Thailand kjemper for å flere turister fra India
16.05.2023
Thailandske reiselivsoperatører planlegger å beile flere besøkende fra India, verdens mest folkerike land med 1,4 milliarder mennesker.
Ifølge en rapport fra landets turistdepartement, kom det nær 2 millioner undere til landet før pandemien i 2020. Disse genererte inntekter på over 80 milliarder baht.
Association of Thai Travel Agents (ATTA) har implementert et prosjekt for å bidra til at thailandske reiselivsoperatører kan designe sine markedsføringskampanjer for å tiltrekke seg flere utenlandske turister ved å analysere utenlandske turisters ønsker, spesielt de fra India, Saudi-Arabia og Storbritannia.
En undersøkelse og dybdeintervjuer utført med målgruppen indiske turister viste at indianere ser etter minneverdige opplevelser, tilbringe kvalitetstid med familien, hyggelig, avslappet og stressfri ferie, oppdage nye ting, god verdi for pengene og generell personlig sikkerhet.
De tre beste plattformene som ble brukt av indiske reisende under turene til Thailand var: Google/Yahoo, Facebook og Google Maps.
Thailandske reiselivsoperatører bruker nettopp disse kanalene for å effektivt kommunisere og reklamere for sine reiselivsprodukter.
Et annet interessant aspekt er innvirkningen influencere har på indiske besøkendes beslutning om å besøke Thailand.
Når det gjelder profilen til de fleste indiske besøkende til Thailand, tilhører målgruppen tusenårsgenerasjonen, i alderen mellom 28 og 42 år. De regnes som en ny generasjon som søker frihet, nytelse og minneverdige opplevelser for familiene sine.
Når det gjelder generelle aktiviteter og reisepreferanser i Thailand, fokuserer familier på å delta i aktiviteter sammen, små barns sikkerhet eller søke familievennlige turistmål. Unge indiske par kommer til Thailand for å finne bryllupssteder med naturskjønne naturmiljøer til relativt lavere kostnader enn i India.
Helse- og velværereisende består hovedsakelig av kvinnelige grupper, eller par som søker skjønnhets- og hudpleietjenester som tilbys i Thailand. Opplevelsesorienterte turister har som mål å utforske nye horisonter og søke nyhet for seg selv.
Oppfatningen av Thailand blant indiske turister er at det blir sett på som et rimelig og praktisk reisemål. Aktiviteter som er populære blant indianere som kommer til Thailand inkluderer nattutflukter, avslapning, shopping og strandbesøk. De foretrukne reisemålene for indiske turister er Bangkok, Pattaya, Phuket og Krabi.
Ifølge Thanet Phetsuwan, visedirektør for markedsføring for Asia og Stillehavet, Tourism Authority of Thailand (TAT), er Thailand fortsatt sterkt avhengig av kortsiktige utenlandske turister i år. Fra begynnelsen av i år er det anslått at det vil være en betydelig økning i indiske turister, med mer enn 60 % av turistene som kommer fra de asiatiske og sørlige stillehavsmarkedene.
TAT anslår at mer enn 1 million indiske turister vil besøke Thailand i år.
I årets første fire måneder har det kommet 8.596.452 utenlandske turister til landet. Malaysia topper listen med 1.270.151 besøkende, fulgt av Kina med 845.617, Russland med 682.168 og Sør-Korea med 536.257, mens 452.117 indere har sålangt kommet til Thailand.
Kilde: The Nation