Stacks Image 357

Prisene på flybilletter er skyhøye siden vedlikeholdsproblemer fører til færre fly



Mangel på arbeidskraft og ustabilitet gjorde det vanskeligere for flyselskaper og utleiere å returnere fly som var satt på bakken under pandemien så raskt de ønsker, sier operatører og vedlikeholdsleverandører.

Et globalt problem på vedlikeholds-, reparasjons- og overhalingskapasitet (MRO) er en av faktorene som bidrar til høyere billettpriser, siden etterspørselen tørre enn fly kan gjøres tilgjengelige og kostnadene øker.

– Noen selskaper kommer ut med tosifrede eskaleringer og tillegg, sa Mahesh Kumar, administrerende direktør i Asia Digital Engineering, vedlikeholdsavdelingen til det malaysiske budsjettselskapet AirAsia.

– Flyselskapene øker prisene sine, men det er ikke en bærekraftig virksomhet, la han til på MRO Asia-Pacific-konferansen i Singapore ifølge Bangkok Post.

– Komplikasjoner av den typen betyr at omtrent 110 av AirAsias flåte på 200 fly har kommet tilbake til tjeneste, sier han.

Likevel er det utfordrende å få resten i luften på grunn av mangelen på MRO som også driver opp prisene.

Flaskehalsene ved MRO har blitt forsterket fordi flyselskapene returnerte fly til leasingselskapene raskere enn enn vanlig under pandemien.

Fly som leies ut til et nytt flyselskap trenger vedlikeholdssjekker, endringer i kabininteriøret og nye farger på MRO-er som ofte har lite bemanning etter pandemiske permitteringer av arbeidere mens de står overfor forsinkelser hos deleleverandører som sliter med lignende problemer.

– Vi har hatt reelle problemer med antall lakkeringsverksteder som kan male om fly, og i tillegg til at noen av disse ikke har kan få tak i spesialmaling, sa Robert Martin, administrerende direktør for flyutleier BOC. Aviation Ltd.

– Hvis du har en logo på flyhalen med flere farger, og du mangler én farge, blir det litt av et problem.

– Nå tar det omtrent tre måneder å gjøre endringene som kreves for å flytte et smalkroppsfly fra én kunde til en annen, opp fra én måned før pandemien, sier Martin.

– Hangarkapasiteten og arbeiderne er heller ikke nok til å møte kundenes etterspørsel, sa Jeffrey Lam, president for kommersiell luftfart i Singapore Technologies (ST) Engineering Ltd.

– Vi har virksomhet i USA, Europa, Kina og Singapore. Bortsett fra Kina, står alle våre virksomheter overfor arbeidsutfordringer.

– Den sterke etterspørselen driver opp lønnskostnadene ettersom MRO-er konkurrerer om ansatte og tilgjengelige arbeidere blir bedt om å jobbe mer overtid, sier Lam.

– Vi vil ikke ha for mye overtid, siden det kan gå ut over sikkerhet og kvalitet, sier han.

– Vi skulle ønske vi kunne legge til mer arbeidskraft og ta på oss mer arbeid. Så vi er bekymret for tidsplaner, omleveringsplaner, kostnader og alt det der.

(pf) Kilde: Bangkok Post

Slik ser du norsk TV i Thailand!