BANGKOK akkurat nå
PHUKET akkurat nå
CHIANG MAI akkurat nå

Slik ser du norsk TV i Thailand

Åpner for søksmål om fusjonen mellom True og Dtac



Thailands høyesterett opphevet i forrige måned en kjennelse fra forvaltningsdomstolen i første instans og tillot dermed domstolene å ta imot søksmål fra fem forbrukere angående fusjonen mellom True og Dtac, opplyser en domstolskilde.

Ifølge kjennelsen fra Høyesterett ble avgjørelsen truffet på grunnlag av hvordan sammenslåingen av de to mobilleverandørene påvirker allmennheten.

Dommen slår fast at mobilnettverk anses som en grunnleggende tjeneste for allmennheten. Dommen slo videre fast at begrensningene på mobilfrekvenser og de enorme investeringene gjør at mobiltilbydere av natur er å betrakte som halvmonopolister. Å gjøre det til et monopol påvirker den rettferdige konkurransen, noe som har negativ innvirkning på offentligheten, ifølge kjennelsen.

Den aktuelle mega-avtalen ble kunngjort av norske Telenor, som eier Dtac, og konglomeratet Charoen Pokphand (CP) Group, som eier True, på en felles pressekonferanse 22. november 2021.

Avtalen vakte bekymring blant forkjempere for forbrukerrettigheter fordi den kunne resultere i et duopol med bare to store aktører i markedet, noe som vil føre til høyere priser. Den 20. oktober 2022 godkjente imidlertid National Broadcasting and Telecommunications Commission (NBTC) fusjonsplanen.

Dette førte til søksmål fra fem forbrukere som ble identifisert som kunder av de konkurrerende selskapene AIS og True Move, og som hevdet at de ble negativt påvirket av fusjonen. Forvaltningsretten i første instans avviste klagen og beordret at saken skulle avvises, men Høyesterett opphevet kjennelsen i forrige måned.

Tidligere sa Saree Ongsomwang, generalsekretær i Thailands forbrukerråd (TCC), at NBTCs vedtak fra 20. oktober 2022 var i strid med NBTCs Notification on Monopoly Protection in Media and Telecom Business fra 2006 og andre relaterte lover.

Hun sier også at NBTC bare har godkjent den planlagte fusjonen og ikke utøvd sin makt til å kontrollere tjenestekvaliteten, noe som er i strid med forbrukernes rettigheter.

Kilde: Bangkok Post