Stacks Image 919

Flere thaier vil velge elbiler



Rundt 31 % av thaiene anslås å velge elbil som sitt neste kjøretøy, den høyeste andelen i Sørøst-Asia, selv om forbrenningsmotordrevne biler fortsatt er det ledende kjøretøyet blant forbrukere i regionen, ifølge en undersøkelse av Deloitte Thailand.

Både thailandske og regionale forbrukere indikerte en preferanse for nye biler for deres neste kjøretøy.

– Thaiene forventes å kjøpe sitt neste kjøretøy basert på produktkvalitet, kjøretøyets egenskaper og merkevarens image, sa Chodok Panyavaranant, i Deloitte Thailand.

Funnene er basert på Deloittes siste undersøkelse om forbrukeratferd i bransjen, spesielt angående elbil-trenden. Undersøkelsen ble gjennomført mellom september og oktober i fjor.

Intervjuene dekket mer enn 6000 forbrukere i Sørøst-Asia, inkludert Thailand, Indonesia, Malaysia, Filippinene, Vietnam og Singapore, med et utvalg på rundt 1000 thailandske forbrukere.

– Etterspørselen etter elbiler vokser over hele regionen ettersom forbrukere ønsker å redusere drivstoffutgiftene, sa Chodok.

Lavere drivstoffkostnader er fortsatt den viktigste årsaken blant forbrukere til å bytte til elbil.

Blant grunnene til å velge en elbil blant thailandske forbrukere var en bedre kjøreopplevelse og en bil som også kan brukes som reservebatteri.

Resultatene fra undersøkelsen kom ettersom elbiler blir promotert av den thailandske regjeringen. Myndighetene godkjente en pakke med insentiver i fjor, inkludert skattekutt og subsidier for å fremme forbruk og produksjon av elbiler i perioden 2022-2023.

For de som valgte en elbil som sitt neste kjøretøy, var den største bekymringen blant thailandske forbrukere (ved 48 %) og regionale forbrukere (ved 54 %) mangel på tilgjengelighet av offentlig ladesteder, etterfulgt av tiden det tok å lade og prisen.

Ifølge Deloitte vil 64 % av thailandske forbrukere være villige til å vente mellom 10-60 minutter på at bilens batteri skal lades, mens 41 % forventer en rekkevidde på 300-500 kilometer per lading.

Å lade hjemme er det mest populære valget. På offentlige steder vil 51 % av forbrukerne i regionen foretrekke å lade elbilen på en dedikert bensinstasjon for elbiler, mens 26 % vil lade på tradisjonell bensinstasjon.

En smarttelefon-app var det mest populære valget når de skulle betale for offentlig lading av elbiler blant både thailandske respondenter (67 %) og Sørøst-asiatiske respondenter (51 %).

Kilde: Bangkok Post
RSS 


Slik ser du norsk TV i Thailand