BANGKOK akkurat nå
PHUKET akkurat nå
CHIANG MAI akkurat nå

Slik ser du norsk TV i Thailand

Stacks Image 976
Stacks Image 983
Stacks Image 990
Stacks Image 997

Air France–KLM blir hovedaksjonær i SAS – EuroBonus-programmet forsvinner



Air France–KLM har i dag kunngjort at de vil ta over majoriteten av aksjene i det skandinaviske flyselskapet. Det markerer et nytt kapittel for SAS – og et betydelig skifte i det europeiske luftfartslandskapet.

Overtakelsen innebærer at SAS blir en del av Air France–KLM-gruppen, som allerede omfatter Air France, KLM og lavprisselskapet Transavia. Nyheten er ikke helt uventet – dette var en del av planen da Air France–KLM først gikk inn som investor i SAS i 2023.

– At Air France–KLM blir majoritetseier markerer et avgjørende øyeblikk for SAS og er et sterkt signal om tillit til den retningen vi beveger oss i, sier SAS-sjef Anko van der Werff i en pressemelding.

Fra EuroBonus til Flying Blue
Med eierskiftet følger også store endringer for de reisende. Air France–KLM planlegger å slå sammen sine lojalitetsprogrammer, og mye tyder på at SAS’ EuroBonus vil forsvinne til fordel for Air France–KLMs program Flying Blue.

Hvordan denne overgangen blir gjennomført, og hvilke fordeler som videreføres eller forsvinner, er foreløpig uklart. Men det kan få stor betydning for de mange trofaste SAS-kundene i Skandinavia.

Flere investeringer og grønnere fremtid
SAS lover samtidig å fortsette investeringene i både nye fly og utvidelse av rutenettet. Selskapet har de siste månedene vært rangert som verdens mest punktlige flyselskap, og den nye eierstrukturen skal gjøre det mulig å styrke satsingen ytterligere.

Ifølge Van der Werff skal København fungere som et globalt knutepunkt for gruppens nordiske satsing, mens Oslo og Stockholm fortsatt vil være viktige strategiske baser.

– Vi forblir tro mot vår identitet og arv. SAS vil fortsatt være skandinavisk i hjerte, utseende og følelse, sier han.

Mot en mer samlet luftfartsbransje

Air France–KLM eier i dag 19,9 % av SAS, men vil nå kjøpe ut investorene Castlelake og Henrik Lind (Lind Invest) for å øke sin eierandel til 60,5 %.

Oppkjøpet speiler en bredere trend i luftfartsbransjen, der stadig flere selskaper søker sammen for å styrke konkurranseevnen i et globalt marked preget av økende kostnader og skjerpet konkurranse.

Kilde: FinalCall