Traff blink med laksekampanjer i Thailand
07.03.2025
Norsk laks er førstevalget for nesten 8 av 10 thaier, drevet av sushibølgen og økende antall japanske restauranter i Thailand.
Lakseeksporten har mer enn doblet seg på fem år, og nådde nærmere 2 milliarder kroner i 2024. Med en stor befolkning og mange turister er det fortsatt vekstpotensial, og Sjømatrådet driver omfattende markedsføring for å øke kjennskapen og etterspørselen.
Kampanjer har vært vellykkede, og norsk laks har oppnådd høyere kjennskap og preferanse. I 2024 ble sjømat sterkt promotert i digitale medier, og reklamen nådde millioner. I andre halvdel av året ble en stor kampanje gjennomført, hvor norsk laks, ørret og makrell ble introdusert i klassiske thairetter og promotert i butikker, på TV og digitale kanaler.
Resultater fra kampanjen viser at kjennskap til norsk laks økte fra 89 til 95 %, kjøpsintensjonen steg fra 87 til 92 %, og andelen som foretrekker norsk laks gikk opp fra 65 til 76 %. Salget av norsk sjømat økte med 16 % i kampanjeperioden.
Sjømathandelen utgjør over halvparten av Norges eksport til Thailand, og Norge er ledende eksportør av laks til landet. Likevel er det potensial for videre vekst, særlig ved å introdusere norsk laks i flere tradisjonelle thailandske retter. Eksporten av laks til Thailand økte med 34 % i volum fra 2020 til 2024, og verdien steg med 125 %. I starten av 2025 har eksporten av laks og ørret økt ytterligere med 21 % i verdi og 32 % i volum.
Kilde: Norges sjømatråd