BANGKOK akkurat nå
PHUKET akkurat nå
CHIANG MAI akkurat nå

Slik ser du norsk TV i Thailand

Entreprenør lover erstatning etter kollapsen på Rama II-broen



Entreprenøren har lovet å gi kompensasjon på minst én million baht per offer etter dagens kollaps av en forhøyet brobjelke på Rama II Road, en viktig gjennomfartsvei i Bangkok, som resulterte i fem dødsfall og 30 skadde.

Myndighetene bekreftet at alle de omkomne var funnet da søket etter savnede personer ble avsluttet lørdag kveld. Operasjonen ble avsluttet etter at utstyret ikke hadde registrert noen livstegn, og pårørende bekreftet at ingen fortsatt var savnet.

Transportminister Suriya Jungrungreangkit, som besøkte stedet, har satt i gang en etterforskning for å finne ut om kollapsen skyldtes uaktsomhet fra entreprenørens side eller en uforutsett hendelse. Han har også instruert selskapet som fører tilsyn med byggingen, om å iverksette strengere sikkerhetstiltak.
Regjeringen vil innføre nye straffer for tilsyn med bygg og anlegg etter kollaps.

Samferdselsdepartementet forbereder seg på å innføre bøter for konsulenter som ikke forebygger ulykker. Diskusjoner med riksrevisjonen er i gang, og de nye reglene forventes å tre i kraft innen april 2025.

I henhold til disse reglene vil selskaper som blir funnet ansvarlige for ulykker, få poengtrekk og bli utestengt fra å legge inn anbud på fremtidige offentlige prosjekter. De nye tiltakene vil imidlertid ikke få tilbakevirkende kraft for den aktuelle hendelsen.

Guvernør Surachet Laophulsuk i Expressway Authority of Thailand (EXAT) bekrefter at det jobbes med å rydde opp på stedet og gjenopprette trafikkflyten så raskt som mulig.

EXAT vurderer også å stanse byggingen av motorveiprosjektet midlertidig under den kommende Songkran-festivalen for å redusere ytterligere risiko. Arbeidsplanene kan bli justert til nattarbeid for å minimere forstyrrelsene for publikum.

EXAT tar sikte på å gjenåpne Chalerm Mahanakorn Expressway ved innkjøringen til Dao Khanong bomstasjon i løpet av syv dager.

Samtidig gjennomføres det strenge sikkerhetsinspeksjoner av den gjenværende brokonstruksjonen og kontrollert riving av rasmassene. Reparasjonene på den skadede utgående delen mot Dao Khanong-krysset forventes å være fullført i løpet av 30 dager.

– EXAT har suspendert entreprenørens virksomhet i 14 dager for å legge til rette for en grundig etterforskning. Når fakta er klarlagt, vil vi legge frem en fullstendig offentlig rapport som beskriver årsakene til kollapsen og hvilke tiltak som er iverksatt for å forhindre en gjentakelse, sier Surachet.

Foreløpige rapporter tyder på at overdreven betongstøping og mulig tretthet blant nattarbeiderne kan ha bidratt til kollapsen. Etterforskningen pågår imidlertid fortsatt for å finne ut om uaktsomhet spilte en rolle.

Som reaksjon på hendelsen kritiserte Dr. Suchatvee Suwansawat, nestleder i Demokratene, mangelen på ansvarlighet og oppfordret til å innføre en «lov om offentlig sikkerhet».

Han understreket at slike hendelser er tilbakevendende, og etterlyste en strengere tilnærming for å lære av tidligere feil.

Dr. Suchatvee skisserte fire mulige årsaker til at byggverk kollapser: dårlig design, dårlig konstruksjon, feil bruk og naturkatastrofer.

Han understreket behovet for en omfattende etterforskning og oppfordret publikum til å støtte lovforslaget ved å undertegne oppropet på thaipublicsafety.org.

Kilde: The Nation