BANGKOK akkurat nå
PHUKET akkurat nå
CHIANG MAI akkurat nå

Slik ser du norsk TV i Thailand

Svindel i Thailand økte med 112 % i 2024



Thailand har opplevd en kraftig økning i antall svindelanrop og SMS-meldinger, som nådde 168 millioner i 2024, noe som er det høyeste antallet på fem år, ifølge Gogolook Thailands årlige rapport for 2024.

Økningen tilskrives det intrikate økosystemet for svindel, som drives frem av fremskritt innen generativ AI-teknologi via telefon, SMS-meldinger og ondsinnede lenker.

Disse taktikkene omfatter svindel med falske identiteter, ulike former for økonomisk svindel og brudd på persondatasikkerheten.

Gogolook Thailand er et ledende selskap innen tillitsteknologi og leverandør av den digitale anti-svindelappen Whoscall.

Manwoo Joo, administrerende direktør i Gogolook Thailand, sier at siden selskapet lanserte sin årsrapport i 2020, har det fortsatt å følge nøye med på utviklingen i svindelbildet i Whoscalls viktigste markeder.

Fjorårets 168 millioner svindelanrop og SMS-meldinger markerer en svimlende økning på 112 % fra de 79,2 millionene som ble registrert i 2023. Antallet svindelanrop økte til omtrent 38 millioner i 2024, opp fra 20,8 millioner i 2023, mens antallet oppdagede svindel-SMS-meldinger skjøt i været til

Gogolook Thailand er et ledende tillitsteknologiselskap og leverandør av den digitale anti-svindelapplikasjonen Whoscall.

Manwoo Joo, administrerende direktør i Gogolook Thailand, sier at siden selskapet lanserte sin årsrapport i 2020, har det fortsatt å følge nøye med på utviklingen i svindelbildet i Whoscalls viktigste markeder.

Fjorårets 168 millioner svindelanrop og SMS-meldinger markerer en svimlende økning på 112 % fra de 79,2 millionene som ble registrert i 2023. Antallet svindelanrop økte til rundt 38 millioner i 2024, opp fra 20,8 millioner i 2023, mens antallet oppdagede svindel-SMS-er skjøt i været til nesten 130 millioner, mer enn en dobling fra 58,3 millioner i 2023.

Whoscalls Smart SMS-assistentfunksjon klarte å blokkere og filtrere nesten 130 millioner SMS-svindelmeldinger i 2024. Dette indikerer at svindlere fortsatt i stor grad bruker SMS som sin primære svindelkanal.

Gambling og svindel med pengelån er de to vanligste typene av SMS-svindel. Svindlerne har også gått over til å utgi seg for å være fra leveringstjenester og offentlige tjenester i forbindelse med regjeringens politikk for å redusere prisen på strømregninger og andre tiltak, som for eksempel ordningen med digitale lommebøker.

I fjor lanserte Whoscall funksjonen «Web Checker», som gjør det mulig for brukere å sjekke mot ukjente lenker mens de surfer på nettet.

Rapporten belyser også problemet med lekkasje av personlig informasjon. I Thailand oppdaget Whoscalls ID-sikkerhetsfunksjon at 41 % av brukerne hadde fått eksponert personopplysningene sine på det mørke nettet og deep web.

En betydelig majoritet av de lekkede dataene inneholdt e-postadresser (97 %) og telefonnumre (88 %), potensielt sammen med fødselsdatoer, navn, passord og annen sensitiv informasjon.

Øverst: En mann identifisert som Thanawut (28) snakker på en pressekonferanse hos Central Investigation Bureau etter at han ble siktet for å ha utgitt seg for å være politimann på vegne av et svindelsyndikat på nettet tidlig denne måneden. (Foto: CIB)

Kilde: Bangkok Post