medieselskapet V-Luck Media Co.
Året etter vedtok den samme domstolen å oppløse FFP og utestenge partiets ledere fra politikken i 10 år på grunn av et lån på 191,2 millioner baht som partiet hadde tatt imot fra sin leder Thanathorn i strid med partiloven.
Etter parlamentsvalget i 2023 fikk Pita Limjaroenrat, som angivelig skal ha eid aksjer i en nedlagt TV-kanal, en lignende skjebne. Gitt denne konteksten er sannsynligheten for at Move Forward-partiet blir det partiet som får flest mandater ved neste parlamentsvalg, relativt liten.
I alle disse tilfellene har kritikken økt mot at grunnloven fra 2017 ble utformet av juntaen for å redusere de politiske partienes og de folkevalgtes innflytelse og styrke de ikke-valgte institusjonenes autoritet.
Denne grunnloven, som med overlegg ikke kan endres, har fanget innbyggerne i det komplekse problemet med den dype staten.
Politikk og økonomi henger nøye sammen og er komplekse størrelser. Å etablere en dypstatlig maktstruktur og utøve kontroll over medlemmene i det politiske systemet kan være selvforglemmende, men det er ikke sikkert at det representerer høydepunktet av selvrealisering.
Med utgangspunkt i dypstaten, der den politiske makten står i sentrum, fører det naturlig nok til statskapring, der den økonomiske makten er enerådende og opprettholder den politiske autoriteten.
Statskapring refererer til en situasjon der enkeltpersoner eller grupper med betydelig økonomisk eller politisk makt ofte samarbeider i det skjulte for å utøve utilbørlig innflytelse over landets myndigheter for å fremme egne interesser på bekostning av allmennhetens interesser.
Det innebærer vanligvis en systematisk og skjult prosess der aktørene styrer eller kontrollerer viktige beslutningsprosesser, økonomisk politikk, regelverk og institusjoner til fordel for seg selv eller sine virksomheter.
På grunn av manglende kompetanse innen økonomisk styring har en militærregjering større risiko for å bli offer for statskapring.
Dette har vært tydelig siden kuppet i 1957, da ledere fra en ledende bank rutinemessig ble utnevnt til ministre med ansvar for økonomiske saker av juntaen. Senere etablerte en detaljhandelsmagnat en mer iøynefallende form for statskapring gjennom politiske donasjoner, noe som førte til at noen av hans familiemedlemmer og nære medarbeidere fikk kontroll over den økonomiske politikken.
Dypstaten og statskapring jobber sammen for å hindre nasjonal fremgang.
I løpet av de siste 90 årene har elementer fra den dype staten undergravd den demokratiske prosessen, mens statlig kapring har gjort det mulig for private næringslivsgrupper å påvirke offentlige beslutninger og dermed svekke innbyggernes stemme.
I tillegg innebærer statskapring ofte bestikkelser og ulovlig handel, slik at offentlige budsjetter omdirigeres til private formål, samtidig som den dype staten kan beskytte korrupte aktører fra å bli stilt til ansvar.
Statskapring kan dessuten forsterke de økonomiske forskjellene, ettersom mektige aktører får fordeler på bekostning av den brede befolkningen og dermed øker ulikhetene i velstand.
Det er en formidabel utfordring å løse de strukturelle problemene knyttet til både den dype staten og statskapring. En omfattende sosial mobilisering som involverer ulike institusjoner, sivilsamfunnet og media, er nødvendig for å løse disse problemene på en effektiv måte.
For at dette skal lykkes, avhenger det imidlertid i stor grad av at elitene og andre dominerende samfunnsgrupper som høster fordeler og har kontroll over staten, organisasjoner og institusjoner, er villige til å gjøre betydelige oppofrelser.
Dypstat og statskapring er begrepsrammer som kaster lys over hvorfor Thailand har hatt utfordringer med å utvikle seg og utjevne velstandsforskjellene.
Det må tas flere grep for å løse disse problemene, først og fremst ved å forene innsatsen for å fremme folkeopplysning og bevisstgjøringskampanjer. Disse initiativene har som mål å opplyse innbyggerne om viktigheten av åpenhet og risikoen forbundet med en dyp stat og statlig kapring. Det er uunngåelig at det vil være mye motstand mot enhver endring fra disse gruppene.
Av: Peerasit Kamnuansilpa
Dekan ved College of Local Administration ved Khon Kaen-universitetet
Dekan ved College of Local Administration ved Khon Kaen-universitetet
Denne uroen skyldes en pågående kamp mellom konservative leire støttet av en gruppe rojalister og Folkepartiet (PP), noe som har preget thailandsk politikk i betydelig grad.
Historiske beretninger viser at den konservative fraksjonen tok i bruk ulike taktikker for å bekjempe Folkepartiet, inkludert stenging av parlamentet, Boworadet-opprøret (et thailandsk opprør i 1933 ledet av den rojalistiske prins Boworadet) og Phraya Songsuradet-opprøret.
Til tross for disse utfordringene gikk Folkepartiet seirende ut av alle konfliktene frem til november 1947, da Thailand opplevde et kupp som førte til at den sivile Khuang Aphaiwong, også han rojalist, ble statsminister.
Hans periode ble imidlertid kortvarig, for han ble avsatt ved et nytt kupp i april 1948. Khuang grunnla senere det konservative partiet Democrat Party og ble deretter statsminister i ytterligere tre perioder.
Kuppet i 1947 markerte et viktig vendepunkt i historien om det moderne Thailands politiske ustabilitet. Det gjorde statskupp til et effektivt politisk våpen i det politiske landskapet, og gjorde konstitusjonalismen ineffektiv når det gjaldt å legitimere regjeringsmakten.
I 1948 gjenerobret Folkepartiet den politiske makten gjennom et kupp under ledelse av den militære fraksjonen og utnevnte feltmarskalk Plaek Phibunsongkhram til statsminister.
Til tross for dette varte ikke regjeringen lenge, da den høyreorienterte feltmarskalk Sarit Thanarat orkestrerte et nytt kupp i 1957. Dette markerte Folkepartiets fall og fremveksten av «dypstatsstrategier» i thailandsk politikk.
Dypstat er et mangefasettert begrep som brukes innen statsvitenskapen og har ulike tolkninger.
Uansett hva man legger i begrepet, viser det vanligvis til en hemmelig strategi som brukes av et fremtredende nettverk av enkeltpersoner, både innenfor og utenfor regjeringen, eller innflytelsesrike organisasjoner.
Disse aktørene påvirker eller styrer regjeringens politikk og beslutninger i det skjulte, bak kulissene i byråkratiet. Thailands vedvarende politiske ustabilitet, preget av militærkupp og sporadiske perioder med juntastyre, har fått enkelte analytikere til å se elementer som minner om en dypstat.
Dette fenomenet er fortsatt iøynefallende, selv i perioder med sivilt styre, ettersom det militære etablissementet fortsetter å utøve betydelig innflytelse over den sivilvalgte regjeringens politikk og beslutningsprosesser.
Dette gjelder ikke minst tildelingen av militærbudsjetter, særlig til hemmelige operasjoner og innkjøp av militært materiell.
Andre aspekter ved den dype staten kommer til syne i det faktum at parlamentsvalgene ikke er helt fri for påvirkning fra eksterne krefter utenfor den politiske arenaen.
Ved valgene i 2019 og 2023 ble valgkommissærene, som var håndplukket av juntaen, kritisert av offentligheten og sivilsamfunnet for manglende uavhengighet og dårlige resultater.
Etter at Future Forward Party (FFP) gjorde suksess ved valget i 2019, ble partiets leder siktet for en rekke kriminelle forhold, mange av dem knyttet til brudd på valgloven og oppvigleri.
Thanathorn Juangroongruangkit, grunnleggeren av FFP og opphavsmannen til Move Forward Party, ble i 2019 diskvalifisert av forfatningsdomstolen for å eie aksjer i medieselskapet V-Luck Media Co.
Året etter vedtok den samme domstolen å oppløse FFP og utestenge partiets ledere fra politikken i 10 år på grunn av et lån på 191,2 millioner baht som partiet hadde tatt imot fra sin leder Thanathorn i strid med partiloven.
Etter parlamentsvalget i 2023 fikk Pita Limjaroenrat, som angivelig skal ha eid aksjer i en nedlagt TV-kanal, en lignende skjebne. Gitt denne konteksten er sannsynligheten for at Move Forward-partiet blir det partiet som får flest mandater ved neste parlamentsvalg, relativt liten.
I alle disse tilfellene har kritikken økt mot at grunnloven fra 2017 ble utformet av juntaen for å redusere de politiske partienes og de folkevalgtes innflytelse og styrke de ikke-valgte institusjonenes autoritet.
Denne grunnloven, som med overlegg ikke kan endres, har fanget innbyggerne i det komplekse problemet med den dype staten.
Politikk og økonomi henger nøye sammen og er komplekse størrelser. Å etablere en dypstatlig maktstruktur og utøve kontroll over medlemmene i det politiske systemet kan være selvforglemmende, men det er ikke sikkert at det representerer høydepunktet av selvrealisering.
Med utgangspunkt i dypstaten, der den politiske makten står i sentrum, fører det naturlig nok til statskapring, der den økonomiske makten er enerådende og opprettholder den politiske autoriteten.
Statskapring refererer til en situasjon der enkeltpersoner eller grupper med betydelig økonomisk eller politisk makt ofte samarbeider i det skjulte for å utøve utilbørlig innflytelse over landets myndigheter for å fremme egne interesser på bekostning av allmennhetens interesser.
Det innebærer vanligvis en systematisk og skjult prosess der aktørene styrer eller kontrollerer viktige beslutningsprosesser, økonomisk politikk, regelverk og institusjoner til fordel for seg selv eller sine virksomheter.
På grunn av manglende kompetanse innen økonomisk styring har en militærregjering større risiko for å bli offer for statskapring.
Dette har vært tydelig siden kuppet i 1957, da ledere fra en ledende bank rutinemessig ble utnevnt til ministre med ansvar for økonomiske saker av juntaen. Senere etablerte en detaljhandelsmagnat en mer iøynefallende form for statskapring gjennom politiske donasjoner, noe som førte til at noen av hans familiemedlemmer og nære medarbeidere fikk kontroll over den økonomiske politikken.
Dypstaten og statskapring jobber sammen for å hindre nasjonal fremgang.
I løpet av de siste 90 årene har elementer fra den dype staten undergravd den demokratiske prosessen, mens statlig kapring har gjort det mulig for private næringslivsgrupper å påvirke offentlige beslutninger og dermed svekke innbyggernes stemme.
I tillegg innebærer statskapring ofte bestikkelser og ulovlig handel, slik at offentlige budsjetter omdirigeres til private formål, samtidig som den dype staten kan beskytte korrupte aktører fra å bli stilt til ansvar.
Statskapring kan dessuten forsterke de økonomiske forskjellene, ettersom mektige aktører får fordeler på bekostning av den brede befolkningen og dermed øker ulikhetene i velstand.
Det er en formidabel utfordring å løse de strukturelle problemene knyttet til både den dype staten og statskapring. En omfattende sosial mobilisering som involverer ulike institusjoner, sivilsamfunnet og media, er nødvendig for å løse disse problemene på en effektiv måte.
For at dette skal lykkes, avhenger det imidlertid i stor grad av at elitene og andre dominerende samfunnsgrupper som høster fordeler og har kontroll over staten, organisasjoner og institusjoner, er villige til å gjøre betydelige oppofrelser.
Dypstat og statskapring er begrepsrammer som kaster lys over hvorfor Thailand har hatt utfordringer med å utvikle seg og utjevne velstandsforskjellene.
Det må tas flere grep for å løse disse problemene, først og fremst ved å forene innsatsen for å fremme folkeopplysning og bevisstgjøringskampanjer. Disse initiativene har som mål å opplyse innbyggerne om viktigheten av åpenhet og risikoen forbundet med en dyp stat og statlig kapring. Det er uunngåelig at det vil være mye motstand mot enhver endring fra disse gruppene.
Av: Peerasit Kamnuansilpa
Dekan ved College of Local Administration ved Khon Kaen-universitetet
– Ikke rør grønne leguaner
15.11.2023
Folk bør unngå å ta på grønne leguaner, et reptil som ikke hører hjemme i Thailand, da huden deres kan være smittet med salmonellabakterien som forårsaker diaré, advarer Department of National Parks, Wildlife and Plant Conservation.
Departementet oppfordrer folk til å være på vakt mot reptilenes avføring, som også kan spre bakterien til mat og klær.
Advarselen kom onsdag etter at det nylig ble rapportert om et økende antall grønne leguaner i Khao Phra Ya Dern Thongi Lopburi-provinsen.
Flokken med disse eksotiske reptilene har angivelig skadet bøndenes avlinger og plaget innbyggerne i provinsen i det sentrale Thailand.
Departementet opplyser at et team av veterinærer har besøkt lokalsamfunnet for å samle inn prøver fra disse leguanene. Laboratorietester vil bli utført for å finne ut om de bærer på noen sykdommer.
Departementet legger til at den grønne leguanen er oppført blant kontrollerte dyr i kategori 1 i henhold til Wild Animal Conservation and Protection Act fra 2019.
Uautorisert utsetting av disse dyrene i naturen kan straffes med opptil seks måneders fengsel eller en bot på 50 000 baht, eller begge deler.
– Hvis du ikke lenger ønsker å ha leguanen din som kjæledyr, må du kontakte avdelingen, som vil ta seg av dyret i stedet, heter det i kunngjøringen. Folk kan også rapportere inn observasjoner av grønne leguaner på DNP-hotline 1362.
Kilde: The Nation
Retten møtes neste onsdag om Pitas aksje-sak
15.11.2023
Konstitusjonsdomstolen kunngjorde i dag at de vil fortsette behandlingen av en begjæring mot tidligere partileder i Move Forward, Pita Limjaroenrat, i ITVs aksjesak neste onsdag.
I en uttalelse etter dagens møte sier domstolen at de også vil behandle en annen begjæring som gjelder Move Forward-partiet og Pita og deres politikk for å endre lèse majesté-loven.
Mange spekulerte om domstolen vil avgi sin kjennelse om begge begjæringene i dag, men det er altså ventet neste uke.
Den 19. juli aksepterte domstolen valgkommisjonens begjæring om å ta stilling til Pitas parlamentariske status, ettersom han var anklaget for å eie 42.000 aksjer i medieselskapet iTV da han registrerte sitt valgkandidatur, noe som var i strid med Thailands grunnlov.
Noen dager senere aksepterte domstolen en begjæring fra advokat Theerayut Suwankesorn, som mener at Pita og hans partis politikk for å endre lèse majesté-loven bryter med artikkel 49 i grunnloven, som forbyr offentligheten å utøve sine rettigheter og friheter for å styrte landets konstitusjonelle monarki.
Pita har tatt til orde for slike endringer gjennom hele valgkampen og fortsetter å gjøre det, hevder Theerayut.
Kilde: Thai PBS
13 «lånehaier» pågrepet i ni provinser
15.11.2023
Flere mistenke i illegal utlånsvirksomhet er pågrepet i Bangkok og ni provinser, opplyser politiet i dag, onsdag.
Thailandsk politi sier at totalt 13 mistenkte nettsvindlere som tilbyr ulovlige lån med skyhøye renter, er blitt arrestert av politiet i Pathum Thani, Samut Prakan, Nonthaburi, Ayutthaya, Chonburi, Prachinburi, Nakhon Ratchasima, Chumporn, Trang og hovedstaden.
Et par av de mistenkte bakmennene bak lånehai-svindelen, kun identifisert som Yuwatida og Veerayut, ble arrestert med bevismateriale knyttet til ulovlig utlån av penger med renter på opptil 7,5 % daglig eller 225 % månedlig via nettbaserte apper, noe mange intetanende mennesker hadde blitt ofre for, sier politiet.
Paret skal ha åpnet mer enn 100 bankkontoer, hvorav noen med kinesiske, russiske og myanmarske statsborgere som innehavere, og gjennom disse skal anslagsvis 500 millioner baht i lånepenger ha blitt sirkulert.
Appene Rich Loan, PleasantSheep, SummerCash, FortuneCat, GoldenTiger, FastCash, OrangeCash, GoldenFlower og MemoryLoan skal blant annet ha blitt brukt av lånehaiene.
Kilde: Thai Newsroom - Foto: Thai Rath
AOT oppmuntrer flyselskapene til å fly oftere til Thailand
15.11.2023
Airports of Thailand (AOT) Plc har kunngjort at de vil tilby flere insentiver til flyselskapene i forbindelse med regjeringens visumfritak for borgere fra Kina, Kasakhstan, India og Taiwan.
AOT sier at insentivene omfatter rabatter på opptil 75 % på landingsavgiftene for flyselskaper som starter flere flyvninger. Dette tiltaket startet 7. september.
I tillegg vil hvert flyselskap få en rabatt på 175 baht på landings- og startavgifter per ekstra passasjer. Denne rabatten må ikke overstige 1 % av de ekstra ombordstignings- og landingsavgiftene.
Disse rabattene vil gjelde fra 1. november til 31. mars.
AOT har tidligere tilbudt flyselskapene store rabatter hvis de legger til nye ruter.
De nye tiltakene vil gjelde på seks internasjonale flyplasser som drives av AOT, nemlig Suvarnabhumi og Don Mueang i Bangkok, Mae Fah Luang i Chiang Rai, samt Chiang Mai, Phuket og Hat Yai.
AOR sier at de nye insentivene ble gitt under AOTs resultatbaserte insentivordning, som omfatter internasjonale ruteflyvninger, ekstraflyvninger og charterflyvninger.
I et forsøk på å fremme turismen gir myndighetene gratis 30-dagers visum til turister fra Kina, Kasakhstan, India og Taiwan frem til slutten av februar.
Kilde: The Nation
15 åring fikk nerveskader etter ‘penisovergrep’ på skolen
15.11.2023
En 15-åring fikk smertefulle nerveskader etter at en eldre elev på skolen i Nakhon Si Thammarat med makt injiserte et stoff i penisen hans.
Gutten og moren, Jutamad, ble ledsaget av internettvarsleren Guntouch Pongpaiboonwet da de tirsdag dro til et sykehus i Nonthaburi for å få behandling.
Gutten går i 10. klasse i Nakhon Si Thammarat.
Han forteller at en eldre elev den 1. august tvang ham inn på et toalett på skolen og deretter brukte en sprøyte til å injisere et stoff i penisen hans.
15 åringen sier at hans penisen i løpet av de neste dagene ble hoven og smertefull, noe som gjorde det vanskelig for ham å late vannet.
Gutten innrømmet at han ble mobbet på skolen, men sa at han ikke kjente overgriperen og insisterte på at injeksjonen var mot hans vilje.
15 åringens mor forteller at hun tok sønnen med til et lokalt sykehus i Nakhon Si Thammarat, men ble avvist fordi det ikke fantes noen spesialist der. Sønnen ble henvist til et annet sykehus for behandling da tilstanden hans ikke ble bedre.
Hun forteller at deretter anmeldte saken til politiet, men flere uker senere så det ut til at de ikke hadde kommet noen vei med saken.
Noen fra skolen har besøkt gutten hjemme og tilbudt ham en gavekurv og 1.000 baht i kontanter som kompensasjon.
Ifølge internettvarsleren Guntouch tok den eldre eleven opp en video av overgrepet og delte den med venner på skolen. Dette bidro til å ydmyke gutten ytterligere.
En lege ved sykehuset i Nonthaburi sa at noe av nervevevet i ungdommens penis var blitt permanent skadet, og at han trenger omfattende behandling.
Kilde: Bangkok Post
Raskere utreise fra Thailand fra neste måned
15.11.2023
De fleste utenlandsreisende vil fra neste måned kunne passere gjennom automatiske utsjekk for å komme raskt om bord på flyene på Suvarnabhumi-flyplassen, noe som vil avlaste køen.
Landets immigrasjonsmyndigheter sier at automatisk behandling på Suvarnabhumi foreløpig bare er tilgjengelig for passasjerer med thailandsk, Hongkong- eller Singapore-pass.
Nå er de derimot i ferd med å forbedre dataprogrammeringen og endre regelverket slik at også andre utreisende utlendinger kan bruke automatisk utsjekk fra og med 15. desember.
Dette ville øke antallet utreisende reisende på Suvarnabhumi-flyplassen fra ca. 5.000 i timen til 12.000.
Ifølge immigrasjonspolitiet planlegger Airports of Thailand å installere flere automatiske kanaler på flyplassene Suvarnabhumi og Don Mueang. Personalet som før behandlet utreisende vil da kunne omplasseres for å fremskynde behandlingen av innkommende reisende.
Bildet: Automatiske immigrasjonskanaler på Suvarnabhumi-flyplassen. (Foto: Bangkok Post)
Kilde: Bangkok Post
Bahtbuss tapte kampen mot Bangkok-buss - 10 skadd
15.11.2023
Et krangel mellom en bussjåfør i Bangkok og føreren av en bahtbuss (song-taew) førte til en ulykke der 10 passasjerer ble skadet.
Hendelsen fant sted i går formiddag foran Soi Ramkhamhaeng 203/1 på Sukhapibal 3 Road i Bangkoks Minburi-distrikt, opplyser politiet.
Den elektriske bussen skal ha kjørt inn i Song Taew på venstre side og forårsaket store skader. Kollisjonen førte til at de 10 passasjerene i song taew-bussen ble skjøvet oppå hverandre og flere ble skadet.
Passasjerene fortalte politiet at bahtbuss-sjåføren plutselig skiftet kjørefelt og blokkerte veien for bussen. Dette gjorde bussjåføren sint, og han satte opp farten og kjørte inn foran bahtbussen som hevn.
De to kjøretøyene skal ha byttet på å kjøre forbi hverandre før bussen krasjet inn i venstre side av den langt mindre bahtbussen.
Politiet har innkalt begge sjåførene til avhør før de avgjør om det skal tas ut tiltale.
Bahtbuss (song-taew) er ombygde pickuper med to rader med seter bak, og de brukes ofte til å frakte passasjerer over korte avstander.
Kilde: The Nation
Dagens valutakurser, onsdag 15. november 2023
15.11.2023
Krona styrket seg også i dag.
På dagens første oppdatering av kurser klokken 09:00, har de 8 bankene disse tallene.
Bank of Ayudhya Krungsri Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3,21307 baht.
Bangkok Bank.
Veksling av kontanter er på 1,50000 baht. TT overføring er på 3,23250 baht.
CIMB Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3,21580 baht.
Kasikorn Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3,21877 baht.
Siam Commercial Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3,22750 baht.
TTB Bank.
Veksling av kontanter er på 3,11000 baht. TT overføring er på 3,23750 baht.
Krung Thai Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3,23200 baht.
UOB Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3,23000 baht.
På dagens første oppdatering av kurser klokken 09:00, har de 8 bankene disse tallene.
Bank of Ayudhya Krungsri Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3,21307 baht.
Bangkok Bank.
Veksling av kontanter er på 1,50000 baht. TT overføring er på 3,23250 baht.
CIMB Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3,21580 baht.
Kasikorn Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3,21877 baht.
Siam Commercial Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3,22750 baht.
TTB Bank.
Veksling av kontanter er på 3,11000 baht. TT overføring er på 3,23750 baht.
Krung Thai Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3,23200 baht.
UOB Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3,23000 baht.