Togturen fra Bangkok til Hua Hin reduseres til 3 timer fra 15. desember
16.11.2023
Etter hvert som byggingen av den nye dobbeltsporede toglinjen nærmer seg ferdigstillelse, vil reisetiden mellom Hua Hin og Bangkok snart bli redusert til bare 3 timer, heter det fra Thailands statsbaner (SRT).
Fra og med 15. desember vil den nye togplanen innebære at reisetiden mellom Bangkok og Hua Hin reduseres til 3 timer, noe som er en betydelig reduksjon fra de 4 timene (og ofte lenger) reisen tar.
Den reduserte reisetiden skyldes at fase 1 av det dobbeltsporede jernbaneprosjektet Southern Line snart er ferdigstilt.
Prosjektet, som strekker seg 421 kilometer fra Nakhon Pathom til Chumphon, har en fremdrift på over 98 %.
Fra 15. desember vil togene fortsatt ankomme og avgå fra den opprinnelige Hua Hin jernbanestasjon, men vil benytte de ferdigstilte delene av dobbeltsporet. Den nye, opphøyde Hua Hin jernbanestasjon forventes å åpne i 2024.
Strekningen på 84 kilometer fra Hua Hin til Prachuap Khiri Khan er allerede ferdigstilt.
Visetransportminister Surapong Piyachote sier at SRT har arbeidet med å åpne de parallelle sporene fra Khao Tao Station til Prachuap Khiri Khan, en strekning på 78 kilometer.
I tillegg til de reduserte reisetidene har SRT annonsert en utvidelse av den ordinære togavgangen 261/262. Tjenesten, som i dag går mellom Bangkok (Hua Lamphong) og Hua Hin, utvides til Suan Son Pradipat fra og med 15. desember.
Denne justeringen er et ledd i SRTs arbeid med å forbedre tilbudet på Southern Line og vil bidra til å redusere reisetiden mellom Hua Hin og Bangkok.
Ferdigstillelsen av Southern Line har vidtrekkende konsekvenser.
Når linjen er i full drift, forventes reisetiden på strekningen Bangkok-Chumphon å bli redusert fra 8 timer til ca. 6 timer, noe som tilsvarer en reduksjon i reisetiden på 25-30 %.
SRT sier at dette initiativet ikke bare er en velsignelse for pendlere, men også et viktig skritt i retning av å styrke Thailands turistsektor og gjøre destinasjoner som Hua Hin og Prachuap Khiri Khan mer tilgjengelige for både nasjonale og internasjonale reisende.
For å sikre at publikum er godt informert om disse endringene, har Surapong oppfordret Department of Rail Transport (DRT) og SRT til å intensivere informasjonsarbeidet.
Fokuset ligger på å informere pendlere og interessenter om den nye rutetabellen og sikre en smidig overgang til den oppdaterte rutetabellen.
For øyeblikket er det totalt ni utbyggingsprosjekter på gang i Thailand, hvorav sju er nye dobbeltsporede linjer (som den du ser under bygging i Hua Hin) og to er enkeltsporede linjer.
Når alle prosjektene er fullført, vil jernbanelinjene øke andelen dobbeltsporede linjer i landet opp til 10 ganger, og utgjøre ca. 65 % av den totale jernbanestrekningen.
Det forventes også å bidra til vekst i både gods- og passasjertransporten og legge til rette for en overgang fra veitransport til mer kostnadseffektive jernbanealternativer, samtidig som forbindelsene til nabolandene forbedres.
De nye dobbeltsporede togene forventes å oppnå en hastighet på ca. 160 km/t.
De forbedrede forbindelsene vil komme både pendlere og turister til gode og bidra til økonomisk vekst og turisme i regionen.
SRT har anslått at rundt 2,85 millioner mennesker vil benytte seg av den dobbeltsporede toglinjen innen 2051, noe som understreker dens potensial til å revolusjonere transporten i Thailand og styrke landets posisjon som et sentralt knutepunkt for jernbanetransport i ASEAN.
Som en del av prosjektet blir regionens togstasjoner renovert og fremstår som arkitektoniske perler som er designet for å kombinere funksjonalitet, tilgjengelighet og estetikk.
Noen av de lokale togstasjonene er allerede ferdige, mens andre, som Hua Hin jernbanestasjon, nærmer seg ferdigstillelse.
Alle de nye stasjonene langs Southern Line er utformet med tanke på tilgjengelighet og inkludering, i tråd med prinsippene for universell utforming.
Bildet øverst: Utsikt fra plattformen på den nye opphøyde Hua Hin jernbanestasjon. Bildet er tatt i oktober 2023.
Kilde: Hua Hin Today