Slik ser du norsk TV i Thailand

BANGKOK akkurat nå
PHUKET akkurat nå
CHIANG MAI akkurat nå
Stacks Image 186

Utviklingen i Thailands energisektor hindres ikke av pandemien



Fornybar kraft, utfasing av fossile brensler, byråkratisk oppdaterbg ved Egat og et gradvis skifte til elektriske kjøretøy er den thailandske elektrisitetssektorens mål.

I motsetning til noen reformer i Thailand, som står overfor hindringer på grunn av politisk maktspill blant myndighetene, har endringer i energibransjen ingen unnskyldninger for forsinkelser.

Med den raske veksten av fornybar energi er utfasing av fossil drivstoffbasert strømproduksjon uunngåelig. Rollen som den statlige kraftgenererende myndigheten i Thailand (Egat), som den eneste strømleverandøren, er også klar for å endre seg.

Noen nasjoner har lansert null karbonutslippskampanjer i transportsektoren og har til hensikt å nå målet mellom 2020 og 2060, et skritt som vil føre til et skifte fra bensindrevne biler til elbiler. I Thailand tar EV-markedet gradvis form etter støtte fra regjeringen. I løpet av et tiår vil forbrenningsmotorer møte betydelig konkurranse ettersom bilister i økende grad forlater denne typen biler.

Et nytt vindkraftanlegg i Nakhon Si Thammarat forventes å være det første vindparken i Thailand som har et energilagringssystem.

14. desember i fjor kunngjorde PEA at det heleide PEA Encom International Co dannet et joint venture med SPCG Plc, en pioner innen utvikling av solcelleanlegg, med en samlet kapasitet på 500 megawatt. Kostnadene for flere solcelleleggene er satt til 23 milliarder baht. Solcellepanelene er basert på japansk teknologi som bare har en 1% reduksjon i effektivitet etter 10 års bruk, sammenlignet med andre merker som har en nedgang på 8-9% i løpet av samme periode.

Flytende naturgass (LNG), som anses å være renere enn andre fossile brensler, er vurderes ikke sm det beste valget fordi naturgassreservene i Thailandsbukta synker.

Regjeringen forventes å spille en større rolle i å fremme fornybar energi ettersom det kan bli innført utslippsavgifter på biler for å oppmuntre bilister til å bruke renere drivstoff og motorer.

Den raskt endrede energiindustrien leder til at Egat må i kommende tiår må endre sitt gamle byråkratiske system, for å være mer smidig. Egat var tidligere planlagt privatisert i 2005, men planen ble skrinlagt etter en kjennelse fra Høyesterettens domstol det året.

Byråeten trenger en ny arbeidsstil for å ta avgjørelser raskere, siden den må håndtere en rekke spørsmål, inkludert ny fornybar energiteknologi, peer-to-peer-krafthandel og bedrifter som de planlegger aktiviteter.

(we) Kilde: Bangkok Post