Stacks Image 352

Dyr importert gass kan gi drivstoffkrise i Thailand



Regjeringen begrenser importen av flytende naturgass på grunn av stigende priser, noe som potensielt setter landet i fare for drivstoffmangel.

– Statsdrevne importører kutter kjøp av LNG på spotmarkedet på grunn av skyhøye priser og begrenset tilgjengelighet, sier kilder til Bangkok Post.

Og selv om de planlegger å øke kjøpene av billigere alternativer, som diesel og fyringsolje, kan underskuddet etter å kutte LNG være for stort til å fylles av andre kilder, sier kilder til avisen som ikke ønsket å bli navngitt siden de ikke har tillatelse til å uttale seg til media media.

– Vi vil ikke la en drivstoffmangel skje, sier regjeringens talskvinne Rachada Dhnadirek som svar til Bloomberg News om utsiktene til drivstoffmangel. – Thailand har ingen problemer med å skaffe forsyninger,.

Noen av landets fattigere asiatiske naboer, som Pakistan og Sri Lanka, er midt i alvorlige energikriser på grunn av økende olje- og gasskostnader. Nord-asiatiske spotpriser for LNG har økt med rundt 50 % denne måneden, og prisene er mer enn tredoblet hva de var for et år siden.

Thailand opplever ingen krise sålangt, men prisen på gass i markedet øker trusselen om rasjonering eller strømbrudd. Nesten to tredjedeler av landets elektrisitet ble generert fra naturgass i årets første fire måneder, viser data fra myndighetene. Risikoen forsterkes også av økende etterspørsel på grunn av at industri og turisme har bedret seg etter pandemien.

Importert LNG utgjorde en femtedel av gassen brukt til kraftproduksjon i 2020, ifølge tall fra det statlige energiselskapet PTT Plc. Det var en importøkning i årets første fem månedene for å erstatte rørledningsleveranser fra Myanmar og mindre innenlandsk produksjon.

Imidlertid har utenlandskjøp gått ned med 35 % så langt i juni fra samme periode i mai, viser Bloombergs fraktdata.

– Å dempe LNG-importen på grunn av høye priser er under vurdering, sier en PTT-representant.

– Regjeringen vil utsette den planlagte stengingen av kullkraftverk ved et statlig eid kraftkompleks på grunn av de økende LNG-kostnadene, sier visestatsminister Supattanapong Punmeechaow til media i dag, onsdag. – Fire enheter ved et anlegg i Lampang-provinsen vil være i drift til 2025.

Bruk av mer diesel og fyringsolje, en svært forurensende energikilde som hovedsakelig brukes til å drive skip, vil få Thailand til å etterligne Bangladesh. Den sørasiatiske nasjonen har satt i gang eldre kraftverk som går på fyringsolje ettersom importert LNG er for dyrt. Bruk av mer kull og olje vil øke globale klimagassutslipp.
Thailands regjering har kuttet avgiftene på drivstoff for å gjøre det billigere å importere.

Mengden elektrisitet produsert fra skittent drivstoff har allerede økt i år. Dieselbruken til kraftproduksjon i de fire første månedene av 2022 var 14 ganger høyere enn i samme periode i fjor, ifølge landets energidepartement.

(pf) Kilde og bilde: Bangkok Post

Slik ser du norsk TV i Thailand!