Thailands tre millioner influencere skal løfte eksporten
08.10.2025, 19:39BANGKOK – Handelsdepartementet i Thailand setter landets raskt voksende influencer-bransje i arbeid for å øke eksportveksten. Over tre millioner innholdsskapere skal bidra til å styrke lokale merkevarer internasjonalt gjennom et nytt samarbeid mellom Department of Business Development (DBD) og Thai Influencer Association.
Generaldirektør Poonpong Naiyanapakorn kunngjorde 7. oktober at departementet hadde møtt foreningen for å diskutere hvordan man kan skape bærekraftig vekst i influencer-næringen – og samtidig bruke den til å støtte thailandske entreprenører som ønsker å nå ut globalt.
Profesjonalisering av bransjen
Thai Influencer Association arbeider for høyere profesjonelle og etiske standarder, blant annet gjennom en ny atferdskodeks utarbeidet sammen med Consumer Protection Board. Foreningen arrangerer opplæringsprogrammer i produktreklame, innholdsproduksjon og markedsføring, og hjelper bedrifter med å finne passende influencere – særlig mikroinfluencere som når smale målgrupper på en kostnadseffektiv måte.
Influencere oppfordres til å tilpasse seg sosiale mediers algoritmer gjennom strategien «tre innlegg, én live», som skal øke synlighet og rekkevidde.
Digital motor for eksportvekst
Samarbeidet mellom DBD og Thai Influencer Association skal fremme entreprenørskap på alle nivåer – fra lokalsamfunnsbedrifter til etablerte eksportører – ved å kombinere storytelling og digital markedsføring.
– Forretningsmodellene har endret seg dramatisk. I dag spiller influencere en nøkkelrolle i folks kjøpsbeslutninger og er blitt sentrale aktører i netthandel og digital markedsføring, sa Poonpong.
Samarbeidet mellom DBD og Thai Influencer Association skal fremme entreprenørskap på alle nivåer – fra lokalsamfunnsbedrifter til etablerte eksportører – ved å kombinere storytelling og digital markedsføring.
– Forretningsmodellene har endret seg dramatisk. I dag spiller influencere en nøkkelrolle i folks kjøpsbeslutninger og er blitt sentrale aktører i netthandel og digital markedsføring, sa Poonpong.
En del av den globale kreatørøkonomien
Den globale kreatørøkonomien teller over 60 millioner innholdsskapere og genererer mer enn 20 milliarder dollarårlig. Thailands nye satsing skal utnytte dette momentumet for å bygge sterke merkevarer og øke eksporten.
Partnerskapet er en del av DBDs strategi for å styrke thailandske bedrifters konkurranseevne gjennom bruk av digitale teknologier, online medier og tverrsektorielt samarbeid, med mål om å skape et robust økosystem for bærekraftig vekst i den digitale økonomien.
Den globale kreatørøkonomien teller over 60 millioner innholdsskapere og genererer mer enn 20 milliarder dollarårlig. Thailands nye satsing skal utnytte dette momentumet for å bygge sterke merkevarer og øke eksporten.
Partnerskapet er en del av DBDs strategi for å styrke thailandske bedrifters konkurranseevne gjennom bruk av digitale teknologier, online medier og tverrsektorielt samarbeid, med mål om å skape et robust økosystem for bærekraftig vekst i den digitale økonomien.

