Dobbeltsporet jernbane mellom Hua Hin og Prachuap Khiri Khan åpner neste år: SRT
25.03.2023
Den dobbeltsporede jernbanelinjen mellom Hua Hin og Prachuap Khiri Khan er satt til å være åpen innen neste år, sier en talsperson for State Railway of Thailand (SRT).
I en oppdatering om prosjektet gitt til den thailandske regjeringens PR-avdeling, sa Ekarat Sri-arayanpong, SRTs PR-direktør, at størstedelen av sivilingeniørarbeidet for prosjektet allerede er ferdig.
Bildet over: U-svingbroen ved siden av Seapines rekreasjonssenter og hotell, som ligger på en nybygd dobbeltsporet jernbane mellom Hua Hin og Prachuap Khiri Khan. Bilde: SRT
Ekarat uttalte at de nye sporene for tiden gjennomgår testing for å beregne reisetider og sikre sikker rangering, noe som har gitt tilfredsstillende resultater så langt. Når testfasen er fullført, vil jernbanelinjen være klar til å åpne for publikum.
Den nye dobbeltsporede jernbanen vil spenne over 84 kilometer i lengde og vil koste nærmere 5,807 milliarder baht. Sporet går parallelt med det gamle enkeltsporet som opererer på den sørlige hovedlinjen.
Prosjektet inkluderer også bygging av to broer, 12 stasjoner, en stopp og to containerverft ved Sam Roi Yot og Thung Mamao stasjoner.
Ekarat sier at prosjektet innebærer å bygge et nytt jernbanespor parallelt med det eksisterende, mens det også har vært lagt vekt på å forbedre eksisterende stasjoner for å bidra til å fremheve regionens unike og skjønnhet, noe som vil bidra til å fremme turisme.
Et av høydepunktene i prosjektet er byggingen av Hua Hin jernbanestasjon.
Ekarat forklarte at den nye stasjonen er designet for å blande de unike egenskapene og skjønnheten til den gamle Hua Hin jernbanestasjon. Når den nye stasjonen åpner for service, vil den gamle stasjonen forbli på plass.
Ekarat la til et veikryss som er adskilt i trinn, flyover i U-sving og underganger for å løse problemet med ulykker i planovergangen mellom tog og biler.
Seksjonen av banen i Hua Hin utgjør en del av linjen som til slutt vil forbinde Nakhon Pathom med Chumphon, en avstand på 421 kilometer.
SRT, som tidligere hadde sagt at linjen ville stå ferdig innen 2023, har også gitt en oppdatering om byggingen av de andre delene av den sørlige linjen.
Kontrakt 1: Nakhon Pathom-Nong Pladuk utvikler seg med 97,167 %.
Kontrakt 2: Nong Pladuk-Hua Hin går frem med 95,645 %.
Kontrakt 3: Hua Hin-Prachuap Khiri Khan er fullført 100 %.
Kontrakt 4: Prachuap Khiri Khan-Bang Saphan Noi går frem med 91,547 %.
Kontrakt 5: Bang Saphan Noi-Chumphon utvikler seg med 94,555 %.
Byggingen av jernbanelinjen er en betydelig milepæl for Thailand og regionen som helhet.
Den dobbeltsporede jernbanelinjen vil gi en mer effektiv og pålitelig transportform for både passasjerer og last.
Det forventes å redusere reisetidene og forbedre den generelle forbindelsen mellom Bangkok og Sør-Thailand, i tillegg til å bidra til utviklingen av regionens økonomi.
De nye tosporene forventes å kjøre i omtrent 160 km/t, noe som betyr at folk lett kan nå Bangkok mellom to og tre timer, en stor forbedring på reisen med tog for øyeblikket, som noen ganger kan ta så lang tid som seks timer.
I tillegg til fordelene for den lokale økonomien, forventes jernbanelinjen også å ha en positiv innvirkning på miljøet. Med færre mennesker som er avhengige av personlig transport, vil det bli en reduksjon i utslipp og kø på veiene.
SRT sa at den nye jernbanelinjen vil bidra til å gjøre Thailand til et sentralt knutepunkt for jernbanetransport i ASEAN-regionen.
Innen 2051 vil rundt 2,85 millioner mennesker bruke den tosporede toglinjen, sa SRT.
Tosporene ankommer og drar fra Bangkok ved den nye Krung Thep Aphiwat Central Terminal.
I januar kunngjorde SRT at noen togtjenester mellom Hua Hin og Bangkok allerede er omdirigert til den nye togstasjonen.
Ifølge SRT påvirker endringen alle Rapid-, Express- og Special Express-togene mellom Hua Hin og Bangkok.
Alle ordinære, turist- og godstog vil fortsette å ankomme og reise fra Bangkok jernbanestasjon (Hua Lumphong stasjon) inntil videre.
Den nye Krung Thep Apiwat Central Terminal ligger i nærheten av det berømte Chatuchak Weekend Market.
Det er nært både BTS Skytrain og MRT undergrunnsnettverk som gjør det enkelt å reise rundt i Bangkok, og Bangkok bussterminal (Chatuchak).
Kilde: Hua Hin Today
Seksjonen av banen i Hua Hin utgjør en del av linjen som til slutt vil forbinde Nakhon Pathom med Chumphon, en avstand på 421 kilometer.
SRT, som tidligere hadde sagt at linjen ville stå ferdig innen 2023, har også gitt en oppdatering om byggingen av de andre delene av den sørlige linjen.
Kontrakt 1: Nakhon Pathom-Nong Pladuk utvikler seg med 97,167 %.
Kontrakt 2: Nong Pladuk-Hua Hin går frem med 95,645 %.
Kontrakt 3: Hua Hin-Prachuap Khiri Khan er fullført 100 %.
Kontrakt 4: Prachuap Khiri Khan-Bang Saphan Noi går frem med 91,547 %.
Kontrakt 5: Bang Saphan Noi-Chumphon utvikler seg med 94,555 %.
Byggingen av jernbanelinjen er en betydelig milepæl for Thailand og regionen som helhet.
Den dobbeltsporede jernbanelinjen vil gi en mer effektiv og pålitelig transportform for både passasjerer og last.
Det forventes å redusere reisetidene og forbedre den generelle forbindelsen mellom Bangkok og Sør-Thailand, i tillegg til å bidra til utviklingen av regionens økonomi.
De nye tosporene forventes å kjøre i omtrent 160 km/t, noe som betyr at folk lett kan nå Bangkok mellom to og tre timer, en stor forbedring på reisen med tog for øyeblikket, som noen ganger kan ta så lang tid som seks timer.
I tillegg til fordelene for den lokale økonomien, forventes jernbanelinjen også å ha en positiv innvirkning på miljøet. Med færre mennesker som er avhengige av personlig transport, vil det bli en reduksjon i utslipp og kø på veiene.
SRT sa at den nye jernbanelinjen vil bidra til å gjøre Thailand til et sentralt knutepunkt for jernbanetransport i ASEAN-regionen.
Innen 2051 vil rundt 2,85 millioner mennesker bruke den tosporede toglinjen, sa SRT.
Tosporene ankommer og drar fra Bangkok ved den nye Krung Thep Aphiwat Central Terminal.
I januar kunngjorde SRT at noen togtjenester mellom Hua Hin og Bangkok allerede er omdirigert til den nye togstasjonen.
Ifølge SRT påvirker endringen alle Rapid-, Express- og Special Express-togene mellom Hua Hin og Bangkok.
Alle ordinære, turist- og godstog vil fortsette å ankomme og reise fra Bangkok jernbanestasjon (Hua Lumphong stasjon) inntil videre.
Den nye Krung Thep Apiwat Central Terminal ligger i nærheten av det berømte Chatuchak Weekend Market.
Det er nært både BTS Skytrain og MRT undergrunnsnettverk som gjør det enkelt å reise rundt i Bangkok, og Bangkok bussterminal (Chatuchak).
Kilde: Hua Hin Today