BANGKOK akkurat nå
PHUKET akkurat nå
CHIANG MAI akkurat nå

Slik ser du norsk TV i Thailand

Stacks Image 976
Stacks Image 983
Stacks Image 990
Stacks Image 997

AirAsia skal kutte flyprisene til Europa og USA – satser på nye langdistansefly



AirAsia kunngjorde denne uken en storstilt satsing på billigflyvninger mellom Sørøst-Asia, Europa og USA. Under et arrangement i Paris signerte lavprisselskapet en avtale med Airbus om kjøp av 70 langdistansefly av typen A321XLR – en flytype som gjør det mulig å fly billigere og mer effektivt over lengre avstander.

Avtalen, som har en verdi på 12,25 milliarder dollar, ble undertegnet i nærvær av Malaysias statsminister Anwar Ibrahim og flere franske og malaysiske tjenestemenn. De første flyene skal etter planen leveres fra 2028 og frem til 2032.

— Vi banet vei for lavpristransport i Asia. Nå tar vi det til neste nivå, sier AirAsias grunnlegger og rådgiver Tony Fernandes i et intervju med internasjonal presse.

Fernandes sier ambisjonen er å gjøre det mulig for folk i Sørøst-Asia å fly til Europa og USA til en brøkdel av dagens priser – opptil 50 prosent billigere enn tradisjonelle flyselskaper.

— Vil gjøre verden mindre
Fernandes forteller at AirAsia planlegger å bruke de nye smalkroppede langdistanseflyene til å koble sammen byer i Sørøst-Asia med Europa og USA via mellomlandinger i Midtøsten og Øst-Asia.

— Verden er virkelig vår østers nå, sier han.

Flyene har en rekkevidde på opptil ni timer, og selskapet planlegger også direkteflyvninger fra byer som Phuket og Chiang Mai til destinasjoner i Kina og India.

— Dette handler ikke om å ta markedsandeler, men om å gi folk muligheten til å reise til steder de aldri trodde de kunne besøke, sier Fernandes.

Lavpris – ikke luksus
Fernandes gjorde det også klart at AirAsia ikke har ambisjoner om å konkurrere i premium-segmentet.

— Vi er og blir et lavprisselskap. Fremtidens AirAsia blir et globalt nettverk med kun økonomiklasse, sier han.

Skal fly 150 millioner passasjerer årlig
I en pressemelding opplyser AirAsia at selskapet har som mål å frakte 150 millioner passasjerer årlig innen 2030, og nå totalt 1,5 milliarder passasjerer siden oppstarten.

Airbus’ kommersielle direktør Christian Scherer beskriver avtalen som et viktig steg videre for AirAsia.

— A321XLR åpner nye muligheter for AirAsia til å knytte sammen hoved- og sekundærbyer verden over. Vi ser frem til å støtte deres globale vekstreise, sier Scherer.

De nye flyene skal bidra til å senke drivstofforbruket med opptil 20 prosent per sete sammenlignet med dagens modeller, noe som også gir betydelige miljøgevinster.

AirAsia beskriver selv satsingen som en transformasjon mot å bli verdens første globale lavprisselskap med et nettverk basert på smalkroppede fly.

— Nå gir vi verden muligheten til å se ASEAN – og ASEAN muligheten til å se verden, avslutter Fernandes.