BANGKOK akkurat nå
PHUKET akkurat nå
CHIANG MAI akkurat nå

Slik ser du norsk TV i Thailand

Thailands nye hjelmregel reiser spørsmål blant utlendinger



En ny landsomfattende trafikksikkerhetskampanje som ble lansert i Thailand 1. juni, har vekket debatt blant både innbyggere og besøkende, da myndighetene innfører strengere håndheving av hjelmreglene for motorsykler i et forsøk på å redusere antall trafikkulykker og dødsfall.


«Safe Roads Project», som er initiert av det thailandske trafikkpolitiet, vil innebære økte kontroller av motorsyklister og passasjerer som ikke bruker hjelm, og overtredere vil nå få en økt bot på opptil 2000 baht – en firedobling fra den tidligere boten på 500 baht. Kampanjen retter seg mot områder med høy risiko, særlig veier i nærheten av skoler og utdanningsinstitusjoner, med fokus på å skape en kultur for overholdelse av trafikkreglene.

I henhold til den nye forskriften er både førere og passasjerer på motorsykler lovpålagt å bruke hjelm til enhver tid, uavhengig av avstand eller sted. Myndighetene sier at forskriften har som mål å bekjempe Thailands vedvarende høye antall trafikkulykker, særlig blant motorsykkelførere, melder Bangkok Post.

Den oppdaterte loven har ført til spørsmål blant utlendinger, og en utenlandsk innbygger spurte på Reddit om hvordan den gjelder for motorsykler med sidevogn, i Thailand ofte kalt ‘saleng’.

I innlegget beskrev mannen en munter uenighet med sin thailandske kone om hvorvidt passasjerer i en ‘saleng’ er underlagt samme hjelmkrav. Mens kona hevdet at kjøretøyets utforming gjorde hjelmer unødvendige, argumenterte han for at ‘salengen’ fortsatt kvalifiserer som motorsykkel i henhold til thailandsk trafikkregelverk.

Selv om det thailandske politiet ennå ikke har gitt noen spesifikk avklaring om hjelmkrav for ‘saleng’-konfigurasjoner, skiller gjeldende lovgivning ikke mellom standard motorsykler og motorsykler med sidevogn. Alle førere og passasjerer anses derfor å være underlagt de samme sikkerhetsbestemmelsene.

Myndighetene har også pålagt provinspolitiet å identifisere områder med hyppige trafikkbrudd eller ulykker og å fokusere håndhevelsen der. Gjentatte overtredere kan få strengere straffer, og det forventes at kontrollpunkter vil bli stadig vanligere gjennom hele kampanjen.

Thailand har en av verdens høyeste tall for trafikkdødsfall, og motorsyklister utgjør majoriteten av de drepte eller alvorlig skadde. Regjeringens siste tiltak signaliserer en fornyet satsing på å takle dette langvarige folkehelseproblemet gjennom opplæring og håndheving.

Kilde: Bangkok Post - Foto: Richard Barrow på X