Stacks Image 795

Thailands sentralbank med nye tiltak for å beskytte bankkunder



Bankkunder som ønsker å overføre over 50 000 baht elektronisk fra sine kontoer, må skanne ansiktet for å bekrefte banktransaksjonen, i henhold til et nytt sett med tiltak pålagt av Bank of Thailand for å beskytte bankkunder mot svindel.

Bank of Thailands har kommet med nye tiltak som instruerer alle finansinstitusjoner, inkludert kommersielle banker, om å oppgradere sine banksystemer for å takle økende svindel og tyveri fra kundenes bankkontoer.

Alle finansinstitusjoner og alle som tilbyr av elektronisk pengeoverføring må rapportere sine systemer for håndtering av banktransaksjonstyverier til sentralbanken og de må oppfylle minimumsstandarden fastsatt av sentralbanken.

De nye tiltakene har også krav om at alle banker skal stramme inn prosessen for åpning av nye bankkontoer.

Finansinstitusjoner og banker er pålagt å utvikle sine banksystemer for å være i stand, døgnet rundt, til å oppdage uregelmessigheter i transaksjoner. Dersom det avdekkes en uregelmessighet, skal den aktuelle banken varsle kunden om dette innen én time og melde oppdatering om saken innen én virkedag.

For en bankkunde som får trukket penger fra bankkontoen sin gjennom et debetkort i en falsk transaksjon de selv ikke har gjennomført, har banken fem dager på seg til refundere hele beløpet til kunden. Ved kredittkort kan ikke banken be om betaling fra kunden for en transaksjon de ikke har gjennomført.

Kilde: Thai PBS
RSS 


Stacks Image 782

Slik ser du norsk TV i Thailand