Slik ser du norsk TV i Thailand

BANGKOK akkurat nå
PHUKET akkurat nå
CHIANG MAI akkurat nå
Stacks Image 1091
Stacks Image 1098
Stacks Image 1105
Stacks Image 1112
Stacks Image 1122
Stacks Image 1130

Fortsatt dyre flybilletter i Thailand



Flybillettprisene forventes å holde seg høye i år på grunn av økende driftskostnader og utfordringer i forsyningskjeden. Dette følger samme trend som i fjor, da høyere priser bidro til økte inntekter for de største flyselskapene som opererer i Thailand.

Ifølge en rapport fra et av de ledende flyselskapene var høyere billettpriser en nøkkelfaktor for et forbedret økonomisk resultat i 2024. Selskapet oppnådde inntekter på 49,4 milliarder baht fra salg og tjenester, en økning på 20 % fra året før.

Rapporten viser at økende kostnader knyttet til flyplassavgifter og bakkehåndteringsgebyrer vil fortsette å påvirke billettprisene i år, i tillegg til høy etterspørsel etter reiser. Forstyrrelser i flybransjens forsyningskjede forventes å vedvare, noe som vil føre til stabile priser eller en økning på inntil 10 %.

I fjor økte den gjennomsnittlige billettprisen hos et av flyselskapene med 10 % fra året før, til 1 967 baht, noe som oversteg nivået fra 2019 med 33 %. Selskapet registrerte sitt første positive driftsresultat siden pandemien, med en inntekt på mer enn 3 milliarder baht i 2024. Totalt fraktet flyselskapet 20,8 millioner passasjerer, med en gjennomsnittlig fyllingsgrad på 91 %, og oppnådde en markedsandel på 40 % innenriks.

Målet for inneværende år er å øke antall passasjerer til mellom 23 og 24 millioner, med en fyllingsgrad på 90 %. Inntektene fra salg og tjenester forventes å vokse med 15 %, drevet av en utvidelse av flåten og gunstige prisutsikter.

Et annet flyselskap rapporterte en omsetning på 26 milliarder baht i fjor, en økning på 19,8 % fra året før, hovedsakelig som følge av økt flytrafikk. Den gjennomsnittlige billettprisen steg med 11,5 % til 4 189 baht i 2024. Passasjerinntektene utgjorde 18,1 milliarder baht, en økning på 21,6 %, fra 4,3 millioner passasjerer og en gjennomsnittlig fyllingsgrad på 80,3 %. Driftsresultatet endte på 5,4 milliarder baht, en økning på 79 %, takket være bedre passasjerinntekter og økt flyplassrelatert virksomhet.

Til tross for kapasitetsbegrensninger har flyselskapet satt seg et mål om å frakte 4,7 millioner passasjerer i år, en økning på 9 % fra året før. Når det gjelder setekapasitet, forventes veksten å være på kun 8 %, grunnet utfordringer med å anskaffe flere fly. Målet er å øke den gjennomsnittlige kabinfaktoren til 82 %, samtidig som billettprisene holdes rundt 4 200 baht.

Et tredje flyselskap har uttalt at prisnivået for flybilletter i år forventes å være på linje med 2024. Selskapet planlegger å fokusere på ruter med større potensial, som flyvninger fra Bangkok til Nagoya via Taipei, samt direkteflyvninger fra Bangkok til Bali.

Kilde: Bangkok Post