Stacks Image 352

Nok Air har liten tro på Betong-ruten



Flyselskapet Nok Air sier at de taper penger på å betjene den nye flyplassen i sør, Betong. De har tapt rundt 40 millioner baht i løpet av tre måneders drift, noe som gjør flyselskapet nølende med å utvide flyruten på lang sikt.

Nok Air-sjef Wutthiphum Jurangkool sier til tross for at ruten har en kabinfaktor på mer enn 90 %, klarer ikke selskapet tjene penger, skriver Bangkok Post.

Den mest kritiske faktoren er høye driftskostnader, og flyselskapet har bedt den thailandske regjeringen om å bidra til å subsidiere syv luft- og bakkeserviceavgifter som drives av statlige myndigheter. Flyselskapet har imidlertid kun fått delvis støtte i to kategorier.

Den skyhøye prisen på flydrivstoff har ført til høyere driftskostnader, spesielt på Betong-ruten, som dekker en lang avstand for en innenlandsflyvning med en gjennomsnittlig flytid på 1 time og 45 minutter.

– Nok Air mister også lønnsomme muligheter basert på flyutnyttelsen ettersom andre ruter bruker kortere flytid, for eksempel Bangkok til Phitsanulok, som tar bare 45 minutter, sier han.

– Vi må bestemme oss for om vi skal forlenge rutetilbudet etter at kampanjeperioden med turoperatører avsluttes i juli, sier Wutthiphum.

Siden oppstart 29. april har de fleste setene blitt fylt opp med kunder fra reisearrangører som benytter seg av privilegiet fra ‘Tour Teaw Thai’, et program som gir 40 % tilskudd til passasjeren til arrangøren.

Turarrangørene har imidlertid også mange andre salgbare destinasjoner i tillegg til Betong, noe som betyr at fremtiden til denne ruten er uklar.

Han sier at flyselskapet er i samtaler med turistmyndigheten i Thailand (TAT) om en markedsføringsstrategi og støtte på lang sikt. Hvis de kommer fram til en fornuftig plan, kan det være mulig at ruten kan fortsette.

Nok Air vil også fokusere på å åpne en ny rute som forbinder Chiang Mai og Nakhon Ratchasima. Det er nå stor etterspørsel etter den ruten.

Flyselskapet ønsker å holde billettprisen til Betong under 2000 baht, men det vil avhenge av forhandlinger med hensyn til et flyplasstilskudd, da denne kostnaden utgjør nesten 15 % av de totale driftskostnadene.

Wutthiphum sier at ledere for mange flyselskaper i Thailand har diskutert innkrevingen av den utsatte, men kommende, turistavgiften på 300 baht fra internasjonale . Det er turistdepartementet som har bedt flyselskapene å kreve inn denne avgiften fra passasjerer som ankommer fly fra utlandet.

De fleste av motsetter seg tidslinjen for avgifts-prosjektet siden turiststømmen til landet ikke er på nivået før pandemien, samtidig som det har blitt dyrere å reise.

Flyselskaper vurderer å be departementet om å utsette avgiften ytterligere til situasjonen blir bedre.

– Andelen internasjonale turister på våre innenlandsflyvninger økte betydelig i april etter landets gjenåpning, men det er fortsatt bare halvparten av nivået som ble registrert i april 2019, sier Wutthiphum i Nok Air.

(pf) Kilde: Bangkok Post

Slik ser du norsk TV i Thailand!