Nedgang for turismen
12.05.2025
Reiselivsbransjen hadde svake resultater de første fire månedene i år, med en nedgang på 0,2 % i det internasjonale markedet sammenlignet med samme periode i fjor.
Som svar på dette vedtok regjeringen i forrige uke en rekke tiltak for å forsikre bransjen om at regjeringen er fast bestemt på å redde den fra nedgangen.
Thailand Tourism Authority (TAT) forbereder seg på å nedjustere målet for antall utenlandske besøkende i år, samtidig som målet om høyere omsetningsvekst opprettholdes, men det gjenstår fortsatt store utfordringer.
Mange av disse hindringene kan ikke løses gjennom markedsføringstiltak alene, men krever samarbeid og engasjement fra flere departementer for å nå de ønskede målene, særlig når det gjelder å berolige potensielle turister om sikkerhetstiltak.
DEN KINESISKE FAKTOREN
Økonomien har vanligvis innvirkning på utgående turiststrømmer fra Kina. Fjoråret var imidlertid annerledes, da antallet kinesere som reiste utenlands økte til 146 millioner til tross for en svak økonomi.
Det kinesiske utreisemarkedet var spådd å nå 155 millioner reisende i år, det samme nivået som i 2019.
Thailandske reiselivsaktører tok dette til etterretning, da tallene bekreftet at kineserne fortsatt har sterk etterspørsel etter utenlandsreiser, men at de ser seg om etter andre reisemål enn Thailand.
Dithanop Vattanawakin, analytiker hos Krungsri Securities (KSS), sa at mens antallet kinesiske utreisende turister har økt kraftig, er antallet ankomster til Thailand i fritt fall.
Mellom 30. april og 6. mai økte antall flyreiser fra Kina med 16 % sammenlignet med samme periode i fjor, med sterk vekst i flyreiser fra Kina til Japan (opp 43 % sammenlignet med samme periode i fjor) og Sør-Korea (økning på 28 %).
Flyreiser mellom Kina og Thailand gikk imidlertid ned med 25 % på årsbasis, og dette var den 13. uken på rad med nedgang.
Chai Iamsiri, administrerende direktør i Thai Airways International (THAI), sa at flytrafikken har kommet tilbake til nivået før Covid i de fleste regioner, med Asia-Stillehavsområdet som eneste unntak.
– Vi observerte først denne veksten som en oppdemmet etterspørsel fra Covid-perioden, men den har vist seg å være permanent, sier Chai.
Hovedårsaken til at Asia-Stillehavsområdet henger etter andre regioner når det gjelder flytrafikk, er Kina.
Mange av disse hindringene kan ikke løses gjennom markedsføringstiltak alene, men krever samarbeid og engasjement fra flere departementer for å nå de ønskede målene, særlig når det gjelder å berolige potensielle turister om sikkerhetstiltak.
DEN KINESISKE FAKTOREN
Økonomien har vanligvis innvirkning på utgående turiststrømmer fra Kina. Fjoråret var imidlertid annerledes, da antallet kinesere som reiste utenlands økte til 146 millioner til tross for en svak økonomi.
Det kinesiske utreisemarkedet var spådd å nå 155 millioner reisende i år, det samme nivået som i 2019.
Thailandske reiselivsaktører tok dette til etterretning, da tallene bekreftet at kineserne fortsatt har sterk etterspørsel etter utenlandsreiser, men at de ser seg om etter andre reisemål enn Thailand.
Dithanop Vattanawakin, analytiker hos Krungsri Securities (KSS), sa at mens antallet kinesiske utreisende turister har økt kraftig, er antallet ankomster til Thailand i fritt fall.
Mellom 30. april og 6. mai økte antall flyreiser fra Kina med 16 % sammenlignet med samme periode i fjor, med sterk vekst i flyreiser fra Kina til Japan (opp 43 % sammenlignet med samme periode i fjor) og Sør-Korea (økning på 28 %).
Flyreiser mellom Kina og Thailand gikk imidlertid ned med 25 % på årsbasis, og dette var den 13. uken på rad med nedgang.
Chai Iamsiri, administrerende direktør i Thai Airways International (THAI), sa at flytrafikken har kommet tilbake til nivået før Covid i de fleste regioner, med Asia-Stillehavsområdet som eneste unntak.
– Vi observerte først denne veksten som en oppdemmet etterspørsel fra Covid-perioden, men den har vist seg å være permanent, sier Chai.
Hovedårsaken til at Asia-Stillehavsområdet henger etter andre regioner når det gjelder flytrafikk, er Kina.
– Kina forårsaker en langsommere gjenoppretting enn forventet, da landet sliter med å få fart på den innenlandske økonomien, sier han til Bangkok Post.
– ‘Flaggskipet’ forventer at flytrafikken i Asia-Stillehavsregionen kan komme tilbake til nivået før Covid neste år, soer Chai.
THAI flyr til fem kinesiske byer med fem flyvninger daglig. Flyselskapet reduserte antall flyvninger til Kina til 35 per uke, betydelig lavere enn de 80 flyvningene per uke før pandemien.
Japan og Sør-Korea er nå de største inntektskildene for flyselskapet i Nord-Asia, og erstatter Kina, som har mindre lyst til å reise utenlands.
– Så vidt vi vet, har den kinesiske regjeringen ennå ikke oppfordret innbyggerne til å reise utenlands, men fokuserer i stedet på innenlandsreiser, soer han.
Tassapon Bijleveld, administrerende styreleder i Asia Aviation, majoritetsaksjonær i Thai AirAsia, sier at nedgangen i det kinesiske markedet ikke bare skyldes sviktende tillit til sikkerheten.
– ‘Flaggskipet’ forventer at flytrafikken i Asia-Stillehavsregionen kan komme tilbake til nivået før Covid neste år, soer Chai.
THAI flyr til fem kinesiske byer med fem flyvninger daglig. Flyselskapet reduserte antall flyvninger til Kina til 35 per uke, betydelig lavere enn de 80 flyvningene per uke før pandemien.
Japan og Sør-Korea er nå de største inntektskildene for flyselskapet i Nord-Asia, og erstatter Kina, som har mindre lyst til å reise utenlands.
– Så vidt vi vet, har den kinesiske regjeringen ennå ikke oppfordret innbyggerne til å reise utenlands, men fokuserer i stedet på innenlandsreiser, soer han.
Tassapon Bijleveld, administrerende styreleder i Asia Aviation, majoritetsaksjonær i Thai AirAsia, sier at nedgangen i det kinesiske markedet ikke bare skyldes sviktende tillit til sikkerheten.
Han sier at økonomisk usikkerhet forsterket av USAs tolløkninger også spilte en viktig rolle, og antydet at det vil ta lang tid å gjenopprette dette markedet.
Tassapon sier at de generelle utsiktene for andre og tredje kvartal er spesielt bekymringsfulle hvis det ikke innføres attraktive tiltak for å løfte de internasjonale markedene og forbruket.
Han oppfordret regjeringen til raskt å iverksette tiltak som direkte oppmuntrer utenlandske turister til å besøke og bruke penger i Thailand, for eksempel en landsdekkende stor salgskampanje som omfatter hoteller, overnattingssteder og butikker.
– Regjeringen bør også subsidiere turistoperatører, slik at de kan tilby rabatterte priser til besøkende ved hjelp av disse midlene, sa Tassapon.
– Til tross for at de genererer billioner av baht for landet, får turistdepartementet vanligvis et årlig budsjett på mindre enn 10 milliarder baht. Med en industri i nedgang er det på tide å investere i denne viktige økonomiske motoren, sa han.
MÅLENE BLE KONKURRENTER
Pattaraanong Na Chiangmai, visedirektør for internasjonal markedsføring for Asia og Sør-Stillehavet i TAT, sa at byrået nylig har gjennomført en roadshow i tre kinesiske byer: Xiamen, Wuhan og Chengdu.
Det kinesiske markedet økte svakt under Arbeidernes dag-ferien tidligere denne måneden, men hun sa at det østasiatiske markedet, inkludert Japan, kanskje ikke vil komme seg før skoleferien i juli og august.
Da det kinesiske markedet falt med 30 % i løpet av de første fire månedene, sa Pattaraanong at fem TAT-kontorer i Kina rapporterte at stemningen overfor Thailand fortsatt er svært dårlig, noe som skyldes den negative oppfatningen av sikkerhetssituasjonen, som krever tiltak fra myndighetene.
– I TATs verste scenario kan det kinesiske markedet stupe til 4 millioner i år, noe som vil generere 240 milliarder baht, mindre enn halvparten av inntektene i 2019, sier hun.
Hvis stimulansetiltakene som er planlagt for de kommende månedene viser seg å være vellykkede, kan Thailand tjene 370 milliarder baht på 6,2 millioner kinesiske turister, ifølge TAT.
En annen utfordring i år er intens konkurranse fra andre asiatiske land. Viktige markeder som en gang genererte betydelige inntekter for Thailand, som Kina, Japan og Vietnam, regnes nå som store konkurrenter om inntektene.
I 2024 ønsket Japan velkommen til 6,9 millioner kinesiske turister, og overgikk dermed Thailand, som avsluttet året med 6,7 millioner.
I første kvartal i år overtok Vietnam Thailand som det mest besøkte reisemålet blant kinesiske turister, med 1,5 millioner besøkende, nesten halvparten av de 3,7 millionene landet hadde i hele 2024.
Kina satser aggressivt på turisme, og tilbyr både 240 timers visumfri transitt og øker skattefradraget til 13 % for utenlandske turister.
– Det kinesiske markedet utgjorde tidligere 25 % av utenlandske ankomster. I år kan andelen synke til 17 %, men de regnes fortsatt som et viktig marked for oss, sier Pattaraanong.
Å SE SANNHETEN I ØYNENE
Thanet Supornsahasrungsi, president i Chonburi Tourism Federation, sier at antallet utenlandske besøkende neppe vil nå statens mål på 36,5–38,5 millioner i år, med mindre det innføres klare tiltak som kan garantere turistenes sikkerhet og en stimuleringsordning.
Foreningen er en del av Federation of Thai Tourism Associations (Fetta).
Et av Fetta-medlemmene, Association of Thai Travel Agents, har sendt et forslag til departementet for turisme og idrett der de oppfordrer regjeringen til å arrangere en studietur for kinesiske reisebyråer og medier, samt bevilge subsidier til 1000 charterflyvninger fra kinesiske byer i andre rekke så snart som mulig.
Thanet sier at regjeringen bør sikre at insentivene som tilbys for charterfly er attraktive nok til at kinesiske reisebyråer prioriterer å selge Thailand fremfor andre destinasjoner, da det er viktigere å gjenopprette turiststrømmen enn å bruke penger på engangseventer og aktiviteter.
Hvis denne tiltaket viser seg å være vellykket, bør regjeringen ifølge Thanet også bruke det på andre markeder som flytter til Vietnam, som Sør-Korea og Russland.
Thanet insisterte på at det kinesiske markedet fortsatt er avgjørende for den thailandske turistnæringen, særlig tre- og firestjerners hoteller utenfor de beste beliggenhetene, som fortsatt er avhengige av bestillinger fra reisegrupper.
– For å kompensere for det svake kinesiske markedet har mange hoteller justert fokuset mot andre potensielle markeder, som Europa og India, sier han.
De konkurrerte om disse markedene med kraftige prisavslag for å øke belegget i lavsesongen, blant annet gjennom foreningens nylige salgskampanje «Hotel x Attraction meet Indian DMC 2025».
Thanet sier at under kampanjen solgte et familiehotell med spesialtema rom til rundt 5500 baht per natt inkludert middag, selv om slike produkter vanligvis koster 8000–10 000 baht.
Sikkerhetsbekymringene rundt Thailand er ikke begrenset til det kinesiske markedet – noen indiske reisebyråer har uttrykt lignende bekymringer.
Han sier at regjeringen bør øke volumet på det indiske markedet, som har stort potensial på grunn av den store befolkningen, og oppmuntre malaysiske turister til å reise til andre destinasjoner utenfor den sørlige delen av landet.
– Å styrke turismen handler ikke bare om markedsføring og stimuleringstiltak. Vi trenger sikkerhetstiltak for å gjenvinne turistenes tillit, sier Thanet.
Mens regjeringen hevdet at det nye Thailand Digital Arrival Card ville bidra til å forbedre screening av transnasjonal kriminalitet, sa han at det bare delvis løser problemet fordi det er et smutthull i rapporteringen av turistinformasjon for personer som bor på ulisensierte overnattingssteder.
Turister fra vestlige land er fortsatt hovedmålgruppen for den thailandske turistnæringen. (Foto: Chanat Katanyu)
NYE BEKYMRINGER
Hvis veksten i turismen fortsetter å avta gjennom året, bør politikerne være bekymret, ettersom Thailand sliter med å unngå en økonomisk nedgang med den truende virkningen av Washingtons gjensidige tollpolitikk, ifølge Federation of Thai Industries (FTI).
FTI-formann Kriengkrai Thiennukul uttrykte denne bekymringen nylig på et møte i Joint Standing Committee on Commerce, Industry and Banking (JSCCIB) hvor man diskuterte nedgangen i antall utenlandske turister.
Tassapon sier at de generelle utsiktene for andre og tredje kvartal er spesielt bekymringsfulle hvis det ikke innføres attraktive tiltak for å løfte de internasjonale markedene og forbruket.
Han oppfordret regjeringen til raskt å iverksette tiltak som direkte oppmuntrer utenlandske turister til å besøke og bruke penger i Thailand, for eksempel en landsdekkende stor salgskampanje som omfatter hoteller, overnattingssteder og butikker.
– Regjeringen bør også subsidiere turistoperatører, slik at de kan tilby rabatterte priser til besøkende ved hjelp av disse midlene, sa Tassapon.
– Til tross for at de genererer billioner av baht for landet, får turistdepartementet vanligvis et årlig budsjett på mindre enn 10 milliarder baht. Med en industri i nedgang er det på tide å investere i denne viktige økonomiske motoren, sa han.
MÅLENE BLE KONKURRENTER
Pattaraanong Na Chiangmai, visedirektør for internasjonal markedsføring for Asia og Sør-Stillehavet i TAT, sa at byrået nylig har gjennomført en roadshow i tre kinesiske byer: Xiamen, Wuhan og Chengdu.
Det kinesiske markedet økte svakt under Arbeidernes dag-ferien tidligere denne måneden, men hun sa at det østasiatiske markedet, inkludert Japan, kanskje ikke vil komme seg før skoleferien i juli og august.
Da det kinesiske markedet falt med 30 % i løpet av de første fire månedene, sa Pattaraanong at fem TAT-kontorer i Kina rapporterte at stemningen overfor Thailand fortsatt er svært dårlig, noe som skyldes den negative oppfatningen av sikkerhetssituasjonen, som krever tiltak fra myndighetene.
– I TATs verste scenario kan det kinesiske markedet stupe til 4 millioner i år, noe som vil generere 240 milliarder baht, mindre enn halvparten av inntektene i 2019, sier hun.
Hvis stimulansetiltakene som er planlagt for de kommende månedene viser seg å være vellykkede, kan Thailand tjene 370 milliarder baht på 6,2 millioner kinesiske turister, ifølge TAT.
En annen utfordring i år er intens konkurranse fra andre asiatiske land. Viktige markeder som en gang genererte betydelige inntekter for Thailand, som Kina, Japan og Vietnam, regnes nå som store konkurrenter om inntektene.
I 2024 ønsket Japan velkommen til 6,9 millioner kinesiske turister, og overgikk dermed Thailand, som avsluttet året med 6,7 millioner.
I første kvartal i år overtok Vietnam Thailand som det mest besøkte reisemålet blant kinesiske turister, med 1,5 millioner besøkende, nesten halvparten av de 3,7 millionene landet hadde i hele 2024.
Kina satser aggressivt på turisme, og tilbyr både 240 timers visumfri transitt og øker skattefradraget til 13 % for utenlandske turister.
– Det kinesiske markedet utgjorde tidligere 25 % av utenlandske ankomster. I år kan andelen synke til 17 %, men de regnes fortsatt som et viktig marked for oss, sier Pattaraanong.
Å SE SANNHETEN I ØYNENE
Thanet Supornsahasrungsi, president i Chonburi Tourism Federation, sier at antallet utenlandske besøkende neppe vil nå statens mål på 36,5–38,5 millioner i år, med mindre det innføres klare tiltak som kan garantere turistenes sikkerhet og en stimuleringsordning.
Foreningen er en del av Federation of Thai Tourism Associations (Fetta).
Et av Fetta-medlemmene, Association of Thai Travel Agents, har sendt et forslag til departementet for turisme og idrett der de oppfordrer regjeringen til å arrangere en studietur for kinesiske reisebyråer og medier, samt bevilge subsidier til 1000 charterflyvninger fra kinesiske byer i andre rekke så snart som mulig.
Thanet sier at regjeringen bør sikre at insentivene som tilbys for charterfly er attraktive nok til at kinesiske reisebyråer prioriterer å selge Thailand fremfor andre destinasjoner, da det er viktigere å gjenopprette turiststrømmen enn å bruke penger på engangseventer og aktiviteter.
Hvis denne tiltaket viser seg å være vellykket, bør regjeringen ifølge Thanet også bruke det på andre markeder som flytter til Vietnam, som Sør-Korea og Russland.
Thanet insisterte på at det kinesiske markedet fortsatt er avgjørende for den thailandske turistnæringen, særlig tre- og firestjerners hoteller utenfor de beste beliggenhetene, som fortsatt er avhengige av bestillinger fra reisegrupper.
– For å kompensere for det svake kinesiske markedet har mange hoteller justert fokuset mot andre potensielle markeder, som Europa og India, sier han.
De konkurrerte om disse markedene med kraftige prisavslag for å øke belegget i lavsesongen, blant annet gjennom foreningens nylige salgskampanje «Hotel x Attraction meet Indian DMC 2025».
Thanet sier at under kampanjen solgte et familiehotell med spesialtema rom til rundt 5500 baht per natt inkludert middag, selv om slike produkter vanligvis koster 8000–10 000 baht.
Sikkerhetsbekymringene rundt Thailand er ikke begrenset til det kinesiske markedet – noen indiske reisebyråer har uttrykt lignende bekymringer.
Han sier at regjeringen bør øke volumet på det indiske markedet, som har stort potensial på grunn av den store befolkningen, og oppmuntre malaysiske turister til å reise til andre destinasjoner utenfor den sørlige delen av landet.
– Å styrke turismen handler ikke bare om markedsføring og stimuleringstiltak. Vi trenger sikkerhetstiltak for å gjenvinne turistenes tillit, sier Thanet.
Mens regjeringen hevdet at det nye Thailand Digital Arrival Card ville bidra til å forbedre screening av transnasjonal kriminalitet, sa han at det bare delvis løser problemet fordi det er et smutthull i rapporteringen av turistinformasjon for personer som bor på ulisensierte overnattingssteder.
Turister fra vestlige land er fortsatt hovedmålgruppen for den thailandske turistnæringen. (Foto: Chanat Katanyu)
NYE BEKYMRINGER
Hvis veksten i turismen fortsetter å avta gjennom året, bør politikerne være bekymret, ettersom Thailand sliter med å unngå en økonomisk nedgang med den truende virkningen av Washingtons gjensidige tollpolitikk, ifølge Federation of Thai Industries (FTI).
FTI-formann Kriengkrai Thiennukul uttrykte denne bekymringen nylig på et møte i Joint Standing Committee on Commerce, Industry and Banking (JSCCIB) hvor man diskuterte nedgangen i antall utenlandske turister.
– Kinesiske turister var forventet å drive turistnæringen, men antallet ankomster falt kraftig i løpet av de første fire månedene i år, sier Kriengkrai, som ledet JSCCIB-møtet 7. mai.
Gruppen erkjente at det er flere faktorer som bidrar til nedgangen, særlig bekymring for reisesikkerheten i Thailand.
Den thailandske økonomien er avhengig av inntekter fra utenlandske turister, i tillegg til eksport og utenlandske direkteinvesteringer. Utsiktene for eksporten er ikke gode, da Washington planlegger å innføre en toll på 36 % på thailandske importvarer.
Mange bransjer som selger produkter og tjenester relatert til turisme, ønsker at Thailand skal opprettholde sin attraktivitet for å tiltrekke seg utenlandske turister og øke inntektene, ifølge JSCCIB.
En nedgang i antall utenlandske turister, spesielt fra Kina, er blant faktorene som kan føre til en nedgang i motorsykkelproduksjonen, sa Surapong Paisitpatanapong, nestleder i FTI og talsmann for Automotive Industry Club, tidligere.
Utenlandske turister og motorsykkelproduksjon henger sammen, da turistaktiviteter øker motorsykkelproduksjonen fordi noen turister liker å kjøre motorsykkel når de besøker landet, bemerket klubben.
Surapong sa at økonomiske forhold, inkludert virkningen av amerikanske tollsatser, kan føre til at den thailandske motorsykkelproduksjonen vil gå ned i år.
Klubben vurderer å nedjustere sin produksjonsprognose for 2025 fra 0,1 % vekst på årsbasis og 2,1 millioner enheter.
FOKUS PÅ KVALITET
Panit Kannasut, eier av Krua Kun Kung, en restaurant i nærheten av Grand Palace i Bangkok, sier at antallet kinesiske turister ennå ikke er tilbake på nivået før pandemien.
I mai 2024 utgjorde thailandske gjester omtrent 70 % av restaurantens kunder, mens resten var utlendinger.
Blant de internasjonale gjestene kommer 60 % fra Kina, 30 % fra andre asiatiske land og 10 % fra Europa.
Hun sier at det vanligvis er færre europeiske gjester i mai, med noen kinesiske og asiatiske reisende på grunn av skoleferie. I år har Panit imidlertid merket en nedgang i både thailandske og kinesiske kunder.
– Siden midten av mars har jeg observert en omsetningsnedgang på rundt 20 % for alle kunder. Jeg har aldri sett noe lignende før, sier hun.
– Færre thailendere spiser på restauranten, men de som gjør det, bruker mindre penger. Dette tyder på at thailandske kunder er mer forsiktige med pengebruken, sier Panit.
Hun spekulerer i at nedgangen i antall kinesiske turister kan ha sammenheng med kidnappingen av den kinesiske skuespilleren tidligere i år, jordskjelvet i slutten av mars og den svake kinesiske økonomien.
– Omtrent 5–10 % av kundene våre er kinesere, og noen av dem er kanskje utlendinger som bor i Thailand, sier Panit.
Hun sier at europeiske ferieturister også kan være påvirket av den svake økonomien.
Disse utfordringene har fått restaurantdrivere til å stramme inn kostnadene og søke nye kunder, for eksempel turistgrupper.
Panit oppfordret regjeringen til å finne nye markeder, for eksempel Sørøst-Asia, da folk fra disse landene har en felles matkultur og forbruksmønstre som kan sammenlignes med thailendere.
– Fokuset bør flyttes fra kvantitet til kvalitet når det gjelder utenlandske turister. Det er viktig å finne kunder som er villige til å bruke mer penger, sier hun.
– Siden den kommende høysesongen kan få færre utenlandske besøkende, bør regjeringen markedsføre turisme før denne perioden, særlig når reisende begynner å planlegge sine reiser ved årsskiftet, sier Panit.
PROGNOSE NEDJUSERT
Parin Kitchatornpitak, analytiker hos KGI Securities (Thailand), sier at meglerhuset har senket prognosen for utenlandske besøkende til 36,5 millioner i år, ned fra 38 millioner, på grunn av en langsommere gjenoppretting av det kinesiske markedet enn forventet.
KSS anslår også at antallet kinesiske turister vil forbli lavt i år, og utgjøre bare 43 % av nivået før Covid og 13 % av det totale antallet ankomster i 2025.
– Hvis denne trenden fortsetter, anslår vi at det totale antallet utenlandske besøkende i år kan falle til 35,4 millioner, en nedgang på 1 % fra 2024, sa KSS-analytiker Sirilak Konwa.
Maybank Securities (Thailand) kuttet også sin prognose for antall turister til 37,5 millioner i år, ned fra 40,5 millioner. Av dette er 6,5 millioner fra Kina.
BofA Securities nedjusterte igjen prognosen for utenlandske ankomster fra 37,2 millioner til 36,2 millioner.
Kilde: Bangkok Post
Gruppen erkjente at det er flere faktorer som bidrar til nedgangen, særlig bekymring for reisesikkerheten i Thailand.
Den thailandske økonomien er avhengig av inntekter fra utenlandske turister, i tillegg til eksport og utenlandske direkteinvesteringer. Utsiktene for eksporten er ikke gode, da Washington planlegger å innføre en toll på 36 % på thailandske importvarer.
Mange bransjer som selger produkter og tjenester relatert til turisme, ønsker at Thailand skal opprettholde sin attraktivitet for å tiltrekke seg utenlandske turister og øke inntektene, ifølge JSCCIB.
En nedgang i antall utenlandske turister, spesielt fra Kina, er blant faktorene som kan føre til en nedgang i motorsykkelproduksjonen, sa Surapong Paisitpatanapong, nestleder i FTI og talsmann for Automotive Industry Club, tidligere.
Utenlandske turister og motorsykkelproduksjon henger sammen, da turistaktiviteter øker motorsykkelproduksjonen fordi noen turister liker å kjøre motorsykkel når de besøker landet, bemerket klubben.
Surapong sa at økonomiske forhold, inkludert virkningen av amerikanske tollsatser, kan føre til at den thailandske motorsykkelproduksjonen vil gå ned i år.
Klubben vurderer å nedjustere sin produksjonsprognose for 2025 fra 0,1 % vekst på årsbasis og 2,1 millioner enheter.
FOKUS PÅ KVALITET
Panit Kannasut, eier av Krua Kun Kung, en restaurant i nærheten av Grand Palace i Bangkok, sier at antallet kinesiske turister ennå ikke er tilbake på nivået før pandemien.
I mai 2024 utgjorde thailandske gjester omtrent 70 % av restaurantens kunder, mens resten var utlendinger.
Blant de internasjonale gjestene kommer 60 % fra Kina, 30 % fra andre asiatiske land og 10 % fra Europa.
Hun sier at det vanligvis er færre europeiske gjester i mai, med noen kinesiske og asiatiske reisende på grunn av skoleferie. I år har Panit imidlertid merket en nedgang i både thailandske og kinesiske kunder.
– Siden midten av mars har jeg observert en omsetningsnedgang på rundt 20 % for alle kunder. Jeg har aldri sett noe lignende før, sier hun.
– Færre thailendere spiser på restauranten, men de som gjør det, bruker mindre penger. Dette tyder på at thailandske kunder er mer forsiktige med pengebruken, sier Panit.
Hun spekulerer i at nedgangen i antall kinesiske turister kan ha sammenheng med kidnappingen av den kinesiske skuespilleren tidligere i år, jordskjelvet i slutten av mars og den svake kinesiske økonomien.
– Omtrent 5–10 % av kundene våre er kinesere, og noen av dem er kanskje utlendinger som bor i Thailand, sier Panit.
Hun sier at europeiske ferieturister også kan være påvirket av den svake økonomien.
Disse utfordringene har fått restaurantdrivere til å stramme inn kostnadene og søke nye kunder, for eksempel turistgrupper.
Panit oppfordret regjeringen til å finne nye markeder, for eksempel Sørøst-Asia, da folk fra disse landene har en felles matkultur og forbruksmønstre som kan sammenlignes med thailendere.
– Fokuset bør flyttes fra kvantitet til kvalitet når det gjelder utenlandske turister. Det er viktig å finne kunder som er villige til å bruke mer penger, sier hun.
– Siden den kommende høysesongen kan få færre utenlandske besøkende, bør regjeringen markedsføre turisme før denne perioden, særlig når reisende begynner å planlegge sine reiser ved årsskiftet, sier Panit.
PROGNOSE NEDJUSERT
Parin Kitchatornpitak, analytiker hos KGI Securities (Thailand), sier at meglerhuset har senket prognosen for utenlandske besøkende til 36,5 millioner i år, ned fra 38 millioner, på grunn av en langsommere gjenoppretting av det kinesiske markedet enn forventet.
KSS anslår også at antallet kinesiske turister vil forbli lavt i år, og utgjøre bare 43 % av nivået før Covid og 13 % av det totale antallet ankomster i 2025.
– Hvis denne trenden fortsetter, anslår vi at det totale antallet utenlandske besøkende i år kan falle til 35,4 millioner, en nedgang på 1 % fra 2024, sa KSS-analytiker Sirilak Konwa.
Maybank Securities (Thailand) kuttet også sin prognose for antall turister til 37,5 millioner i år, ned fra 40,5 millioner. Av dette er 6,5 millioner fra Kina.
BofA Securities nedjusterte igjen prognosen for utenlandske ankomster fra 37,2 millioner til 36,2 millioner.
Kilde: Bangkok Post