BANGKOK akkurat nå
PHUKET akkurat nå
CHIANG MAI akkurat nå

Slik ser du norsk TV i Thailand

Thaiene er mest bekymret for inflasjon og arbeidsledighet, viser global undersøkelse



Flertallet av mennesker globalt, inkludert Thailand, er bekymret for økonomisk resesjon, stigende priser og arbeidsledighet, kommer det fram i en global undersøkelse fra Ipsos tirsdag.

Selskapet viser til sin rapport "Ipsos Global Trend 2023" hvor over 48.000 mennesker i 50 land er spurt. Rundt 1000 av respondentene var thaier.

Gjentakende ulykke er temaet alle møter i år siden vi har møtt mange kriser, inkludert pandemien, Russland-Ukraina-krigen og inflasjon, ifølge Ipsos.



Økonomisk lavkonjunktur har tvunget forbrukere til å ta hensyn til sine utgifter.

– Omkring 34 % av menneskene globalt, inkludert i Thailand, Vietnam, Indonesia, Singapore, Malaysia, er bekymret for dette problemet, heter det i rapporten, og det framkommer at thaier er svært bekymret for inflasjonstakten og deres disponible inntekt.

Bortsett fra en nedgang i kjøpekraft, påpeker rapporten at stigende priser også påvirker forbrukernes tanker og sinn.



Ipsos-rapporten sier også at forbrukerne tar hensyn til virkningen av klimaendringer på miljøet, for eksempel reduksjon av plastavfall. De håper også at regjeringen og privat sektor vil være seriøse når det gjelder miljøvern.

– Omtrent 93% av thaier er bekymret for klimaendringer utløst av PM2,5 luftforurensning, framkommer det i rapporten fra Ipsos.

Rapporten sier også at thaiene søker bidrag fra privat sektor i stedet for regjeringen. Rundt 80 % av thaiene er bekymret for at regjeringen ikke klarer ta vare på de.

– I stedet sier 81 % av thaiene sitt håp til privat sektor som bidrar til samfunnet, mens 57 % er klare til å betale mer for å gjøre det mulig for privat sektor å ta vare på de.

Denne atferden er et resultat av at bare noen få personer kan få tilgang til statlig bistand.

Ifølge Ipsos er det er konflikt blant forbrukere om den digitale revolusjonen.

Noen forbrukere hevdet at teknologier påvirket deres livskvalitet, for eksempel samhandling med andre. På den andre siden svarte noen forbrukere at internett er nødvendig for dem.

Rapporten sier også at noen forbrukere tror at teknologi er et tveegget sverd, spesielt privat sektors grep om å bruke personlig informasjon til markedsføring.

Avslutningsvis framkommer det at forskning indikerer at forbrukere har en dyster følelse av den globale situasjonen, siden 65 % tror 2023 vil bli verre enn fjoråret.

Kilde: The Nation