Stacks Image 919

Pattaya lanserer ny turistforening



Turist- og hotellsektoren i Pattaya har registrert en ny sammenslutning for å øke turistinntektene i Chonburi, som fortsatt ligger under nivået i 2019.

Association of Chonburi Tourism Federation (ACTF) består av 22 reiselivsforeninger, hotell- og reiselivsgrupper og attraksjoner, blant annet den østlige avdelingen av Thai Hotels Association, Sriracha Koh Si Chang Tourism and Service Association og Eastern Spa & Wellness Association.

Thanet Supornsahasrungsi, tidligere president for Chon Buri Tourism Council og konserndirektør for Sunshine Hotels and Resorts, sier at den nye sammenslutningen har som mål å samle reiselivspartnerne i Chon Buri-provinsen, inkludert Pattaya, for å takle de pågående hindringene i reiselivsnæringen og styrke konkurransekraften i den private sektoren.

I september var Chonburi den nest mest besøkte provinsen i landet med 17,2 millioner besøkende, en økning på 82 % fra året før. Av disse var det 11 millioner som overnattet i provinsen.

Den samlede omsetningen i løpet av de første ni månedene ble registrert til 154 milliarder baht, en økning på rundt 154 %, noe som hovedsakelig kan tilskrives utenlandske besøkende som brukte rundt 92 milliarder baht, sammenlignet med lokale reisende som brukte 62 milliarder baht.

Sammenlignet med Phuket, som hadde færre besøkende (8,2 millioner), genererte den sørlige provinsen en høyere inntekt på 263 milliarder baht.

Sanphet Supbowornsathian, president for Thai Hotels Association's Eastern Chapter, sier at medlemmene i ACTF er grupper som har samarbeidet siden pandemien og stått bak vaksinasjonsplanen for turistsektoren i området, samt promotert gjenåpningsprosjektet "Patty Move On".

Han sier at samarbeidet denne gangen er ment å hjelpe lokale foreninger og private aktører som ikke har nettverk på samme måte som andre større foreninger i landet, med å komme til orde når det gjelder reiselivsutvikling.

Sanphet sa at selv om antall besøkende og omsetningen i Pattaya har økt i år, er det ikke sikkert at omsetningen i 2023 blir like stor som i 2019 (276 milliarder baht) på grunn av svak kjøpekraft.

Han sier at Pattayas turistindustri i høysesongen er drevet av utenlandske markeder og festlige arrangementer, noe som kan bidra til å trekke thailandske besøkende i helgene.

Det gjennomsnittlige belegget i november var imidlertid bare 60 %, ettersom det kinesiske markedet fortsatt er svakere enn forventet.

Kilde: Bangkok Post
RSS 


Slik ser du norsk TV i Thailand