Bank of Thailand med nye tiltak for å håndtere nettbanksvindel
09.03.2023
Bank of Thailand (BoT) har utstedt et nytt sett med tiltak, som skal implementeres av kommersielle banker, i et forsøk på å håndtere mobilbanksvindel, inkludert biometrisk id for overføringer over 50.000 baht, et forbud mot sending av SMS-er som inneholder lenker og daglige maks grenser for pengeoverføringer.
BoT-guvernør Sethaput Suthiwartnarueput sa i dag,torsdag, at de nye tiltakene er nødvendige i kjølvannet av økt nettbanksvindel, som har påført bankkunder store tap og påvirket deres tillit til digital bank.
Et av tiltakene krever at alle kommersielle banker slutter å sende korte meldinger (SMS) eller e-post med lenker som ber om deres personlige opplysninger, som brukernavn, passord eller ID-kortnumre, dette det fra banken.
Et annet tiltak er at alle forretningsbanker skal begrense mobilbankbrukernavn for kunder og banken må varsle mobilbankbrukerne hver gang de foretar en transaksjon.
Banker er pålagt å styrke sin id-verifisering gjennom bruk av biometri, for eksempel ansiktsgjenkjenning, når en kunde ønsker å foreta online overføring på over 50 000 baht eller øke den daglige overføringsgrensen til over 50.000 baht.
Bankene er pålagt å rapportere alle mistenkelige transaksjoner til Anti-Hvitvaskingskontoret og ha et system som kan oppdage mistenkelige transaksjoner døgnet rundt, slik at de umiddelbart kan iverksette tiltak.
Sethaput sa at alle kommersielle banker må ha en ‘nødkanal’ der kundene deres kan kontakte banken når de mistenker at kontoene deres har blitt brutt av svindlere.
Han sa at han forventer at alle tiltakene som er introdusert av sentralbanken vil bli implementert av kommersielle banker i løpet av denne måneden.
Kilde: Thai PBS